Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Portret młodzieży początku XXI wieku

Piotr Drabik
Piotr Drabik
http://www.flickr.com/photos/pitvanmeeffe/2579376701/
http://www.flickr.com/photos/pitvanmeeffe/2579376701/ http://farm4.static.flickr.com/3075/2579376701_a00ccae7e4_b.jpg
Wniosek z badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Synovate jest jasny - młodzieńczy bunt to historia, a młode pokolenie początku XXI wieku utożsamia się z wartościami, które powinny być im kompletnie obce.

Polska młodzież najwyżej ceni takie wartości jak miłość, uczciwość czy rodzina. Zmieniają się również oczekiwania młodych ludzi wobec rodziców i dorosłych. Nie słabnie też potrzeba uczestniczenia we wspólnotach, w czym bardzo pomocny jest internet. Im większe miasto, tym ważniejsze dla nastolatków stają się trzy wartości (miłość, przyjaźń, rodzina) - to kolejny wniosek z przeprowadzonych badań. Dla przykładu w Warszawie 71 proc. ankietowanych wskazało za najważniejsze więzi z przyjaciółmi, natomiast na wsi ten odsetek jest mniejszy (58 proc.).

Młode pokolenie zwiększa również oczekiwania wobec swoich rodziców i dorosłych, ale nie są to potrzeby materialne. Według badań oczekują oni aby kontakty nie ograniczały się tylko do suchych, rutynowych czynności, ale aby stały się bardziej aktywne oraz partnerskie. Matki i ojcowie coraz rzadziej stają się przyczynami konfliktów, co jest wielką zmianą w stosunku do lat poprzednich. Młodzież wymaga, aby rodzice z szacunkiem i powagą podchodzili do ich problemów sercowych czy szkolnych. Chcą również, aby dorośli chcieli poznać ich życie i bardzo chętnie oprowadziliby ich po "swoim świecie".

Co ważne, młodzież wcale nie zmierza w zgubną otchłań konsumpcjonizmu. Dobra materialne czy władza zdobyły tylko kilka procent w rankingu najważniejszych wartości. W oczach wielu dorosłych młodym ludziom teraz w głowach tylko pieniądze i chciwość, na co wcale nie wskazują przeprowadzone wśród nastolatków badania. Młodzi ludzie zazwyczaj mają środki pieniężne z kieszonkowego (46 proc.) oraz takie, które samodzielnie zarobili (32 proc.). Najczęściej zostają one wydane na konsumpcję (jedzenie 59 proc., napoje 49 proc.)

Młodzi Polacy muszą też oczywiście, jak reszta ich rówieśników z całego świata, odpowiednio wykorzystać czas wolny. Najważniejszymi zajęciami po wykonaniu wszelkich obowiązków, są spotkania z przyjaciółmi (75 proc.) czy z drugą połówką (29 proc.). Sposobem na nudę jest również oglądanie telewizji (65 proc.) i korzystanie z internetu (64 proc.). Życie towarzyskie jest rozwijane przez młodych zazwyczaj na trzy sposoby: imprezy w gronie najbliższych znajomych ("domówki", 51 proc. wśród badanych), clubbing (43 proc.) oraz spotkania w miejscach publicznych (21 proc. codziennie).

Badanie pod nazwą "Fanta Raport 2009" zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1000 młodych ludzi pomiędzy 14 a 25 rokiem życia na zlecenia koncernu Coca-Cola Poland. Wyłaniający się z niego obraz młodego człowieka początku XXI wieku jest dobrą prognozą i oznaką, że wkład rodziców w wychowanie swoich dzieci nie poszedł w las.

Źródło:
sfora.pl

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto