Facebook Google+ Twitter

Powstanie najbardziej uzależniającej formy rozrywki

We współczesnych czasach gry komputerowe stają się coraz bardziej popularne. Są już chyba nieodzownym elementem spędzania wolnego czasu przez dzieci.

Light show for 2010 Festival Arbres et Lumières in Geneva. Artists: Bufalino Benedetto & Benoît Deseille – France. / Fot. MonsoleiiilChoć gry komputerowe istnieją już ponad 50 lat to trudno jest jednak zdefiniować to pojęcie. Jest wiele źródeł, które podają różne definicje jednak nie przynoszą one w pełni zadowalających rezultatów.

Według Piotra Dębka (Gra komputerowa i jej sąsiedzi, Chip 12/97, s. 4): „gra komputerowa jest jedynym w swoim rodzaju zjawiskiem kulturowym, które łączy ludyczność, fikcyjność, bezprodukcyjność i normatywność z elektronicznym nośnikiem i interakcyjną realizacją, w której odbiorca jest w sposób konieczny twórcą niepowtarzalnego przekazu”. Ciekawą definicję proponuje także Sławomir Łukasz (Magia gier komputerowych, Warszawa 1998, s. 13). Według niego gra komputerowa to: „zapisany w dowolnej postaci i na dowolnym nośniku cyfrowym (taśma, dyskietka, płyta, układy elektroniczne itp.) program komputerowy, spełniający funkcję ludyczną poprzez umożliwienie manipulacji generowanymi elektronicznie na ekranie wizyjnym (monitorze, telewizorze, wyświetlaczu ciekłokrystalicznym itp.) obiektami graficznymi lub tekstem, zgodnie z określonymi przez twórców gry regułami. W odróżnieniu od np. programów graficznych, gry służą wyłącznie celom rozrywkowym, a zatem nie spełniają żadnej użytkowej funkcji, umożliwiającej jakąkolwiek formę pracy twórczej”.

Prostszą i bardziej zrozumiałą definicję ukazuje Wikipedia: „gra komputerowa to gra kontrolowana za pomocą komputera, w której gracze wpływają na obiekty widoczne na ekranie w celach rozrywkowych”. Niezbyt skomplikowana jest też definicja „Uniwersytetu Gracza”, która mówi, że gra komputerowa to: „każdy interakcyjny program komputerowy, którego używanie pozwala zażyć przyjemności i wypełnić czas wolny” (J. Jasiński, Wirtualne społeczności 3: Gry komputerowe jako zjawisko kulturowe).

Mało, kto wie, że pierwszą grą komputerową była gra zaprojektowana przez Thomasa T. Goldsmitha Jr. I Estle Ray’a Manna w 1947r. Symulowała ona uderzenie pocisku rakietowego w wyznaczony cel. Małe cele były rysowane na prostej warstwie umieszczonej na monitorze CRT (Cathode Ray Tube), gdyż w tamtych czasach grafika nie była rysowana elektronicznie. Kąt wystrzelonego pocisku oraz jego prędkość regulowało się za pomocą odpowiednich gałek.

Najczęściej uważa się, że pierwszą grą była „Noughts and Crossem” („Kółko i krzyżyk”) napisana w 1952 r. przez A. S. Douglasa. W tej grze człowiek mógł zagrać tylko przeciw komputerowi. „Pierwszą grą, w której przeciwko sobie mogli zagrać dwaj gracze jest „Tenis for Two”. Stworzona została w 1958 przez Williama Higinbothama. Polegała ona na takim odbijaniu piłki, aby ominęła obronę przeciwnika. Oprawa graficzna była niezwykle prowizoryczna (na czarnym tle dwa białe paski znajdujące się po lewej oraz prawej stronie ekranu odbijały kwadrat”.

Mario Bros 2014 / Fot. MonsoleiiilW 1961 r. Steve Russel wraz z grupą studentów z Massachusetts Institute of Technology (MIT) stworzył grę komputerową „Space War”. Gracze zasiadali tu za sterami dwóch pojazdów kosmicznych, które krążyły po orbicie planety, a celem było zniszczenie przeciwnika. Była to pierwsza ogólnodostępna gra, z której czerpano zyski, bowiem wcześniejsze gry były uruchamiane na komputerach w amerykańskich uniwersytetach. „W 1966 Ralph Baer stworzył prostą grę nazwaną „Chase”, która mogła być pokazywana na zwykłym telewizorze. Baer kontynuował tworzenie i w 1968 miał już prototyp, który mógł uruchomić parę różnych gier, włączając w to tenisa stołowego czy strzelanie do celów. Według Baera Bill Harrisom stworzył pistolet świetlny i razem z Billem Ruschem stworzyli gry wideo w 1967”.

Lata siedemdziesiąte to początek gier arcade, czyli automatów do gier. W 1972 r. została wydana jedna z najpopularniejszych gier tego typu, która nosi tytuł „Pong”. Została wydana przez firmę ATARI założoną przez Nolana Buschnella. Gra bazuje na tenisie stołowym. Na Gwiazdkę 1975 r. została wydana wersja domowa tej gry. W tych latach zaczęło powstawać mnóstwo salonów gier. Również w 1972 roku została stworzona pierwsza przenośna gra komputerowa „Tic Tac Toe” („Kółko i krzyżyk”), w której po naciśnięciu jednego z dziewięciu przycisków zmieniały one kolor na czerwony lub zielony.

Lata siedemdziesiąte to także początek tworzenia gier na komputery domowe, a rok 1977 to początki konsol 8-bitowych. W latach osiemdziesiątych głównymi komputerami do gier były Commodore 64 i ZX Spectrum. Nadal też trwała złota era gier arcade. Zaczęto też w tych latach tworzyć gatunki gier takie jak: kosmiczne strzelanki, gry trójwymiarowe 3D, („3D Monster Muze” 1981), przygodowe („Zork” 1980). W 1983 powstała pozycja, która zapoczątkowała erę internetowych gier online. Była to gra „Snipes”, pierwsza sieciowa gra napisana na komputery osobiste. W 1984 r. stworzono komputer osobisty IBM PC/AT i od tej pory komputery osobiste stały się konkurencją dla komputerów domowych. Nintendo wprowadził na rynek w 1980 r. pierwszą przenośną konsolę
ekranem LCD, a w 1985 r. wydał 8-bitową konsolę, Famicoma (znaną jako Nintendo Entertainment System), która była sprzedawana wraz z grą „Super Mario Bros” i odniosła ogromny sukces.

Decorated streets contest (Festa Major de Gràcia, Barcelona, year 2012.) / Fot. JordiferrerRok 1989 to początek ery 16-bitowców. Lata osiemdziesiąte to także początek tworzenia gier komputerowych
w Polsce. Pierwszą grą godną uwagi jest: „Puszka Pandory autorstwa Marcina Borkowskiego. Gra była uruchamiana na komputerze ZX Spectrum i była zwykła grą tekstową. Była to jednak pierwsza tak rozbudowana gra w języku polskim”.
W latach dziewięćdziesiątych przemysł gier komputerowych stawał się coraz bardziej potężny. Moc komputerów osobistych wzrastała, dzięki czemu zaczęto tworzyć gry o prawdziwej grafice trójwymiarowej oraz zwiększyły się możliwości „multimedialne”. Zaczęły natomiast zanikać gry, arcade ponieważ każdy wolał pograć sobie w domu zamiast iść do salonu gier. W tych latach producenci i wydawcy gier komputerowych zaczęli stosować metodę publikacji gier komputerowych za pomocą shareware. Metoda ta polegała na możliwości kupna przez klienta części gry, przeważnie pierwszego rozdziału lub epizodu w celu jej sprawdzenia. Były one dostępne na dyskietkach i kosztowały tylko tyle, aby pokryć wartość dyskietki. W połowie lat dziewięćdziesiątych wersje shareware zastąpiono demami gier, które były umieszczane na płytach CD. Za darmo były one dołączane do różnych czasopism o grach komputerowych lub umieszczane w Internecie. Wyodrębniono w tych czasach takie gatunki gier jak: FPS (first person shooter), RTS (strategie czasu rzeczywistego).

Lata dziewięćdziesiąte były też początkiem gier sieciowych z MUD-ami. „MUD-y to znaczy „loch dla wielu użytkowników” (połączenie gier tekstowych ze stolikowymi systemami role-playing-games)”. Zaczęto tu również tworzyć pierwsze proste gry internetowe, które mogą być szybko ściągnięte przez przeglądarkę i nie potrzebują instalacji np. warcaby. W latach 1994-1995 została wydana na rynku konsola PlayStation, która używała techniki 32-bitowej, ale już w 1996 Nintendo wydał 64-bitową konsolę Nintendo 64, która stała się w bardzo krótkim czasie popularna, bowiem w zaledwie 3 miesiące sprzedano około 1,5 miliona egzemplarzy.

Początek wieku dwudziestego pierwszego to ciągły rozwój i udoskonalanie komputerów osobistych lub innych urządzeń do gier komputerowych oraz samych gier komputerowych. To również pojawienie się i upowszechnienie internetowych gier online, skutkujące łatwym i szybkim dostępem do tego typu rozrywki. Obecnie grafika oraz karty dźwiękowe są na tak wysokim poziomie, że wrażenia z najnowszych gier na sprzęcie o bardzo wysokim standardzie są wprost niewiarygodne.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.