Facebook Google+ Twitter

PR, jako jedna z możliwych form działania administracji publicznej

Czy działania public relations są konieczne i potrzebne w administracji publicznej? Mylne jest przekonanie, że zabiegi piarowe są przeznaczone tylko dla firm prywatnych. Okazuje się, że administracja rządowa, też może czerpać ze źródła PR.

Sonda

Czy uważasz, że administracji publicznej są potrzebne działania Public Relations, dla poprawienia wizerunku i polepszenia jakości świadczonych usług?

morgueFile, Free License. http://www.morguefile.com/archive/display/2357 / Fot. mconnorsNasuwa się pytanie, jaka koligacja następuje między public relations, a działaniem administracji publicznej? W końcu z urzędu każdy korzysta kiedy prawo, bądź sytuacja nakłada na niego taki obowiązek. W dodatku administracja nie jest nastawiona na uzyskiwanie zysku, lecz na realizowaniu interesu państwowego i pomocy obywatelom. Trzeba przyznać, że zabiegi PR kojarzą się właśnie z poprawianiem rentowności firm, czy wręcz koncernów. Często public relations jest mylone z marketingiem i reklamą, czyli bezpośrednim wpływem na klienta, w celu uzyskania krótkotrwałego, doraźnego zwiększenia sprzedaży produktu/ usługi.

Czym zatem jest Public Relations? S. Black powiedział, że "public relations" to sztuka
i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji". Warto dodać, że PR jest działaniem długo-planowym, świadomym, celowym i systematycznym. Nie jest to zatem tylko promowanie produktu, czy też usługi. Nie jest to także zabieg nastawiony na szybki zysk. To budowanie relacji, zarówno instytucji z otoczeniem, jak i wewnątrz niej. Celem, który zakładamy do osiągnięcia nie musi być de facto pieniądz. Zyskiem może być na przykład przychylność społeczności do organizacji, czy też wykreowanie określonego, pożądanego wizerunku.

Historycznie, pojęcie public relations rozpoczęło swoje funkcjonowanie w latach 80 XIX w., jednakże pierwsza książka o charakterze naukowym pojawiła się w 1923 roku. Wzrost zainteresowania dziedziną o tej tematyce zawdzięczamy z pewnością intensywnemu rozwojowi mediów i gospodarki oraz technologii ułatwiający szybki dostęp opinii publicznej do informacji.

Te wszystkie elementy sprawiły, że swobodnie zaczęto używać ich do pewnej kooperacji. Niewątpliwymi funkcjami PR są: budowanie lojalności i zaufania, wzmacnianie tożsamości organizacji, czy też kreowanie pozytywnych opinii na jej temat.

Powracając do administracji i jej działań. Czerpiąc z art. 2 Konstytucji: Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Ponad to administracja publiczna musi działać w granicach prawa i na jego podstawach (por. art. 7 Konstytucji RP). Słusznym postulatem zatem jest, aby państwo działało w oparciu o prawo, a także w określonych prawnie formach. Szczególnie, gdy ingeruje w życie obywateli. Rodzi się więc pytanie, czy możliwe jest działanie public relations w sektorze publicznym.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.