Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

14719 miejsce

Prace Ernsta Ludwiga Kirchnera wystawione we Frankfurcie

Ponownie, po 30 latach, frankfurckie Muzeum Städel przedstawia wielką retrospekcję, wystawę obrazów ze wszystkich okresów twórczości niemieckiego ekspresjonisty Ernsta Ludwiga Kirschnera.

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) Selbstbildnis, 1925/26 (Autoportret) Öl auf Leinwand, 65 x 47 Slg. E.W.K., Bern / Fot. Materiały prasowe Muzeum Städel FrankfurtKirchner urodził się w Aschaffenburgu w 1880. W latach 1901-1905 studiował archtekturę w Dreźnie i Monachium, ale nie podjął zawodowej działalności jako architekt, czuł w sobie powołanie artysty. W 1905 młodzi zbuntowani malarze, założyli w Dreźnie rewolucyjną grupę artystyczną Die Brücke „Most”.

Skąd ta nazwa?

Była ona wyrazem hołdu złożonego filozofowi Nietzchemu, który napisał w jednym ze swoich dzieł: „Wielkim w człowieku jest to, że jest on mostem, a nie celem, że jest przejściem i kresem”. Ugrupowanie to tworzyli: Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluff oraz architekt Fritz Bleyl. Poza młodością i powołaniem łączyło ich to, że przybyli do Drezna by skończyć studia artystyczne, lecz szybko nabrali przekonania o bezużyteczności otrzymanego wykształcenia. Malarze ci uważali się za twórców przejścia, czy też gwałtownej, radykalnej przemiany; pragnęli uczynić z dotąd konserwatywnych, powściągliwych Niemiec ziemię obiecaną dla nowoczesnej sztuki. Wbrew wzorcom, za którymi opowiada się drobnomieszczańskie społeczeństwo czasów epoki Wilhelma II, odwoływali się do impresjonizmu Gauguina i van Gogha.

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) Die Straße, 1913 (Ulica) Öl auf Leinwand The Museum of Modern Art, New York / Fot. Materiały prasowe Muzeum Städel FrankfurtGrupa „Most” narodziła się z buntu przeciwko ustalonemu porządkowi mieszczańskich i cesarskich Niemiec, nie akceptujących jakiegokolwiek nowatorstwa w sztuce, lecz wymagających od artystów ślepego podporządkowania się akademizmowi. Młodzi malarze prowokacyjnie pomijali w swych obrazach i grafikach zwyczajowe zasady stosowania harmonii, przyjętej kolorystyki i tzw. doskonałego warsztatu. Od 1905 wywoływali skandale posługując się jaskrawymi kolorami, szokując niemieckie środowisko artystyczne. Kirchner z upodobaniem stosował kontrastowe zestawienia ostrych odcieni różu i zieleni. Wzorował się na impresjonistach, czerpał natchnienie z japońskich drzeworytów oraz twórczości prymitywnych malarzy afrykańskich i wysp Pacyfiku.

Po wybuchu I wojny światowej zaciągnął się na ochotnika do wojska, jednak wrażliwość artysty spowodowała, że załamał się nerwowo. Po wojnie zamieszkiwał w kurorcie koło Frankfurtu, jego stan zdrowia pogarszał się jeszcze bardziej, w wyniku potrącenia go przez samochód. Mimo to Kirchner tworzył dalej, powstawały obrazy i freski. Lecz nadal cierpiał na depresję, stan zdrowia wymagał silnych środków uspokajających, od których artysta szybko się uzależnił.

Kilka lat po wojnie został doceniony, odnosił sukcesy artystyczne, jego prace wystawiane były w Monachium, Frankfurcie Hamburgu i Nowym Jorku.

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) Artistin; Marcella, 1910 Öl auf Leinwand, 101 x 76 Brücke Museum, Berlin / Fot. Materiały prasowe Muzeum Städel FrankfurtZe względu na stan zdrowia, w 1917 przeprowadził się do Davos w Szwajcarii. Jakkolwiek był już uznanym artystą, ciągle szukał potwierdzenia swojego talentu malarskiego. Pisywał pod pseudonimem krytyczne recenzje pod własnym adresem, polemizował z przedstawicielami innych kierunków sztuki, takich jak: fowizm i kubizm.

Jego najciekawsze prace powstały w okresie do 1915 roku. Przedstawiały życie uliczne w Berlinie (m.in.: obraz „Ulica”).

W tym czasie rodził sie nacjonalizm w Europie, jego sztuka nie była zgodna z nacjonalistycznym kierunkiem sztuki niemieckiej, prezentującej sztukę „czystą rasowo” w odróżnieniu do „sztuki zdegenerowanej”. W 1937 roku dzieła jego były prezentowane na wystawie w Monachium organizowanej przez nazistów pt. Sztuka zdegenerowana. Prace Kirchnera na polecenie władz III Rzeszy, zostały skonfiskowane i w dużej części zniszczone (639 prac).

Dopiero po 1945 roku w odrodzonych Niemczech Kirchner został zrehabilitowany,
ponownie uznany jako malarz, artysta i twórca ekspresjonizmu niemieckiego. Po II wojnie światowej wystawiał go Berlin, potem Monachium, Kolonia i Frankfurt. Obecna wystawa we Frankfurcie jest największą od 30 lat retrospekcją w Niemczech.

Wystawa będzie jeszcze trwała do 25 lipca. Miejsce: Frankfurt nad Menem, Städel Muzeum, Holbeinstr. 1

Źródła: materiały prasowe muzeum Städel, katalog wystawy, staedelmuseum.de

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Paradoksalną regułą jest, że prezentujący nowe trendy w sztuce,
artysta, bywa doceniany dopiero po śmierci! *5

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pamiętasz Isabello www.Kunstnet.de ? Już rok czasu tam nie byłem...Wczoraj w czasie trwania Eurowizji z Lenę wrzuciłem tam kilka moich nowych aktów...niech sobie po - krytykują ; ))) LENA jest bardzo nie niemiecka ; )) Dlatego Ją lubię ; ))
Zycie Kirchnera pokazuje jak bardzo artysta jest uzależniony od środowiska i otoczenia w którym żyje; - to boli!! pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pozytywna deprecha, więc 5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja przyłączam się do opinii Janiny. Nic dodać nic ująć. Dzięki.

Komentarz został ukrytyrozwiń

I widać w obrazach trochę tych depresyjnych klimatów... Izo. Jestem pełna podziwu dla rzetelności Twoich opracowań. Nie mogąc uczestniczyć w wielu artystycznych wydarzeniach , zwłaszcza za granicami kraju, dzięki Tobie mam przynajmniej świadomość ich istnienia, spora garść informacji i namiastkę towarzyszącego klimatu, który ilustrują wybrane obrazy. Dziękuję i klikam 6* !Pozdrawiam, J.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.