Facebook Google+ Twitter

Prawdy i mity o zawodzie kontrolera biletów

Kontroler biletów to ciężka i często niewdzięczna praca, która nie cieszy się sympatią wśród pasażerów komunikacji miejskiej. Jak to jest być znienawidzonym kontrolerem biletów? Jaka jest największa i najbardziej chroniona tajemnica Zarządu Transportu Miejskiego?

Czeski konduktor / Fot. Honza Groh,GNU 1.2,http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pruvodci_CD.jpgPana Piotra spotkałem w autobusie podczas kontroli biletów. Tęgi mężczyzna, z wyglądu lat 40 (później się okazało, że ma lekko po trzydziestce), na twarzy zarost. Widać, że jest bardzo zmęczony. Piotr jest kontrolerem z doświadczeniem. Pracuje pięć dni w tygodniu, osiem godzin dziennie. O swojej pracy woli nie wypowiadać się. - Jeśli mówiłbym o swojej robocie, pan musiałby to wszystko ocenzurować - mówi mi, wychodząc z autobusu.

Odchodzimy kilkanaście metrów od przystanku, mężczyzna zapala papierosa. - Praca jest ciężka i bardzo niewdzięczna - przełamuje się kontroler, zaczynając rozmowę. Codziennie zdarzają się jakieś nieprzyjemne incydenty. Taki to niestety wątpliwy "atut" tej roboty. Większość pasażerów nie lubi płacić za brak rozsądku, co znaczy, że awantury mamy codziennie. Wielu gapowiczów stara się załatwić problem łapówką, niektórzy (najczęściej studenci) uciekają. Praca kontrolera jest zbyt stresująca. Jeśli miałbym alternatywę, chętnie rzuciłbym te autobusy - kończy Piotr, dopalając papierosa i udając się w kierunku przystanku. Praca wzywa.

Warszawskie MZA kupuje nowe autobusy za 200 mln złotych

Jak zostać kontrolerem?
Jak wynika z danych, które publikuje Zarząd Transportu Miejskiego, praca kontrolera biletów cieszy się niemałym zainteresowaniem wśród Polaków. Niemniej jednak proces rekrutacyjny nie należy do łatwych. Osoba ubiegająca się o pracę kontrolera biletów powinna posiadać doskonałą umiejętność pracy z ludźmi oraz dawać sobie radę ze stresem, który jest nieuniknioną częścią tego zawodu. Kontroler musi być bystry, szybki w działaniu, powinien umieć poradzić sobie nawet z najbardziej chamskimi pasażerami, którzy będą się awanturować lub uciekać.

Wśród ubiegających się o pracę przeważają osoby ze średnim wykształceniem. Swoje CV składa także wielu studentów. Aby zostać akredytowanym kontrolerem, trzeba przejść dodatkowo specjalistyczne szkolenie oraz dobrze zdać egzamin, dotyczący znajomości przepisów i procedur kontroli. Jeśli wynik sprawdzianu jest zadowalający, kandydat odbywa 30-godzinny praktyczny staż w terenie pod okiem zawodowego rewizora, po czym otrzymuje legitymację i staje się pełnoprawnym kontrolerem.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Proszę sprawdzić na stronach ZTM-u, panie Szeryfie

Komentarz został ukrytyrozwiń
szeryf
  • szeryf
  • 25.03.2011 21:31

Kontrolerzy czy rewizorzy? Nie jest to tożsame. Jak zwykle niedopracowany materiał. podane dane również nieprawdziwe. Oj Panie praktykancie. Zanim tradycyjnie zaatakujesz poczytaj i sprawdź.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Jarosław Mystkowski
  • Jarosław Mystkowski
  • 23.03.2011 22:21

W Łomzy jest juz tylko 3 kontrolerów na 30 autobusów i na 17 lini

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie zgadzam się z tym, że kontrolera najrzadziej można spotkac we Wrocławiu(chociaż nie wiem jak tam jest). W Łomży jest ich zaledwie... ok. 5

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.