Facebook Google+ Twitter

Premiera spektaklu "Kukła. Księga Blasku" Passiniego już 28 sierpnia w Teatrze Żydowskim

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2012-08-22 11:35

Światowa premiera sztuki odbyła się 3 sierpnia 2012 r. podczas prestiżowego Edinburgh Fringe Festival, a polska premiera wystawiona będzie w Teatrze Żydowskim podczas Festiwalu Warszawa Singera we wtorek, 28 sierpnia o godzinie 21. Będzie to jedyny zagrany w ramach Festiwalu Singera spektakl.

O czym jest "Kukła..."?
 / Fot. Kukła. Księga Blasku 1 fot. Agencja BlowUp„Kukła. Księga Blasku“ to spektakl inspirowany pracami Tadeusza Kantora i tekstami kabalistycznymi. Przywoływana w tytule i obecna w scenariuszu Księga Blasku (Sefer ha-Zohar), to jeden z najważniejszych tekstów żydowskiego mistycyzmu, który w europejskiej recepcji postrzegany jest głównie przez pryzmat kabały. Tekst jest ujętą w przypowieści lekcją czytania świata.

 / Fot. Kukła. Księga Blasku 2 fot. Agencja BlowUpZ perspektywy mistyka świat to przestrzeń, w której Bóg komunikuje się z człowiekiem. Otaczający nas ludzie i przedmioty, spotykające nas zdarzenia, zarówno te globalne, jak i najbardziej prywatne i intymne - wszystkie one są przestrzenią bosko-ludzkiej rozmowy. Wibrujący świat kukieł, golemów i manekinów skonfrontowany będzie ze światem widzianym oczyma kabalistów.

Z kosmosu sztuki Kantora wyłania się zjawisko śmierci, a właściwie sfera śmierci, jak to nazywa sam artysta i jej nieoczekiwane sąsiedztwo, jakim jest dzieciństwo. To ostatnie rozumiane nie tylko jako czas historyczny, element przeszłości, ale przede wszystkim jako kondycja ludzka - afirmatywny i naiwny stosunek do świata, obcowanie z wyobrażonym na równi z rzeczywistym, swobodną i nieograniczoną kreacją, a także incydenty wymykania się jej tworów spod kontroli; radość i strach, euforia i rozpacz – wszystkie przelotne i niepohamowane.

 / Fot. Kukła. Księga Blasku. Marek Oleksy. fot. Agencja BlowUpOczywiście, najtrudniejszym wyzwaniem dla człowieka religijnego, jest pogodzenie przekonania o celowości dziejów świata i spotykających nas zdarzeń wobec dotykających nas tragedii. Dostrzeżenie w cierpieniu boskiego przekazu jest często ponad ludzkie siły; w takich momentach człowiek wymawia posłuszeństwo, próbuje podważyć absolut. To także najistotniejszy moment dla teatru, w którym chcemy oglądać człowieka właśnie w chwili próby, stąd obecność w scenariuszu najważniejszego tekstu w tradycji judeo-chrześcijańskiej, który dotyka tego tematu, czyli Księgi Hioba. Spośród tekstów określanych przez wyznawców jako "natchnione" jest to jeden z najbardziej teatralnych, zrozumiały w pełni dopiero przez pryzmat sceny, na której postaci oprócz prezentowanych racji muszą ukazać twarz, przyoblec się w ludzką skórę.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.