Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

11230 miejsce

Próby przed premierą "Mefistofelesa" w krakowskiej operze

Nie lada premierę przygotowuje Opera Krakowska na rozpoczęcie 60 sezonu swojej dzialałności. Tymczasem zobaczmy jak wyglądają ostatnie próby spektaklu operowego "Mefistofeles" przed premierą 25 IX br.

Próba spektaklu operowego Mefistofeles w Operze Krakowskiej / Fot. Anna CudakKażda premiera sceniczna to zespołowe dzieło i owoc trudnej pracy przygotowawczej wielkiego zespołu artystów. Jak informuje dział promocji i mediów Opery Krakowskiej pomyślnie odbywają się próby do "Mefistofelesa", niebawem konferencja prasowa.

„Mefistofelesa” Arrigo Boito reżyseruje na krakowskiej scenie operowej Tomasz Konina pod dyrekcją maestro Tomasza Tokarczyka. Premiera opery, która odbędzie się 25 września br., zainauguruje nowy sezon artystyczny 2014/2015 krakowskiej sceny operowej .

Spektakl przygotowywany jest we współpracy z Trondheim Symphony Orchestra w Norwegii w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.

Kolejne spektakle odbędą się w dniach 26, 28 i 30 września br. Przedstawienie zostanie zaprezentowane również podczas festiwalu w Trondheim w czerwcu przyszłego roku.W. Pankow i chór dziecięcy podczas próby do Mefistofelesa w Operze Krakowskiej / Fot. Anna cudak

„Mefistofeles” to jedna z licznych prób przeniesienia „Fausta” Goethego do opery. Autor muzyki i libretta w jednej osobie, zachował zasadnicze wątki dzieła wielkiego Weimarczyka: prolog w niebie z zakładem Mefistofelesa o duszę Fausta, historię uwiedzenia Małgorzaty i jej śmierci, Noc Sabatu i miraż Pięknej Heleny, w końcu śmierć Fausta, wypowiadającego decydujące zdanie na temat szczęścia.

Opera Krakowska: próba Mefistofelesa, IX 2014 / Fot. Anna cudakW przedstawieniu Opery Krakowskiej będzie to historia człowieka rozdartego między pragnieniem świętości a codziennością, operowy fresk wiodący od modlitwy i rozmowy z Bogiem po obrazy piekła. Opera łączy przejmującą opowieść o miłości z efektownymi scenami chóralnymi.
W spektaklu bierze udział 100 - osobowy chór (w tym 32-osobowy chór dziecięcy), w obsadzie śpiewacy krakowscy, polscy i zagraniczni.

REALIZATORZY
Inscenizacja, reżyseria i scenografia: Tomasz Konina
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Kostiumy: Joanna Klimas
Ruch sceniczny: Monika Myśliwiec
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec

OBSADA
Mefistofeles: Daniel Borowski, Wołodymyr Pankiv, Tomasz Raff
Faust: Vasyl Grokholskyi, Daniel Magdal, Zurab Zurabishvili
Małgorzata: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Anna Wierzbicka
Marta: Agnieszka Cząstka, Maria Stattin
Wagner, Nereusz: Paweł Brożek, Krzysztof Kozarek
Helena: Marta Abako, Elodie Hache, Elisabeth Teig e
Pantalis: Wanda Franek

Premiera: 25 września 2014
Kolejne spektakle: 26, 28 i 30 września 2014 Próba w Operze Krakowskiej / Fot. Anna Cudak


Polsko-norweski projekt jest kontynuacją współpracy, którą zapoczątkowało wspólne przedstawienie „Don Giovanniego” W. A. Mozarta w międzynarodowej obsadzie z udziałem chóru i baletu Opery Krakowskiej wraz z orkiestrą z Trondheim pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
(marzec 2013).

Inscenizacja opery Boito jest częścią projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa
i Trondheim”, realizowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014” w ramach Programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego”.




Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

30 IX br. obejrzę Mefistofelesa w Operze Krakowskiej i zamieszczę recenzję

Komentarz został ukrytyrozwiń

Odnoszę wrażenie że gdyby zostawić wykonawcom "Mefistofelesa" współczesne kostiumy byłby w warstwie ruchu scemicznefgo całkiem ciekawy "uwspółcześniony" Spektakl. Reżyser Tomasz Konina jednak takiego zabiegu nie zrobił co podkreśla w wywiadzie dla "Dziennika Polskiego". Czekam na kolejne recenzje.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Walka Mefista z Bogiem o duszę człowieka czy nie jest to również podstawowa kwestia współczeności? I współczesnej sztuki? Może dlatego przyjrzę się lepiej operze Arrigo Boito? Czy reżyser Tomasz Konina "uwspółcześni" wielotorowo operę? To zresztą stała tendencja nawet w warstwie kostiumu w bardzo wielu inscenizacjach także w krakowskiej operze, gdzie Dama Kameliowa pojawia się jako "Traviata" w kostiumie XXI - wiecznym. Musical i opera amerykańska też właściwie jest w tyn nurcie zmagań o duszę współczesnego człowieka np.w "Hair". Opera wróci do klasyki czy raczej nie ...Czy opera jest nadal ważną dziedzina sztuki? Za co kochamy operę klasyczną o modernistyczna a chyba coraz mniej np. kino współczesne... Jakie jest miejsce opery w panteonie X Muz. Myślę że powyższy materiał nie jest jeszcze podstawa do dyskusji zatem do następnego rzau

Komentarz został ukrytyrozwiń

To powinien być naprawdę imponujący spektakl!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.