Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

38150 miejsce

Produkowane w Poznaniu tramwaje mają podbić polski rynek

  • Źródło: OhmyNews
  • Data dodania: 2006-07-14 09:06

Bydgoski producent szynobusów chce budować z Cegielskim tramwaje. Do niedawna firmy te z sobą rywalizowały. Dla poznańskich zakładów może to być ratunek: firma już zwiększa zatrudnienie, a być może da pracę kolejnym ludziom.

Bydgoska spółka PESA, produkująca szynobusy dla Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, chce stworzyć konsorcjum z Cegielskim, a dokładnie z Fabryką Pojazdów Szynowych. Wspólnie mogliby produkować tramwaje dla Warszawy, a także inne pojazdy kolejowe.

– Do tej pory nasza firma rywalizowała z Zakładami Cegielskiego. Wygraliśmy przetarg na budowę tramwajów dla Warszawy. Po odwołaniu poznańska firma otrzymała zamówienie na jeden model, my na drugi. Razem moglibyśmy wiele zdziałać – mówi Zenon Duszyński, członek zarządu spółki PESA, absolwent Politechniki Poznańskiej.

Negocjacje bardzo tajne

Bydgoszczanie rozpoczęli już negocjacje z zarządem Cegielskiego, szefostwem Fabryki Pojazdów Szynowych. Odwiedzili też wojewodę wielkopolskiego.

– Budujemy swój tramwaj. Model wysokopodłogowy ma być gotowy w IV kwartale, a niskopodłogowy na przełomie lat 2006 i 2007. Zaprezentujemy je, gdy pierwsze wagony będą gotowe. Negocjacje z PESA to tajemnica handlowa. Chcemy spokojnie przemyśleć propozycję. W gospodarce wszystko jest możliwe. Nawet to, że konkurenci współpracują z sobą – mówi Tomasz Dąbrowski, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych.

FPS tylko od jesieni ubiegłego roku przyjęła 200 pracowników. – Nadal zatrudniamy ludzi w takich zawodach jak monter taboru, spawacz i lakiernik – dodaje prezes Dąbrowski.

Bimba dla stolicy

Czy FPS poradzi sobie bez PESA? Zdaniem dyrektora Duszyńskiego, Warszawa wkrótce będzie chciała kupić 50 kolejnych tramwajów.

– To zamówienie dobre dla dużego konsorcjum. Może je zrealizować albo firma z zagranicy, albo konsorcjum złożone z PESA i Cegielskiego – wyjaśnia Zenon Duszyński.

Ale w Poznaniu jest i druga firma mogąca stworzyć konsorcjum z Cegielskim. To ZNTK. Wspólnie mogłyby produkować szynobusy. Rozmowy trwają od dawna. Tylko z kolei to większa szansa dla ZNTK, które jest w fatalnej sytuacji finansowej i spóźnia się z dostawami szybobusów dla Wielkopolski. A takiej produkcji może się podjąć FPS.

– W czerwcu minął termin prolongaty kar umownych za niewyprodukowanie dwóch szynobusów. Jeśli ZNTK nie przedstawi przekonującego harmonogramu prac, będziemy musieli podjąć bardziej stanowcze działania – mówi Przemysław Smulski, wicemarszałek wielkopolski.

Pytanie zatem, czy bydgoszczanom zależy na trwałym sojuszu, czy może odciągnięciu Cegielskiego od ZNTK?



Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.