Facebook Google+ Twitter

Prokuratura wojskowa zamyka śledztwo w sprawie katastrofy CASY

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu kończy dochodzenie w sprawie katastrofy wojskowej CASY, do której doszło 23 stycznia 2008. W katastrofie zginęło 20 osób: 4 członków załogi i 16 pasażerów.

CASA / Fot. ArtMechanic, Creative Commons, wikipedia.plZa tragedię samolotu CASA, który w styczniu 2008 roku rozbił się w Mirosławcu i w której zginęło 20 żołnierzy odpowiada "czynnik ludzki", a przede wszystkim błędy pierwszego pilota pisze Głos Wielkopolski z 29 kwietnia 2011r. Uznali tak prokuratorzy wojskowi z Poznania, którzy na specjalnej konferencji prasowej poinformowali opinię publiczną o sposobie zamknięcie śledztwa w tej sprawie.

Zdaniem śledczych katastrofę spowodowały błędy w technice pilotażu, a więc niewłaściwe zachowanie pierwszego pilota, Roberta K.. Wobec niego śledztwo zostało umorzone, gdyż zginął w katastrofie. Na czym miałaby polegać jego wina? Prokuratorzy uważają, że przy starcie z Krakowa nie aktywował on sygnalizacji włączającej się w przypadku przechyłu samolotu. A jak wynika z ustaleń, w końcowej fazie lotu, a więc tuż przed zderzeniem z ziemią, Robert K. nieświadomie doprowadził do nadmiernego przechylenie samolotu w lewą stronę. Nie wiedział jednak o tym, gdyż wcześniej nie włączył odpowiedniego sygnalizatora. W taki sposób CASA straciła siłę nośną i z prędkością 272 km/h runęła na ziemię. Na podstawie przypuszczeń ekspertów prokuratorzy uważają także, że podchodząc do lądowania, pilot nie zwracał uwagi na przyrządy w samolocie, ale wzrokiem szukał świateł lotniska.

Uroczystości żałobne ofiar katastrofy / Fot. Archiwum Kancelarii Prezydenta RP, GNU, wikipedia.plProkuratura Wojskowa w Poznaniu umorzyła także śledztwo dotyczące płk. Leszka L., który był szefem eskadry w Krakowie (miejsca gdzie CASA stacjonowała) i, który odpowiadał za dobór załogi na ten feralny lot. I to właśnie zarzut niewłaściwego doboru załogi śledczy postawili Leszkowi L. jednak ostatecznie się z niego wycofali.

Ostatecznie na ławie oskarżonych zasiądzie tylko jedna osoba. Będzie to por. Adam B., były kontroler z Mirosławca, który feralnego dnia sprowadzał samolot na ziemię. Zarzucono mu umyślne niedopełnienie obowiązków, do czego żołnierz się nie przyznaje. Według prokuratorów kontroler przekazywał pilotom niedokładne dane o położeniu samolotu i jego wysokości. Zdaniem śledczych w ten sposób działał na szkodę pilotów, pasażerów i interesu publicznego.

Choć prokuratura stawia Adamowi B. dość mocne zarzuty, to jednak uważa, że jego błędy nie były bezpośrednią przyczyną katastrofy. Na kilkanaście sekund przed tragedią, pilot podjął decyzję o zmianie kursu. W momencie podjęcia takiej decyzji, odpowiedzialność za właściwe lądowanie spadła z kontrolera na pilota.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

lutek
  • lutek
  • 01.05.2011 14:13

stały numer nie ma winnych a nawet jak są to ...ten teges lopes ;) najwazniejsze ze pare lat paru klientów miało dobrze płatne zajęcie :)

Komentarz został ukrytyrozwiń
Onufry Zagłoba
  • Onufry Zagłoba
  • 30.04.2011 17:38

Milczenie nawet dziennikarzy- wobec faktu, że zasadniczą przyczyną katastrofy w Mirosławcu było karygodne tolerowanie tego, że darowany Polsce w 2001 roku przez USA system ILS przez siedem lat nie został uruchomiony na lotnisku w Mirosławcu - jest porażające jako symptom zmowy aby ukrywać wstydliwe i bolesne fakty dla nas - Polaków...
I dopiero w dwa miesiące po katastrofie - chyba na poczatku marca 2008 r. "udało się" skalibrować i uruchomić system - na co przez siedem lat podobno "brakowało" pieniędzy. Nie brakowało za to na organizowanie pseudo-konferencji "o bezpieczeństwie lotów"...
Żenujące jest to, że nikt nie pyta o odpowiedzialnych za zaniechania w sprawie uruchomienia ILS w Mirosławcu... Tak jak katastrofa w Mirosławcu, tak być może katastrofa smoleńska będzie dowodziła nawet w XXI wieku, że Polacy to nawet po szkodzie nie są mądrzejsi... Wciąż brakuje dziennikarzy "z misją" tak jak wśród polityków "mężów stanu"... Już po Mirosławcu powinien być zakaz lądowania (bez widoczności pasa) z pasażerami na lotnisku bez ILS...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.