Facebook Google+ Twitter

Propozycja ożywienia 4 Art. Konstytucji

Nasza narodowa spółka jest źle zarządzana. Dla DOBRA WSPÓLNEGO powinniśmy to jak najszybciej zmienić. Konieczna jest bieżąca kontrola obywateli nad poczynaniami polityków. Znowelizujmy zapis Art. 125 Konstytucji RP.

Zapis Art. 4 Konstytucji RP mówiący, że władzę zwierzchnią w Polsce sprawuje naród jest aktualnie martwym prawem. Obecnie cała „władza zwierzchnia narodu” ograniczona jest jedynie do prawa uczestniczenia w okresowych sondażach popularności kandydatów na polityków. W tych warunkach wszystkie decyzje publiczne podejmują często nie osoby kompetentne dla których dobro wspólne jest najważniejsze lecz osoby które potrafią obywatelom najskuteczniej siebie zareklamować a swoich konkurentów skompromitować. Najważniejszym celem polityków często jest zaspokojenie osobistych aspiracji a nie dobro wspólne. Nasza narodowa spółka jest źle zarządzana. Dla DOBRA WSPÓLNEGO powinniśmy to jak najszybciej zmienić. Konieczna jest bieżąca kontrola obywateli nad poczynaniami polityków. Demokracja nie jedno ma imię. Pod koniec XX wieku udało nam się zmienić tzw. demokrację socjalistyczną na przedstawicielską. Był to niewątpliwie krok w dobrym kierunku. W XXI wieku powinniśmy zmienić demokrację przedstawicielską na obywatelską.

Problemy z taką zmianą są dwa. Po pierwsze politycy są zdecydowanie przeciwni „władzy zwierzchniej obywateli” a po drugie obywatele nie mają żadnych doświadczeń w „sprawowaniu władzy zwierzchniej” nad politykami i nie widzą takiej potrzeby. Wszyscy NIE WIERZĄ, że „ciemny lud” potrafi racjonalnie sprawować taką władzę. Nie ma szans na szybkie i radykalne wprowadzenia zmiany demokracji PRZEDSTAICIELSKIEJ na OBYWATELSKĄ. Taką zmianę można dokonać wyłącznie małymi krokami. Szwajcarzy taką zmianę rozpoczęli ponad 150 lat a nowy system polityczny który określają jako demokracja pół bezpośrednia ciągle polepszają.

Propozycja nowelizacji zapisu Art. 125 Konstytucji RP

W obecnej sytuacji intensywnej „wojny na górze” jest dobry moment do zaproponowania walczącym stronom pokojowy, zgodny z zapisem Art. 4 Konstytucji RP, sposób zapobiegania i rozwiązywania politycznych sporów. Takim sposobem jest zmiana zapisu w pkt. 2 i 3 Art 125 Konstytucji RP polegająca na zastąpieniu aktualnego zapisu:

Pkt 2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Pkt. 3. Jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący.

zapisem:

Pkt. 2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić co najmniej 1/3 ustawowej liczby posłów Sejmu RP lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Pkt. 3. Wynik referendum jest wiążący niezależnie od frekwencji osób uprawnionych do głosowania.

Powyższa inicjatywa ma trzy istotne zalety:

1. Jest spora szansa, że znajdą się „lokomotywy” (autorytety, ideowi politycy, dziennikarze) popierające taka inicjatywę.
2. Stosunkowo łatwo przekonać do takiej idei „braci rodaków”
3. Jeśli proponowana zmiana zapisu zostanie dokonana i zgodnie z nim naród rozstrzygnie jeden spór polityków to pozna zalety sprawowania władzy zwierzchniej. Będzie rosła presja suwerena na powiększenie zakresu jego władzy.

Co możemy zrobić tu i teraz w tej sprawie?

Walkę o zmianę zapisu Art. 125 Konstytucji należy rozpocząć od rozeznania na jakie poparcie takiej zmiany naszych aktualnych reprezentantów możemy liczyć.

6 września 2015 roku weszła w życie ustawa o petycjach obywatelskich (Dz.U. 2014 poz. 1195. file:///C:/Users/Zdzich/Desktop/Downloads/D20141195%20(6).pdf ). Ustawa daje prawo obywatelom i organizacjom obywatelskim składanie w interesie osobistym lub publicznym do wszystkich publicznych instytucji petycji (prośby, żądania) załatwienia konkretnej sprawy prywatnej lub publicznej będącej w kompetencji adresata. Przedmiotem petycji może być żądanie np. zmiany przepisów prawa lub wystąpienia z inicjatywą jego zmiany. Adresat zgodnie z tą ustawą może załatwić pozytywnie petycje a jeśli nie to w przeciągu trzech miesięcy powinien uzasadnić dlaczego odmawia.

Zgodnie z Art. 235. Konstytucji RP projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów, Senat lub Prezydent Rzeczypospolitej. W tych warunkach można/należy wysłać do Prezydenta, Senatu, KP PiS oraz PO formalną petycję (żądanie, zapytanie) o złożenia proponowanego projektu zmiany Art. 125 Konstytucji. Do pozostałych klubów poselskich i posłów i senatorów niezależnych należy wysłać zapytanie czy podpiszą się pod taką inicjatywą. Dalsze działanie w tej sprawie uzależnione jest od efektu sondażu poparcia idei wśród naszych przedstawicieli.



Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.