Facebook Google+ Twitter

Proszę o podpis, elektroniczny podpis!

Współcześnie szans rozwojowych mających na celu podniesienie standardu naszego życia upatruje się m.in. w procesie cyfryzacji. Doskonałym tego przykładem jest powstanie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz promocja elektronicznego podpisu.

Proszę o podpis, elektroniczny podpis! / Fot. Steve Morgan/domena publicznaSpołeczeństwa na całym świecie korzystają z korespondencji elektronicznej, umożliwiającej swobodną wymianę informacji. W Polsce coraz częściej słyszymy, iż tzw. "komunikacja online", w dużym stopniu, może usprawnić relacje pomiędzy przedsiębiorcami oraz pozytywnie wpłynąć na relacje obywateli z instytucjami publicznymi. Warto jednak zastanowić się nad bezpieczeństwem w sieci, o które sami możemy zadbać - stosując podpis elektroniczny.

Podpis elektroniczny to nic innego jak klasyczny podpis, mający na celu potwierdzenie naszej tożsamości oraz autentyczności podpisywanego dokumentu. Z racji tego, iż w sieci posługujemy się dokumentami w wersji elektronicznej, stosowany przez nas podpis również musi być złożony w wersji elektronicznej. E-podpis jest zaszyfrowanym zbiorem informacji na temat użytkownika, dzięki czemu każdy podpis jest unikatowy i niepowtarzalny. Zgodnie z ustawą RP z 18 września 2001 roku o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego, jest równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu. Tym samym podpisane przez nas dokumenty, zabezpieczone są przed modyfikacją ze strony nieupoważnionych do tego użytkowników, jednocześnie uzyskując potwierdzenie ważności.

W celu maksymalizacji bezpieczeństwa użytkowników, do korzystania z podpisu elektronicznego, wymagane jest posiadanie specjalnie certyfikowanych urządzeń. Umożliwia to przypisanie konkretnego podpisu elektronicznego tylko i wyłącznie do jednego użytkownika. Rozwiązanie to skutecznie eliminuje zjawisko posługiwania się fałszywymi danymi osobowymi.

Korzystanie z e-podpisu pozytywnie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo korespondencji elektronicznej, ale również na usprawnienie całego procesu wymiany informacji. Wielu z nas, chcąc załatwić w urzędzie formalności wymagające złożenia odpowiednich dokumentów, na własnej skórze odczuła negatywne skutki biurokracji. Dzięki zastosowaniu podpisu elektronicznego możemy uniknąć wielogodzinnych wizyt w urzędach, oszczędzając tym samym nasz cenny czas.

Czytaj dalej --->


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Cyber Killer
  • Cyber Killer
  • 26.06.2012 06:49

Podpis kwalifikowany niepotrzebnie wydane to (nie małe) pieniądze. Do wszystkiego w zupełności wystarczy szyfrowanie/podpis OpenPGP. Klucz można wygenerować sobie samemu w programie GnuPG i stopniowo z czasem budować swoją sieć zaufania wśród znajomych podpisując nawzajem swoje klucze.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.