Facebook Google+ Twitter

Przebudowa po przebudowie – czyli remont dróg po łódzku

Polska to taki dziwny kraj. Kupowane są pociągi, które nie mieszczą się w tunelach. Budowane są mosty, które nigdzie nie prowadzą. W końcu robi się gruntowną przebudowę drogi po to, by ją znów rozkopać – tak jak w Łodzi.

Zakaz zawracania z bezmyślnymi decyzjami łódzkich urzędników! / Fot. Wikipedia.plPatrząc po niektórych decyzjach polskich urzędników, którzy zajmują się transportem oraz drogami, mam wrażenie, że żyjemy w jakimś urzędniczym Matrixie. Ostatni przypadek wagonów typu „push-pull”, zakupionych przez Koleje Mazowieckie rozwalił mnie totalnie. Sprawa wygląda tak. Wagony są o kilka centymetrów za wysokie i nie zmieszczą się do niedawno wyremontowanego warszawskiego Tunelu Średnicowego. Generalnie 250 mln zł (tyle kosztowały owe nowoczesne wagony) odstawiło się na bocznice. Ale to oczywiście to nie koniec...

Po co remontować raz jak można dwa?


Przeglądam sobie dziś rano łódzką Gazetę Wyborczą i co widzę? Tekst pod tytułem „Remont po remoncie". Pomyślałem sobie, że pewnie szykują się kolejne przebudowy miejskich dróg. Niestety nie tym razem! W tekście redaktora Piotra Wasiaka zawarta była informacja, że po oddaniu świeżo zmodernizowanej ulicy, drogowcy znów ją rozkopią by dobudować dodatkowy pas dla skręcających… Normalnie absurd! Ale tych w moim rodzinnym mieście nie brakuje, szczególnie jeśli chodzi o sprawy komunikacyjno-drogowe.

Chodziło o skrzyżowanie ulic Zachodniej i Ogrodowej, które znajduje się w samym centrum Łodzi i jest jednym z kluczowych punktów na trasie z północy na południe miasta. W ramach przebudowy, która rozpoczęła się w marcu tego roku, zamknięto cały ciąg komunikacyjny na ulicy Zachodniej od Legionów aż do Limanowskiego. I kiedy pojawiła się wizja, że od października cały ciąg – wraz z wyżej wymienionym skrzyżowaniem – zostanie otwarty na twarzach wielu pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców na pewno pojawił się radosny uśmiech. A teraz? Myślę, że szczególnie Ci drudzy są mocno wkurzeni.

Zakaz zawracania z bezmyślnymi decyzjami!


Więc gdy jedna firma zakończy prace drogowe i odda skrzyżowanie, druga – wybrana z przetargu, który właśnie ogłoszono – zdemontuje krawężniki, kostkę brukową i zerwie część nowej nawierzchni i przez kolejnych 40 dni będzie budować nowy kaprys urzędników. Oczywiście jak zwykle urzędnicy Zarządu Dróg i Transportu nie mają konkretnego uzasadnienia tej drogowej bzdury. Niby Aleksandra Mioduszewska rzeczniczka ZDiT, tłumaczy to, że wcześniejszą dokumentację przebudowania tego rejonu przygotowali przedstawiciele Centrum Handlowego „Manufaktura” w ramach umowy z miastem. Tylko czy wtedy nie można było tego dodatkowego pasa zaprojektować?

Czy urzędnikom potrzeba było aż pół roku, żeby doszli do wniosku o konieczności dobudowania dodatkowego skrętu? Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi oczywiście o pieniądze. Ale o kosztach remontu po remoncie, urzędnicy oczywiście milczą zasłaniając się tym, że dopiero po zakończeniu przetargu, zostanie wybrana najlepsza oferta. Najlepsza? Co to znaczy? Czy jeśli najlepszą okaże się oferta np. na 1 mln zł to urzędnicy zapłacą tyle wykonawcy? Już teraz na przebudowę całego skrzyżowania wydano ponad 20 mln zł.

Bzdura za bzdurą


Po zeszłorocznej interwencji Krzysztofa Ostanówko, który opisał przypadek jak w Łodzi Reymont zmienił się w Rejmonta, urzędnicy ZDiT po prawie 20 dniach poprawili błąd w pisowni nazwiska polskiego pisarza - autora "Chłopów".

W kwietniu tego roku zaistniała konieczność przebudowania zatoczki autobusowej na ul. Kopcińskiego (na przystanku przy Tuwima), która po remoncie okazała się zbyt krótka dla ponad 15 metrowych autobusów przegubowych.

Fragment ścieżki rowerowej na ulicy Zachodniej (odcinek od Bazarowej do Limanowskiego) blisko skrzyżowania z Limanowskiego został wybudowany na nieczynnym na razie przystanku autobusowym. W rejonie wiaty przystankowej zostały wymalowane na ścieżce tylko pasy. A przecież można było ominąć wiatę...

Młodzi w ZDiT?


Jako mieszkaniec Łodzi zaczynam się już bardzo irytować tymi wszystkimi urzędniczymi komunikacyjno-drogowymi bzdurami i fuszerkami. Bo przecież prócz środków z Unii Europejskiej, na remonty przeznaczane są pieniądze nas - podatników. A chyba każdy z nas chciałby, aby szły one na poprawę jakości poruszania się po mieście a nie na poprawę tego co już zrobione...

No i zastanawiam się dlaczego tak jest? Jedyne racjonalne wytłumaczenie jakie mi przychodzi teraz na myśl to takie, że niektórych pracowników Zarządu Dróg i Transportu dopadła jakaś kosmiczna rutyna. A może po prostu trzeba dać dojść do głosu młodym?

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

Jaracza :)

Z ostatniej chwili:
Pani dyrektor naszego Zarządu Dróg głosi nową ideę - będziemy zwężać ulice! Cel ma być wzniosły, mianowicie przekonanie ludności do korzystania z transportu publicznego i ograniczenie ruchu samochodów osobowych w centrum miasta. Pomysł "genialny" - wystarczy popatrzeć na to, co dzieje się na ul. Kilińskiego (na odcinku Narutowicza-Rewolucji) po jej zwężeniu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Czy to było może na Jaracza lub al. Śmigłego Rydza ;-)?

Komentarz został ukrytyrozwiń

I to jak: wczoraj padł rekord mojego życia - spędziłam 2 godziny na odcinku 300 metrów. :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Do dobrze, że się nie powstrzymałeś :)
To jest po prostu jakiś koszmar, ktoś przecież płaci za te dodatkowe roboty - oczywiście my.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pardon :-) Ale nie mogłem się powstrzymać...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Uprzedziłeś mnie... :) A bu.
Przejazd przez pewne "newralgiczne" punkty miasta przypomina od paru miesięcy sen chorego paranoika. A przed nami jeszcze pare ładnych lat takich "kwiatków" jak wspomniana Ogrodowa-Zachodnia. Lada moment rusza remont Piłsudskiego (od Kopcińskiego do Wodnej), Puszkina, Wyszyńskiego, Traugutta, Rydza-Śmigłego i kilku innych, podobnie zapchanych, ulic. Potem remont dworca Łódź Fabryczna (a więc i ulic dojazdowych) i prawdopodobna budowa tunelu łączącego łódzkie dworce. Masakra.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.