Facebook Google+ Twitter

Przełamujemy tabu związane ze stomią - rusza kampania „StomaLife.

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2014-06-16 11:41

87% stomików odczuwa lęk przed stomią, a ponad połowa zmienia swoje plany życiowe - wskazują wyniki badania „Personel medyczny o komforcie życia stomików”, przeprowadzonego wśród pielęgniarek.

Wyniki badania pokazały, że tylko 49% pacjentów jest zawsze edukowana przed operacją wyłonienia stomii na temat konsekwencji z jakimi się ona wiąże. Odpowiedzią na potrzeby stomików jest kampania „StomaLife. Odkryj stomię”.

Operacja wyłonienia stomii jest przeprowadzana w wyniku chorób układu pokarmowego, które stają się coraz bardziej powszechnym problemem medycznym. Rak jelita grubego jest najczęściej diagnozowanym w Polsce nowotworem, jednak dzięki rozwojowi medycyny stał się uleczalny. Coraz częściej jednak zaleca się czasowe wyłonienie stomii, w związki z czym liczba stomików, którą obecnie szacuje się w Polsce na ok. 40 tysięcy, stale rośnie. Z tego powodu należy pracować nad rozwiązaniem problemu wykluczenia społecznego oraz nad poprawą jakości życia stomików.

Mimo, że problemy stomików były już poruszane w mediach, funkcjonuje Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO oraz poradnie stomijne, w Polsce nadal istnieje niska świadomość społeczna stomii. Dane z raportu „Personel medyczny o komforcie życia stomików” wskazują, że 53% pacjentów zmienia swoje plany życiowe. Taka postawa świadczy o braku wiedzy, że po operacji można normalnie funkcjonować w społeczeństwie, prowadzić aktywny tryb życia i spełniać swoje marzenia.

Celem kampanii „StomaLife. Odkryj stomię” jest przełamanie tabu związanego ze stomią. Poprzez odpowiednie działania edukacyjne, inicjatywa ma zbudować zrozumienie i wsparcie społeczne dla stomików oraz pomóc w ich zaktywizowaniu.

W ramach kampanii, oprócz raportu „Personel medyczny o komforcie życia stomików”, zostanie także zrealizowane badanie, w którym sami stomicy będą mogli wypowiedzieć się na temat jakości swojego życia. Została także przygotowana strona internetowa www.stomalife.pl, na której stomicy mogą znaleźć szereg materiałów poradnikowych, śledzić aktualności i działania podejmowane w ramach kampanii oraz podzielić się swoją historią i doświadczeniem, które staną się źródłem wsparcia dla innych. Zaplanowano również działania doszkalające skierowane do personelu medycznego, które mają pomóc rozwiązać problem niewystarczającej edukacji pacjentów.

Wykluczenie społeczne to poważny problem, z którym musi się zmierzyć środowisko stomijne. Aby go rozwiązać potrzebne są szerokie działania edukacyjne, obejmujące swoim zakresem nie tylko samych stomików, ale także personel medyczny oraz opinię publiczną. Kluczową rolę w walce z wykluczeniem pełni wzrost akceptacji społeczeństwa. Można go osiągnąć jedynie poprzez odpowiednie działania informacyjne, które przełamią tabu związane ze stomią oraz zmienią negatywne postawy ich odbiorców - powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO.

Kampania społeczna „StomaLife. Odkryj stomię”
Celem kampanii społecznej „StomaLife. Odkryj stomię” jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików tak by mogli powrócić do normalnej aktywności zawodowej i społecznej.

Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita "J-elita". Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o.

Kampania została objęta honorowym patronatem Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii, Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych, Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Stomijnych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, Polskiego Towarzystwa Urologicznego, Pomorskiego Stowarzyszenia Stomijnego, Prezydent Warszawy oraz Towarzystwa Chirurgów Polskich. Kampania została także objęta patronatem medialnym serwisu Onkonet.pl oraz wydawnictwa Termedia.

Dodatkowych informacji udziela:
Aleksandra Adrian
Procontent Communication
tel.: 881 337 333
e-mail: aleksandra.adrian@procontent.com.pl
ul. Marszałkowska 140/46
00-061 Warszawa


(Robert Tarnowski)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.