Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przewoźnicy kolejowi tracą na remontach torów

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Mimo licznych utrudnień zarządca torów pobiera taką samą opłatę za korzystanie z torowisk jak dotychczas
Mimo licznych utrudnień zarządca torów pobiera taką samą opłatę za korzystanie z torowisk jak dotychczas Mateusz Włodarczyk, Gnu 1.2 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EU07_364_Wawa.jpg
PKP Intercity donosi na spółkę PKP PLK, która zarządza torami. Mimo remontów i utrudnień koszty korzystania ze szlaków kolejowych są takie same.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zajmuje się zarządzaniem torami. Każdy z przewoźników musi zapłacić jej za korzystanie z torów. Tylko z tego tytułu PKP PLK otrzymało w ubiegłym roku 2,5 mld zł. Zadaniem spółki jest m.in. odpowiednie utrzymanie torowisk. Remontowanych jest 1,4 tys. km torów. Znacznie wydłuża to czas przejazdu. Z Trójmiasta do Warszawy jedzie się sześć godzin - to o 155 minut dłużej niż przed remontem. Dlatego z pociągów korzysta mniej pasażerów, gdyż szybciej można dojechać samochodem.

Utrudnienia na pasażerów czekają na najważniejszych trasach - podaje Gazeta Wyborcza. Trasa pociągu relacji Gdynia - Zakopane została skrócona. Pociąg kończy trasę w Bielsku-Białej, a dalej należy przesiąść się do wynajętych przez PKP Intercity autobusów. Z powodu remontów od września z Krakowa do Rzeszowa pojedziemy w pięć godzin. Dziś pokonanie tej trasy zajmie nam trzy godziny. To tylko niektóre z utrudnień czyhających na podróżnych.

Mimo licznych utrudnień zarządca torów pobiera taką samą opłatę za korzystanie z torowisk jak dotychczas. PKP Intercity nie może sprzedawać biletów z dużym wyprzedzeniem ponieważ często nie ma jeszcze informacji o planowanych remontach.

Niezadowolone są także Przewozy Regionalne. "Faktycznie parametry torów wpływają na naszą konkurencyjność. Na wielu odcinkach regionalnych nie da się pojechać szybciej niż 30 km/godz. i wówczas marszałkowie województw rezygnują z pociągów i uruchamiają połączenia samochodowe -zaznacza Piotr Olszewski, rzecznik prasowy spółki. Aby zachęcić pasażerów do swojej oferty, spółka wprowadza promocje i kusi obniżkami cen.

W 2001 r. utworzona została Grupa PKP składająca się z mniejszych, wyspecjalizowanych spółek. Spółki często popadają w konflikty o charakterze finansowym. Obecnie dług Przewozów Regionalnych wobec zarządcy torów sięga 400 mln zł.

Przewoźnicy tracą na remontach torów, a pasażerom puszczają nerwy. W obecnej sytuacji nie pozostaje im nic innego jak wierzyć w to, że ich pociąg nie będzie miał kilkugodzinnego opóźnienia, a im uda się dotrzeć do celu na czas.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto