Facebook Google+ Twitter

Przy okazji Euro droższe bilety kolejowe na lotnisko w Balicach

Przy okazji zbliżających się rozgrywek Euro 2012, Przewozy Regionalne wprowadziły nowy cennik opłat za przejazdy kolejowe. Największe kontrowersje budzi podwyżka biletu na podkrakowskie lotnisko w Balicach z 12 na 19 złotych.

 / Fot. Jamal 2, GNU1.2Od 1 czerwca obowiązuje nowy cennik opłat za przejazdy kolejowe w pociągach spółki Przewozy Regionalne. Krakowian w zdumienie wprowadził fakt znaczącej podwyżki ceny za połączenie z lotniskiem w Balicach. Zamiast dotychczasowych 12 złotych podróżni zmuszeni są do zapłaty 19 złotych.
Połączenie miedzy centrum Krakowa a portem lotniczym w Balicach to niewątpliwie istna żyła złota dla przewoźnika. W ubiegłym roku z połączenia skorzystało ponad 500 tysięcy pasażerów. Stanowi to około 19 proc. ruchu Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Można dywagować, czy taka polityka cenowa nie narusza zapisów ustawy antymonopolowej, gdyż na tej linii kolejowej nie istnieje żaden inny przewoźnik osobowy, a turyści lądujący w Balicach od pierwszych chwil są kierowani do pociągu jako "domyślnego" środka transportu. Oczywiście oprócz PR przewozy świadczy także MPK S.A w Krakowie na zlecenie ZIKiTu autobusami linii 208, 292 i 902, jednakże to pociąg reklamowany jest jako najszybszy i najbardziej niezawodny środek transportu. Czy jest to zgodne z prawdą? Trzeba by tu wspomnieć o sytuacji z zeszłego roku, kiedy to jeden z dwóch szynobusów obsługujących połączenie uległ awarii i zamiast niego kursowały podstawione autobusy miejskie, których nominalna pojemność to 100 osób, a pojemność szynobusów to od 180 do 300. Czas przejazdu autobusem zastępczym był porównywalny z czasem przejazdu linią 292, za który należało zapłacić około 3,5 zł.

Autobus komunikacji zastępczej organizowanej przez PR. / Fot. Maksymilian DziejaNa pocieszenie można tylko dodać, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Zarządca Infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planuje w najbliższym czasie zelektryfikować linię do Balic, dobudować drugą parę torów pomiędzy Krakowem Mydlnikami a Krakowem Balice oraz zlokalizować przystanek kolejowy w bezpośrednim sąsiedztwie terminala. Oznacza to, że od tego momentu będzie możliwa obsługa połączenia do Balic każdym typem taboru, tj. najnowszymi elektrycznymi składami typu Acatus czy starszymi popularnymi EZT typu EN57.

Dla porównania, za przejazd świeżo uruchomionym połączeniem z Warszawy Centralnej do terminala na Okęciu trzeba zapłacić... 3,80 zł. Rzecznik Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Barbara Węgrzynek, tłumaczy to tym, iż różnica pomiędzy opłatą za bilet na krakowskie i warszawskie lotnisko spowodowana jest sposobem realizacji połączenia - linia kolejowa na warszawskie lotnisko Okęcie jest w całości zelektryfikowana i istnieje możliwość dotarcia pojazdami napędzanymi energią trakcyjną natomiast przypadku realizacji połączenia do Krakow Airport na wysokość opłat za przejazd ma wpływ cena paliw płynnych, którymi napędzane są pojazdy spalinowe. Do tego dochodzi koszt zapewnienia bezpłatnego autobusu łączącego peron w Balicach z terminalami krajowymi i międzynarodowymi. Czy powyższe uzasadnienie ma rację bytu? Pozostawiam to czytelnikom do rozstrzygnięcia.
Znajdź nas na Google+

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.