Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

166146 miejsce

Przygotowania Euro 2012. Kraków przed Warszawą, a reszta w polu?

Sprawdziliśmy co Warszawa, Chorzów, Wrocław, Gdańsk, Kraków i Poznań planują zrobić przed Euro 2012, aby zagraniczni kibice bez trudu mogli poruszać się po tych miastach.

 / Fot. fot. www.e2012.orgCzy będąc zagranicznym kibicem dalibyśmy radę dotrzeć z dworca w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Chorzowie, Gdańsku czy Wrocławiu np. na stadion? Załóżmy, że trafiamy do Warszawy. Jedyny anglojęzyczny napis w pojazdach ZTM-u to "validator". Dalsza podróż wydaje się mało kolorowa. A jak wygląda stan przygotowań pozostałych miast? Zadaliśmy to pytanie urzędnikom ze wszystkich sześciu polskich miast wytypowanych przez UEFA do organizacji meczów Euro 2012. Zapytaliśmy ich jak wyglądają przygotowania do przyjazdu kibiców?

Chorzów

- W tej chwili opracowujemy strategię razem ze spółką PL2012. Planujemy coś co będzie standardem dla wszystkich miast. Nic więcej nie mogę na tę chwilę powiedzieć. Będzie to gotowe na początku przyszłego roku - mówi nam Marcin Stolarz dyrektor biura ds. przygotowań do Euro 2012 w woj. śląskim.

Gdańsk

– Podczas naszego ostatniego spotkania z UEFA dowiedzieliśmy się interesujących rzeczy. Otóż w Szwajcarii i Austrii UEFA zajęła się organizacją większości znaków. Oczywiście rozwieszały je miasta. Ciekawe jaka będzie polityka UEFA za cztery lata. Być może weźmie na siebie tę sprawę w 100 procentach - mówi nam Michał Brandt z gdańskiego biura ds. Euro 2012. – Oczywiście, postaramy się dostosować kolorystycznie nasze znaki do tych od UEFA. Wszystkiego dowiemy się pół roku przed rozpoczęciem EURO 2012, kiedy będziemy wiedzieć jakie drużyny będą grać w Gdańsku – tłumaczy. - Wtedy będziemy mieli czas na ustawienie znaków w odpowiednich językach a także narysujemy znaki poziome przy strzałkach - przekonuje.

Kraków

- Skorzystamy z doświadczeń Szwajcarów i Austriaków - mówi Barbara Janik dyrektor Biura ds. Euro 2012 w Krakowie. Planujemy stworzyć wspólną komunikację, która pomorze dotrzeć kibicom z obiektów hotelowych. Będą oni mogli poruszać się po Krakowie z jednym, wspólnym biletem. Powstaną punkty informacji, pomagać  / Fot. Studio Architektoniczne sp. z o.o.nam będą wolontariusze - wylicza. Nie będzie jakiejś rewolucji w mieście, skupimy się na - doskonaleniu tego co już jest - tłumaczy. Kraków jako jedyne miasto w Polsce ma połączenie kolejowe między lotniskiem a rynkiem głównym, czyli centrum - dodaje. Według Barbary Janik w Krakowie nie ma większego problemu w komunikacji a wszystkie działania zmierzające do jej poprawy trzeba dokładnie zaplanować i nie spieszyć się z budową. - To jeszcze nie ta chwila - wyjaśnia. Swoje stanowisko argumentuje tym, że nie są jeszcze skonkretyzowane wymogi partnerów oraz wciąż rodzą się nowe pomysły. Według raportu UEFA Kraków, razem z Warszawą, jest najlepiej przygotowanym miastem spośród całej szóstki.

Wrocław

- W ramach przygotowań do UEFA Euro 2012 miasto zainwestuje bardzo dużo w rozwój komunikacji publicznej i indywidualnej - wylicza Patrycja Wojciechowska z wrocławskiego biura ds. Euro 2012:

1. zostanie wybudowany nowy odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej
2. powstanie Aleja Stabłowicka, która połączy lotnisko ze stadionem
3. powstanie system szybkiego tramwaju tzw. Tramwaj Plus, który połączy zachodnią częścią miasta z Dworcem Głównym i Wielką Wyspą,
4. powstanie linia tramwajowa łączące centrum miasta przez Kozanów ze stadionem
5. sam budynek i najbliższe otoczenie Dworca Głównego zostaną gruntownie zmodernizowane, a przy stadionie powstanie nowa stacja kolejowa
6. przebudowie poddany zostanie ciąg ulic Strzegomska-Graniczna łączących lotnisko z centrum miasta
7. przebudowie poddana zostanie również ulica Lotnicza co pozwoli na połączenie centrum miasta ze stadionem i Autostradową Obwodnicą Wrocławia.

- Przylatujący do Wrocławia kibice tuż po wylądowaniu na nowym wrocławskim lotnisku będą mogli uzyskać pełną informację w swoim ojczystym języku odnośnie sposobu dotarcia do hotelu, lokalizacji stref dla kibiców czy przystanków transportu publicznego. Kibice przyjeżdżający samochodami zostaną pokierowani przez specjalnie przygotowane z tej okazji oznakowanie na teren stadionu lub parkingi Park & Ride. Dodatkowo wszelkie informacje organizacyjne będzie można uzyskać w punktach informacyjnych rozsianych na terenie miasta lub u wolontariuszy - zachwala rzecznik Wojciechowska. - Warunkiem, który będzie należało spełnić, aby zostać wolontariuszem podczas meczów UEFA Euro 2012 będzie umiejętność posługiwania się językiem obcym - dodaje Patrycja Wojciechowska.

Poznań

 / Fot. logo- Poznań podejmuje dużo działań, by usprawnić komunikację w mieście. Robimy to nie tylko na czas Euro, ale zmodernizowane projekty komunikacyjne mają służyć mieszkańcom przez wiele lat - słyszymy z Biura ds. Euro 2012 w Poznaniu.

Do tej pory wykonano:
- połączenie autostrady ze Stadionem Miejskim.
- oddano do użytku wiadukty na drodze wjazdowej do miasta z kierunku Katowic i Wrocławia. Trasy łączą autostradę z centrum miasta;
- rozpoczęto modernizację ul. Bułgarskiej, co zdecydowanie usprawni połączenie lotniska ze stadionem..

Projekty które będą zrealizowane do 2012 roku to:

Budowa III ramy komunikacyjnej - dojazd do stadionu od strony zachodniej
Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego znakomicie usprawni komunikację ze Stadionem.
Przebudowa ul. Bukowskiej – bezpośredni dojazd do lotniska.
Budowa systemu sterowania ruchem na ulicach miasta Poznania wraz z systemem informacji za pomocą znaków zmiennej treści;
Przebudowa węzła komunikacyjnego Rondo Kaponiera – kluczowe rondo w centrum Poznania.
System monitoringu wizyjnego – zapewniającego bezpieczeństwo podróżnym.

Budowa trasy tramwajowej Os. Lecha – Franowo oraz przebudowa trasy tramwajowej Kórnicka – Os. Lecha – Rondo Zegrze - projekt zasadniczo poprawia przemieszczanie się uczestników Euro 2012 w obrębie miasta, w powiązaniu z transportem o charakterze aglomeracyjnym. Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego w Poznaniu - ta inwestycja usprawnia przemieszczanie się kibiców Euro 2012 w obrębie miasta. Miasto po konsultacji i zgodzie UEFA przygotuje kompleksowy projekt identyfikacji miasta związany z UEFA Euro 2012. Projekt zawierać będzie m.in. obrandowanie miasta flagami, umieszczenie zegara odliczającego czas do Euro 2012, umieszczenie tablic przy głównych wjazdach do miasta, przygotowanie miejsc specjalnych (m.in. strefy dla fanów). Oznakowane będą również ulice, dojazdy, środki komunikacji miejskiej oraz kluczowe miejsca.

- Przy powyższych pracach wykorzystamy doświadczenia miast-gospodarzy UEFA Euro 2008 oraz MŚ w 2006 roku w Niemczech - pisze Zbigniew Talarczyk Kierownik Oddziału Organizacji i Promocji Imprez Sportowych Wydział Kultury Fizycznej z Urzędu Miasta Poznania. - Za oznakowanie ulic, w tym m.in. dotarcie z hotelów na stadion będzie odpowiedzialna UEFA, która przygotuje projekty graficzne takich oznakowań oraz ich wykonanie. W tym aspekcie Poznań będzie ściśle współpracował z UEFA, w celu jak najlepszej realizacji tego projektu, np. pomocy w otrzymaniu zezwoleń na powieszenie tablic, logistyka, merytoryczne wsparcie - dodaje.

Funkcjonować będą również w kluczowych miejscach miasta (np. PKP, lotnisko, hotele) punkty informacyjne, w których będzie można otrzymać wszelkie informacje w kilku językach nt. wszystkich aspektów związanych z organizacją mistrzostw w Poznaniu. Ponadto miasto planuje uruchomić projekt pt. „Utworzenie zintegrowanego systemu informacji turystycznej”, Projekt obejmuje uruchomienie sieci multimedialnych kiosków informacyjnych. Celem projektu jest ułatwienie gościom odwiedzającym Poznań dotarcia do najważniejszych atrakcji turystycznych Miasta oraz szybszy i łatwiejszy dostęp do oferty turystycznej, kulturalnej i rekreacyjnej. Pomocni będą również wolontariusze, których zadaniem będzie m.in. pomoc w dostaniu się na stadion oraz do innych kluczowych miejsc związanych z mistrzostwami w Poznaniu.

Warszawa

- Urząd m.st. Warszawy realizuje kosztem około 7,5 mld zł program ponad 30 inwestycji komunikacyjnych, które ułatwią poruszanie się po stolicy, dojazd do Stadionu Narodowego, lotniska, hoteli, stref fanów i innych atrakcyjnych punktów miasta. Obejmują one budowę i rozbudowę dróg oraz duże inwestycje w transport zbiorowy - wtajemnicza nas Andrzej Cudak p.o. Dyrektora Sekretariatu ds. Euro 2012 Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

- Większość inwestycji poprawia skomunikowanie Pragi, gdzie ma stanąć się Stadion Narodowy. Powstaną m.in. 2 nowe mosty przez Wisłę, szereg nowych dróg m.in. tzw. Trasa Świętokrzyska, obwodnica Pragi na Targówek, Al. Tysiąclecia, węzeł Marsa- na Trasie Mostu Siekierkowskiego. Ważne są też zadania poprawiające skomunikowanie lotniska: ul. Poleczki (na ukończeniu) i dokończenie modernizacji al. Jerozolimskich (wiadukty). Zmodernizowane zostaną tez największe trasy tramwajowe, zakupione zostanie około 250 nowych  / Fot. Projekt Stadionu Narodowegotramwajów i około 600 autobusów. Powstanie kolejowe połączenie na lotnisko Okęcie (kilkanaście nowych składów dla obsługi połączenia zapewni SKM) i do Modlina.
Jedynym z zadań jest też dalsza rozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, którego I etap uruchamiany będzie w najbliższych dniach. Niektóre z tych zadań są już realizowane, a większość inwestycji jest w fazie projektowej - wylicza Andrzej Cudak.

Warszawa planuje inwestycje drogowe na 7-8 mld zł, które zrealizuje przed Euro Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad m.in. ekspresową obwodnicę Warszawy (połączoną z autostradą na węźle w Konotopie) i drogi wylotowe. Ułatwi to ruch z kierunku zachodniego. Planowane jest również specjalne oznakowanie oparte na wzorach UEFA stosowane już podczas EURO 2008. - Będzie też uruchamiana specjalna komunikacja zbiorowa w czasie imprezy, która łączyć będzie ze stadionem np. lotnisko, czy specjalne campingi - stwierdza Cudak. - Doskonalić będziemy tez tradycyjne oznakowanie dróg w Warszawie - zaznacza.

Stołeczne Biuro Turystyczne oraz Zarząd Transportu Miejskiego zapowiadają rozwijanie w najbliższych latach systemów informacji obcojęzycznej, wprowadzenie wielojęzycznych automatów do sprzedaży biletów. - Przygotowane zostaną też odpowiednie strony internetowe, specjalne wydawnictwa informacyjne, przewodniki, mapy - mamy odpowiednie, dobre wzory takich wydawnictw z piłkarskich Mistrzostw Świata w Berlinie w 2006 roku i z Euro 2008 kończy Andrzej Cudak.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Henryk Czechowski
  • Henryk Czechowski
  • 13.10.2011 16:16

Krakówma stadiony beznadziejną promocje i zero meczy w Euro 2012

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo mnie interesują przygotowania do Euro 2012. Szczególnie "uwzięłam się" na stadion Baltic Arena. Od osiemnastu tygodni śledzę postęp prac na "budowie" i mam zamiar to robić do grudnia 2010:) Zapraszam Was do lektury mojego "Pamiętnika Baltic Areny", linki do niego znajdziecie w tekście: http://tiny.pl/24hm

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.