Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

15694 miejsce

Puszka między piersiami...

...czyli jak "goła baba" kobietą pracującą się stała. Masz problem ze zbytem dowolnego towaru? Sądzisz, że pomoże ci w tym odpowiedni fragment kobiecego ciała? Uważaj - to może być mobbing społeczny*.

 / Fot. Ozonedrink.comTych czytelników, u których słowo „feminizm” może budzić alergię lub odrazę, na wstępie uprzejmie informuję, że nie jestem tak zwaną wojującą feministką. Jednak zdrowe poglądy feministyczne zakładające, że obie płcie mają prawo do równego traktowania zdecydowanie nie są mi obce.

Już w „Grze w kapsle” pisałam o tym, jak swojska „goła baba” z czasów PRL-u odnalazła się w Europie. Dawniej spotykało się ją głównie na różnych gadżetach, reklamówkach i plakatach masowo wieszanych na drzwiczkach męskich szafek pracowniczych. Gabinety dyrektorów i prezesów zdobiły natomiast gustowne „rozebrane” kalendarze wieszane w wyeksponowanych miejscach.

Dziś „goła baba”, czasem tu i ówdzie przysłonięta, wyszła na ulice. Jej ciało nie służy już li tylko męskiej rozrywce. Wisząc na billboardach stała się kobietą pracującą, co to żadnej pracy się nie lęka. Potrafi sprzedać wszystko - od biustonoszy po ciężki sprzęt budowlany czy wyroby wędliniarskie. Seks w wersji damskiej podobno tak dobrze promuje towary, że producenci prześcigają się w pomysłach.

Ostatnio do mojej kolekcji dyskusyjnych reklam dodałam kolejny śliczny plakat. Umieszczono go rozsądnie przy kilku (kilkunastu?) ruchliwych ulicach Poznania. Na jego widok w pierwszej chwili
odczułam lekką konfuzję, sądząc, że to reklama kliniki chirurgii plastycznej. Tym, co w pierwszej kolejności rzuciło mi się w oczy, były bowiem baloniaste piersi z sutkami sprytnie zasłoniętymi przedramieniem i dłonią modelki. Napis na plakacie informuje uczciwie, że chodzi o nowy, większy rozmiar. Uważny obserwator, któremu uda się oderwać wzrok od rozbudowanych gruczołów mlecznych dostrzeże po jakimś czasie podłużną puszkę napoju w okolicy rowka między piersiami. To właśnie jest towar reklamowany, drogi czytelniku (i bynajmniej nie mam tu na myśli samego rowka między piersiami).

Wybrane dla Ciebie:


Zobacz inne materiały



Komentarze (13):

Sortuj komentarze:

Do ROBIENIA REKLAM TERAZ WYKORZYSTUJE SIE KOMPUTERY .W których można zrobić co tylko chcesz , moim zdaniem ta reklam jest bardzo irytująca i lekko ubliża kobietom , bo co ma wielkości puszki do wielkości kobiecego biustu ??

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękuję, że podałaś szczegóły! "I wynik - częściej kierowali wzrok na kobiece piersi, niż na logo czy nazwę danej marki.... Ładnie to skomentowano - seks wywoływał "ślepotę" na inne informacje z reklamy, poza seksem...:)" To nie wymaga komentarza. Ale stereotyp z gołą babą niestety nadal ma się dobrze...

Komentarz został ukrytyrozwiń

już wyjaśniam... w dużym skrócie - otóż Martin Lindstrom w książce "Zakupologia" w rozdziale o seksie w reklamie, omawia między innymi wyniki badań i eksperymentów dotyczących efektów wykorzystywania seksu w reklamie. Pisze o eksperymencie z 2007 roku, kiedy to sprawdzono, czy dobrze zapamiętujemy reklamy o treści seksualnej. Grupę badanych podzielono na dwie mniejsze, jedna oglądała bardzo sugestywne seksualnie reklamy różnych produktów (szampon, piwo... ), druga - reklamy pozbawione treści seksualnych. Po oglądaniu okazało się, że badani z pierwszej grupy wcale nie pamiętali więcej marek niż ci z drugiej. I wyszło na to że seks nie sprzedaje niczego innego poza samym sobą. I jeszcze inne badanie - grupie pokazywano drukowane reklamy zawierające treści seksualne, ale w różnym natężeniu. Potem poproszono mężczyzn, by przy użyciu myszki komputerowej wskazali dokąd podąża ich wzrok, gdy patrzą na taką reklamę. I wynik - częściej kierowali wzrok na kobiece piersi, niż na logo czy nazwę danej marki.... Ładnie to skomentowano - seks wywoływał "ślepotę" na inne informacje z reklamy, poza seksem... :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Witam pierwszego przedstawiciela płci męskiej :) Tak, rzeczywiście - reklama ma przyciągnąć uwagę, ale dlaczego przy okazji publicznie dyskryminując płeć przeciwną?
Każdy ma prawo do delektowania się fizycznymi walorami płci przeciwnej, jednak z reguły dokonuje się tegoż delektowania w zaciszu domowym lub też innym stosownie wybranym miejscu. Nikt nie robi tego na widoku - czyli np. na ruchliwym skrzyżowaniu i to w kilkunastu miejscach równocześnie.. Jednak nawet w zaciszu domowym tatusiowie nie wieszają sobie chyba "gołych" kalendarzy nad stołem kuchennym...
Co trzeba zrobić, żeby ktoś zaiteresował się opinią końcowego użytkownika? Wezwać do bojkotu reklamowanych w ten sposób towarów?
Kiedyś prawa wyborcze dla kobiet wydawały się mrzonką. Dziś dopiero zaczynamy wyjaśniać, dlaczego należy zabronić tego typu reklam - na razie faktycznie łatwiej to chyba zrozumieć tym, którzy mają dzieci. Kobiety przez lata nauczyły się spychac problem do podświadomości... Ale to już chyba tylko kwestia czasu :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Reklama ma za zadanie przyciągnąć uwagę widza. Nie jest zbytnio istotne czy na reklamie jest "goła baba" czy tekst napisano do góry nogami - chodzi o przyciągnięcie uwagi.

Prawda jest taka, że większość konsumentów chętniej sięgnie po produkt, którego reklamę pamięta a lepiej gdy ta go śmieszy lub występuje lubiany aktor.

Nie powiem, lubię podziwiać kobiece wdzięki ale jestem przeciwny wykorzystywaniu takiej nagość w ogólnie dostępnych reklamach ze względu na dzieci.

Problem w tym, że dla producentów liczą się zyski i wartość sprzedaży i nie interesują się opinią klienta, dopóki ten kupuje ich produkty.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Cieszę się, Agnieszko, że odzywa sie ktoś, kto ma dzieci i dostrzega problem...
A oto co na temat swojej akcji billboardowej ma do powiedzenia producent: "W tym roku nasza firma wprowadziła nowe opakowanie, puszkę aluminiową o pojemności 0,355 L. W związku z tym faktem w drugiej połowie czerwca rusza akcja bilboardowa "nowy wiekszy rozmiar".

Bilboard ma na celu nie tylko pokazanie nowej pojemności puszki ale zwraca uwagę na problem coraz większych opakowań do napoi energetycznych. Pomijając fakt że plastikowe opakowanie zmusza producenta do stosowania konserwantów (produkowane przez nas produkty ich nie zawierają) to wypicie jednorazowo lub w krótkim czasie jednego litra takiego napoju może nie być bezpieczne dla zdrowia. Kontrowersyjna w swoim założeniu kampania ma zwrócić uwagę konsumentów na ten problem." To tyle gwoli wyjaśnienia. Promują ten nowy większy rozmiar czy zwracają uwagę na problem nowego większego rozmiaru? Na tle nowego większego rozmiaru... Chyba że ja czegoś nie zrozumiałam? ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Choć to nie kobiety posiadają instrumet, właśnie kobiety są traktowane instrumentalnie! Piękne, nagie ciała w galerii sztuki, czemu nie... Ale żeby pomiędzy piersi wkładać puszkę? I to na oczach nieletnich?!! Absolutnie niesmaczne. Ciekawe kogo ma taka reklama zachęcić...? I do czego?! I co z tej reklamy zapamięta poza krągłym ciałem???
Niestety ta reklama wcale nie musi być pomysłem wychodzącym od mężczyzn. Wiele kobiet godzi się na tego typu działania, bo taki jest świat... tak się robi od dawna, zbyt często jednak przechodzimy nad tym do porządku dziennego.
Jestem matką trzy letniego chłopca. Nie uważam, że powinien być epatowany takimi plakatami, choć jestem postępowa. Postęp jednak polega na tym, żeby zdać sobie wreszcie sprawę z niestosowności tego typu akcji.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Doroto, dziękuję - czy mogłabyś w skrócie zacytować stosowny fragment? Ja słyszałam, że to właśnie silne skojarzenie z seksem pozwala na lepsze zapamiętanie produktu.
Widzę, że artykuł komentują na razie same panie. Dla panów problem nie istnieje?

Komentarz został ukrytyrozwiń

ok, już mam źródło: książka "Zakupologia" Martina Lindstroma... właśnie ukazało się jej polskie wydanie.... jeden z rozdziałów dotyczy seksu w reklamie.... Nie byłam wcześniej pewna, że to właśnie w tej książce o tym mowa :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Z przyjemnością zapoznam się z tym źródłem :)Myślę, że szanowni Czytelnicy i Komentatorzy też chętnie o tym poczytają.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.