Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radomsko - otwarte miasto od 1266

Tomasz Mazur
Tomasz Mazur
Spotkanie "Strategia Marki Miasta Radomska do roki 2016"
Spotkanie "Strategia Marki Miasta Radomska do roki 2016"
W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Radomsku odbyło się dziś spotkanie, podczas którego zaprezentowano "Strategię Marki Miasta Radomska do roku 2016". Uczestniczyli w nim przedstawiciele władz miasta, organizacji pozarządowych, placówek oświatowych, kulturalnych oraz lokalni przedsiębiorcy.

Przedstawiono publicznie ukończoną w listopadzie 2008 roku strategię promocji miasta oraz nowe logo. Strategia zakłada, że głównym priorytetem dla Radomska będzie stworzenie wizerunku miasta nowoczesnego, otwartego na innowacje, zwłaszcza w dziedzinie gospodarki i kultury.

Czym jest strategia marki i kto nad nią pracował?

Jest to dokument z zakresu kreowania wizerunku i promocji miasta. Strategia marki i koncepcje na jej promocję powinny być zgodne z podstawowymi celami rozwoju miasta. Nad strategią pracował zespół składający się ze specjalistów ds. marketingu i PR, kreacji marek, rozwoju lokalnego i regionalnego, demografii i edukacji, psychologów społecznych, socjologów i grafików, powołanych przez firmę INTRO PR, wyłonioną w postępowaniu ofertowym.

Zdaniem przedstawicieli firmy INTRO PR (koordynatora prac nad „marką”), zaletą tego pomysłu jest głównie to, iż akceptują go zarówno ludzie młodzi, jak i starsi. Slogan „Radomsko – otwarte miasto od 1266”, zdaniem PR-ów nie jest nijaki i wyróżnia. Oddaje cechę wyróżniającą mieszkańców miasta, wokół której pragnie się zbudować pozytywny wizerunek miasta.
- Radomsko jest drugim mały miastem w województwie łódzkim, które rozpoczęło profesjonalną i usystematyzowaną pracę w zakresie promocji marki miejskiej. Przed nami trudne wyzwanie, co najmniej dwuletniej kampanii wdrożeniowej skierowanej na początku przede wszystkim do mieszkańców miasta, a potem całego regionu. Pierwsze działania będą już widoczne w czerwcu podczas Dni Radomska – zapowiada Arkadiusz Szczegodziński, wykonujący obowiązki Pełnomocnika ds. Strategii Marki Radomska.

Różewicz, rekordy i przedsiębiorczość

Jednym z pomysłów, wokół których pragnie się tworzyć markę Radomska, jest festiwal różewiczowski (bracia Różewicz pochodzą z Radomska). Łączyłby w sobie między innymi: pokaz sztuk teatrów dramatycznych, konkursy dla młodych artystów, plenerowe widowisko multimedialne. Zdaniem Krzysztofa Kolbergera, aktora Teatru Narodowego i reżysera teatralnego: – Bardzo dobrze, że takie pomysły powstają. Rodzi się szansa, by propagować polską sztukę i poezję, jednocześnie promując miasto.

Do innym pomysłów należą: Rekordy Otwarte realizowane wspólnie z Polską Księgą Rekordów i Osobliwości, artystyczna noc kulturalna „Radomsko Open by Night”, oraz cykl działań proinwestycyjnych „Otwarte Miasto”. Mogłyby one nie tylko zwiększać liczbę inwestycji, ale także motywować przedsiębiorców i organizacje pozarządowe do efektywnego działania.

Co myśli o „marce miasta Radomsko” dr Victor Martinez Reyes?

Cały projekt, jest w jakimś stopniu innowacyjny, budzi także liczne pytania i wątpliwości. Na niektóre z nich odpowiada dr Victor Martinez Reyes* z Zespołu INTRO PR.

Dlaczego Radomsko potrzebuje marki?
- Tworzenie marki to dostosowanie działań marketingowych do sposobu funkcjonowania naszego ludzkiego umysłu. Potrzebujemy, aby „produkt”, który mamy kupić miał konkretne cechy i precyzyjnie odpowiadał na nasze zapotrzebowanie. Poprzez tworzenie marki tworzymy obraz miasta, który ma konkretne wyróżniające cechy, pozwalające konsumentowi zrozumieć dlaczego ma kupić ten a nie inny produkt. Dlaczego ma tu przyjechać, tu inwestować, tu mieszkać. Marka pełni więc szereg funkcji psychologicznych, bez których nie sposób „sprzedać” produktu.

Czy dzięki przygotowanej strategii Radomsko się zmieni?
- Mamy taką nadzieję! Chcielibyśmy, aby mieszkańcy zakochali się na nowo w swoim mieście. Chcielibyśmy, aby każdy mieszkaniec stał się też „ambasadorem” miasta w kontaktach ze światem zewnętrznym.

Jakie korzyści będą mieli z tego mieszkańcy miasta?
- Ostatecznym celem działań promocyjnych jest spowodowanie, że ludziom w mieście będzie się żyło lepiej, przybędzie inwestycji i nowych ofert pracy, miasto będzie lepiej zarządzane, a wydatki promocyjne dysponowane z głową. Nowe wydarzenia kulturalno-społeczne umożliwią atrakcyjne spędzanie czasu wolnego oraz wyzwolą energię miasta, tak aby ludzie chcieli tu przebywać i tu bezpiecznie i z podniesioną głową wychowywać następne pokolenie.

Jak zmobilizować twórczo mieszkańców do wspólnego budowania marki?
- W pierwszej kolejności trzeba pokazać mieszkańcom, że miasto jest „ich”. Mieszkańcy muszą czuć, że są gospodarzami miasta. Łatwiej to osiągnąć, jeśli w mieście będą mieli do czynienia z imprezami i wydarzeniami, które do nich przemawiają, które są zgodne w ich wizją miasta, w którym chcą żyć.

Nie od dziś wiadomo, że marki miast tworzy się na zasadzie partnerstwa. Dlatego kwestią podstawową wydaje się być jak największe zaangażowanie mieszkańców. Pozostaje mieć nadzieję, że hasło „Radomsko – otwarte miasto od 1266” nie będzie tylko średniowiecznym sloganem, ale stanie się powszechnie rozpoznawalnym w całym kraju.

*Dr Victor Martinez Reyes – psycholog społeczny, specjalista z zakresu pozycjonowania marek w tym marek luksusowych (m.in. Lexus, Volvo), wcześniej doradca m.in. władz miasta Kwidzynia, Stargardu Szczecińskiego. Profesro Florida International University oraz pracownik naukowo dydaktyczny na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto