Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2747 miejsce

Rajdowe abc, czyli klasy i grupy w rajdach samochodowych

Rajdowcy nie gęsi i swój język mają. Język bardzo specyficzny. Dla większości niezaznajomionych z tematem rajdów samochodowych to „czarna magia”. Na szczęście, to wszystko nie jest tak straszne jak mogłoby się wydawać.

Wystarczy poznać parę podstawowych pojęć, by płynnie i szybko poruszać się po klasyfikacjach, wynikach, listach zgłoszeń i wielu innych tabelkach, które przy okazji rajdu możemy zobaczyć.

Leszek Kuzaj zagląda pod maskę swojej Subaru Imprezy STi, w parku serwisowym Rajdu Elmot 2006. / Fot. Fot. Jacek FilipekKierowcy rywalizują w najróżniejszych maszynach. Wszystko zależy od gustu, pieniędzy a czasem umów ze sponsorami. Samochody którymi startują są na tyle różnorodne i mają tak rozbieżne rozwiązania technologiczne, różnice mocy lub pojemności, że wyrównana rywalizacja pomiędzy kierowcami startujący tymi samochodami jest praktycznie niemożliwa. W tym celu w rajdach już od początku ich istnienia wprowadzono podział na klasy i grupy tak, aby walka pomiędzy kierowcami była porównywalna. Samochód rajdowy tylko z zewnątrz przypomina zwykłe cywilne pojazdy. W praktyce są one poddawane dość dużym modyfikacjom. Najpierw jednak zacznijmy od podstaw.

Podstawowym jest podział na grupy A i N

Niezależnie od grupy, we wnętrzu każdego samochodu rajdowego jest obowiązek zamontowania klatki bezpieczeństwa, foteli kubełkowych i szelkowych pasów bezpieczeństwa. Wszystkie te elementy muszą posiadać aktualny certyfikat, dopuszczający je do montażu w rajdowym samochodzie.

Grupa N nazywana jest często grupą samochodów seryjnych bądź produkcyjnych. Grupa ta charakteryzuje się niewielką liczbą dozwolonych modyfikacji w samochodzie. Podstawą do budowy tego auta jest zawsze model seryjny. W grupie N można wymienić filtr powietrza, a w układzie wydechowym wymienia się katalizator na sportowy odpowiednik oraz końcowy tłumik dzięki któremu jest lepszy przepływ spalin. Można również zmodyfikować zawieszenie samochodu.

W grupie, A nazywanej często grupą samochodów turystycznych, istnieje możliwość zaawansowanych przeróbek technicznymi podnoszących osiągi i właściwości jezdne tych samochodów. Zakres modyfikacji grupy A ogranicza tylko załącznik „J”. Jest to zbiór przepisów technicznych określających możliwość budowy i modyfikacji rajdowych samochodów. Załącznik “J” jest bardzo ważny, gdyż w artykule 252., ustęp 1 wyraźnie jest napisane: „Zabroniona jest każda modyfikacja, jeżeli nie zezwala na nią wyraźnie regulamin danej grupy”. W praktyce samochody grupy A to takie małe „potworki”, które jeżdżą głośno i szybko, dysponują o wiele większą mocą niż w grupie N. Mają też lepsze hamulce i skrzynie biegów, które pozwalają lepiej przyspieszać oraz później i pewniej hamować.

Podział na pojemność skokową silnika

N1 - do 1400 cm3 włącznie (np. Volkswagen Polo, Nissan Micra)
N2 - od 1400 cm3 do 1600 cm3 włącznie (np. Citroën Saxo, Peugeot 106)
N3 - od 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie (np. Honda Civic, Renault Clio, Opel Astra)
N4 - do 2000 cm3 - w praktyce auta z turbosprężarką i napędem na cztery koła - (np. Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution).
A5 - do 1400 cm3 włącznie (np. Fiat Seicento)
A6 - powyżej 1400 cm3 do 1600 cm 3 (np. Citroen C2 R2, Renault Clio), włącznie w niej: RPP - Rajdowy Puchar Peugeota 206 (Peugeot 206)
S1600 - silniki 1600 cm 3 - bez turbodoładowania, napęd przedni i sekwencyjna skrzynia biegów (np. Suzuki Swift Super 1600)
A7 - powyżej 1600 cm3 do 2000 cm3 włącznie (np. Honda Civic Type-R, Opel Astra OPC)
A8 - powyżej 2000 cm3 (Citroen Xsara, Ford Focus)

Gdy już jesteśmy uzbrojeni w tę wiedzę możemy powiedzieć, że litery A i N oznaczają, iż do jakiej grupy zalicza się dany samochód, a ciąg, czyli A8, A7, A6, A5 lub N4, N3, N2, N1 oznacza klasę do której zalicza się samochód.

Dodatkowo w ramach klasy N4 istnieje podklasa S2000 obejmująca samochody z wolno ssącymi silnikami i napędem na obie osie oraz z sekwencyjną skrzynią biegów (np. Fiat Grande Punto S2000, Volkswagen Polo S2000). Warto również zaznaczyć, że w ramach PPZM (Puchar Polskiego Związku Motorowego, tzw II rajdowa liga, w której startują zawodnicy z licencją RII) zorganizowana jest klasa N0 - do 1150 cm3 (np. Fiat Seicento, Fiat Cinquecento)

Przy okazji warto zdradzić parę tajemnic dotyczących rajdów:
– Na trasach rajdowych „królują” samochody z napędem na dwie osie (N4, A8, S2000), dlatego że napęd na obydwie osie pozwala lepiej przyspieszać samochodowi. Ma to bardzo duże znaczenia szczególnie na nawierzchni szutrowej.
– Kierowcy ze słabszych klas np. N1, N2, N3, N4 zgłaszają swoje samochody do rajdu jako A5, A6, A7, A8 dlatego że im „mocniejszym” samochodem jedzie zawodnik, tym wyżej umieszczony jest na liście startowej. Ma to niebagatelne znaczenie szczególnie w rajdach szutrowych, gdzie po przejazdach wcześniejszych zawodników powstają koleiny, po których trudniej jest się poruszać.

Uwaga, zmiany!

Co roku w siedzibie FIA w Genewie, spotykają się Techniczna Grupa Rajdowa, która pracuje nad aktualnymi przepisami technicznymi. Na rok 2008 planowana jest zmiana grup stosowanych w rajdach samochodowych. Żeby ułatwić zrozumienie kibicom klas i grup w rajdach samochodowych planuje się wprowadzenie tylko czterech grup: R1, R2, R3, R4, które będą również odpowiednikami pojemności skokowej silnika.

Planowana Grupa R ma objąć auta seryjne, przerabiane tzw. „kit-em” od producenta samochodu:
R1 - do 1400 cm3, seryjne nadwozie, bez przeróbek w silniku i skrzyni biegów
R2 - do 1600 cm3, dozwolona część przeróbek oraz możliwość zastosowania sekwencyjnej skrzyni 5-biegowej
R3 - do 2000 cm3, szerszy zakres przeróbek, sekwencyjna skrzynia biegów 6-biegowa
R4 - najszerszy zakres przeróbek.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.