Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1152 miejsce

Razem można więcej. Agro Klaster Kujawy pokazuje jak !

Współautorzy: Magdalena Wróbel

Z Michałem Majcherkiem Prezesem Zarządu Agro Klastra Kujawy rozmawiamy o tym dlaczego warto zrzeszać się, działać razem i jakie zadania przed organizacjami należącymi do Klastra.

Naszą rozmowę zacznijmy od wytłumaczenia co to są KLASTRY
 / Fot. materiał prasowyInstytucja klastra jest w Polsce stosunkowo nowym zjawiskiem. Najpopularniejsza obecnie jest definicja M.E. Portera: „Klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, działających w pokrewnych sektorach konkurujących między sobą, a także współpracujących w celu osiągnięcia efektu synergii”. Teoria klastrów dotyczy przede wszystkim zagadnień ekonomicznych, ale praktyka działania inicjatyw klastrowych związana jest również z zagadnieniami z dziedziny socjologii, a niejednokrotnie także psychologii.

Skąd pomysł na powstanie tej „platformy” porozumienia miedzy firmami?
W czasie realizacji projektu „Voucher badawczy” wspierającego innowacyjność i współpracę biznesu z nauką w województwie kujawsko-pomorskim beneficjenci tego programu postanowili kontynuować współpracę i zawiązać sieć branżową. Pojawiła się też szansa na wspólne przedsięwzięcia eksportowe. Potem dołączały kolejne firmy i jednostki naukowe.

Co daję instytucji czy firmie współpraca z Wami?
Konsolidacja w grupie przedsiębiorców może przynieść spore korzyści – większe zyski, lepszą stabilność, łatwiejszy dostęp do nowoczesnych technologii. Specyfika współpracy przedsiębiorstw w klastrze polega na skupianiu podmiotów o podobnej działalności, które jednocześnie współpracują i zarazem konkurują, przy udziale i pomocy jednostek naukowych i administracji. Właściwości takie pozwalają na utrzymanie większego bezpieczeństwa i stabilności, a także zwiększają tempo wzrostu i postępu technologicznego. Efekt synergii może zaś przynieść korzyści spowodowane zmniejszeniem kosztów i zwiększeniem zysków z tytułu współpracy całej grupy. Korzyści te to m.in. wzmocnienie pozycji wobec dostawców i obniżenie przez to kosztów dostaw, wzmocnienie swojej pozycji wobec odbiorców, koordynowanie zakupów uzyskanie korzyści specjalizacji i/lub zwiększonej skali produkcji oraz możliwość stworzenia spółek celowych z innymi przedsiębiorstwami z klastra.
W zakresie ekspansji klastra wspólne działania firm oznaczają możliwość wspólnej promocji produktów klastra, łatwiejsze wprowadzanie produktów na rynek krajowy i międzynarodowy, wspólną prezentację firm klastra na wystawach i targach, prowadzenie badań potencjalnych rynków eksportowych oraz kreowanie marki regionu.

Misją klastra jest prowadzenie działań, które będą służyły rozwojowi firm, oraz inicjowanie współpracy między firmami a szeroko pojętą administracją. Jakie to będą działania?
O klastrach mówi się często jako o „potrójnej helisie” – jest to udział trzech grup partnerów: przedsiębiorstw, instytucji naukowo-badawczych oraz administracji.
W praktyce klaster oddziałuje na znacznie większą grupę interesariuszy. Są to, m.in.: firmy całego łańcucha wartości, włączając w to duże i małe przedsiębiorstwa, a także konkurenci, dostawcy produktów i usług (także, np. szkoleniowych i doradczych) i odbiorcy, reprezentacja nauki i edukacji, czyli uniwersytety i szkoły wyższe, instytuty naukowe, biura transferu technologii i parki naukowe, ale też szkoły średnie, administracja na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym, lokalne społeczności i grupy obywatelskie, instytucje finansowe, prywatne i publiczno-prywatne organizacje animujące współpracę (organizacje pozarządowe, izby przemysłowe, formalne sieci itp.) oraz media budujące markę klastra. Jednymi z najważniejszych elementów procesu powstawania inicjatyw klastrowych są właśnie tworzenie atmosfery zaufania pomiędzy partnerami, budowa kapitału społecznego, wyzwalanie postaw aktywnych i zaangażowania.

W swoich działaniach duży nacisk kładziecie na innowacyjność firm. Co przez to pan rozumie?
Polskie firmy zaczynają w coraz większym stopniu budować pozycję konkurencyjną na jakości i innowacjach produktowych. Coraz silniejsze są także w obszarze promocji i dystrybucji.
Przedsiębiorstwa zwiększają nakłady na inwestycje. Duża ich część miała charakter inwestycji modernizacyjnych, ale firmy inwestowały także w innowacje. Dzisiaj skutkuje to nową oferta produktową, a także dostosowanymi innowacjami marketingowymi.
Przewiduje się, że światowe zapotrzebowanie na żywność wzrośnie do 2050 r. o 70 % (FAO). Wzrostowi globalnego popytu na żywność towarzyszyć będzie wzrost popytu na pasze, włókna, biomasę i biomateriały. Wzrost produkcji powinien iść w parze z poprawą efektywności ekonomicznej producentów rolnych.
W rolnictwie dokonano znacznych postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju, a przede wszystkim godzenia produkcji z koniecznością gospodarowania zasobami naturalnymi w sposób zrównoważony i chronienia środowiska naturalnego. Jeżeli jednak wzrost produkcji żywności zostanie zrealizowany przy użyciu obecnych rozwiązań, może to spowodować dalszą degradację zasobów naturalnych i środowiska naturalnego. Bez wdrażania innowacyjnych rozwiązań rolnictwo stanie wobec trudności wynikających ze zwiększania produkcji przy jednoczesnej chęci zapobiegania dalszej degradacji zdolności produkcyjnych oraz zasobów naturalnych, w szczególności gleby i wody.

Rolnictwo charakteryzuje się długim cyklem produkcyjnym, długim czasem badań, dlatego też na efekty trzeba czekać długo. Programy dla przedsiębiorców w które jako klaster możecie się „wpisać” mają krótki termin działania. Jaki macie sposób na ten problem?
Firmy z Agro Klastra Kujawy nie ograniczają się w swoich projektach tylko do dofinansowanych ze środków UE. Rzeczywiście w poprzedniej perspektywie finansowej 2007-2013 brakowało programów wspierania innowacyjności dostosowanych do cyklu produkcyjnego w rolnictwie. Obecnie jednak mamy do dyspozycji wieloletnie działanie „Współpraca” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i program „Biostrateg”, w którym można realizować badania dotyczące m.in. bezpieczeństwa żywności. Jako reprezentanci biznesu staramy się przekonać Ministerstwo Rozwoju do uruchamiania innych działań dedykowanych dla szeroko pojmowanego sektora gospodarki żywnościowej.

Proszę powiedzieć nam o idei wspólnych badań naukowych firm i instytucji naukowych. Na czym ma to polegać?
Wspólne działania firm z uczelniami nie ograniczają się tylko do badań naukowych. W relacji „uczelnia – biznes” nawiązywana współpraca dotyczyć może kształtowania programów nauczania w stosunku do potrzeb biznesu (m.in. określenie pożądanych kierunków studiów),wspierania procesu nauczania (udostępnianie materiałów i danych; praktycy biznesu jako wykładowcy),wyboru najlepszych absolwentów dla ewentualnego zatrudnienia w firmach, a wreszcie także prowadzenia projektów badawczo – rozwojowych, m.in. zgłaszanie przez biznes zapotrzebowania na technologie, zapewnienie finansowania prac badawczych, wspólne realizowanie badań, w tym także pozyskiwanie środków na ich finansowanie.

Ile przedsiębiorstw i instytucji zrzeszacie? Ilu pracowników zatrudniają?
Obecnie zrzeszamy 31 podmiotów, w tym 22 firmy z branży agrobiznesu i 5 instytucji naukowych.

Agro Klaster Kujawy swoją propozycję współpracy kierują tylko do firm i instytucji z naszego regionu?
Tak było początkowo, a obecnie przystępują do nas firmy spoza regionu. Mamy już członków z województw: mazowieckiego i małopolskiego.

Pomimo krótkiego czasu działania macie już sukcesy. Jakie?
W bieżącej pracy bez wsparcia środkami publicznymi zorganizowaliśmy w ciągu 3 lat dwie konferencje gospodarcze dla praktyków agrobiznesu oraz kilka misji handlowych, braliśmy też udział w międzynarodowych giełdach kooperacyjnych i krajowych imprezach targowych.
Oprócz tradycyjnie dobrych relacji gospodarczych na trudnym rynku rosyjskim i białoruskim staramy się penetrować inne rynki – na przykład w bieżącym roku podpisane zostało porozumienie o współpracy naukowej i gospodarczej Agro Klastra Kujawy z administracją indyjskiego regionu Haryana i powołana została wraz z inwestorami indyjskimi spółka celowa mająca się zająć m.in. wykorzystaniem w Indiach polskich doświadczeń w przetwórstwie kurczaków i produkcji świeżo wyciskanych soków.
Natomiast w kraju dzięki udziałowi przedstawicieli Agro Klastra Kujawy w grupie roboczej ds. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS) w Ministerstwie Rozwoju zakres merytoryczny KIS nr 4 „Innowacyjne produkty i procesy sektora rolno-spożywczego i leśno-drzewnego” w zakresie rolno-spożywczym niemal dokładnie pokrywa się z koncepcją strategiczną klastra co do współpracy w sektorze. Między innymi dzięki temu jest to jedna z najaktywniejszych pod względem wniosków o dotacje na innowacje składanych przez przedsiębiorstwa w kraju grup branżowych.

 / Fot. materiały prasowe



Źródło: www.martaimagda.blog.pl

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.