Facebook Google+ Twitter

Reforma liceów: zamiast polskiego i historii, śmiech i płacz

Od września wchodzi w życie reforma liceów ogólnokształcących. Staną się one szkołami specjalistycznymi. Będzie o wiele mniej lekcji historii, polskiego, fizyki, chemii czy biologii. Zastąpią je bloki tematyczne takie jak: uroda i zdrowie, śmiech i płacz czy woda - cud natury. Nauczyciele uważają, że to nie reforma, a eksperyment na żywym organizmie.

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. sxc.huWchodząca od września reforma liceów ogólnokształcących, autorstwa byłej minister Katarzyny Hall, zakłada że uczniowie w wieku 15 lat będą musieli wybrać swoją przyszłość. Decydując się bowiem na nauki humanistyczne, przestaną się uczyć przedmiotów ścisłych i na odwrót.
Podczas trzech lat nauki, tygodniowo będzie mniej o 2 godziny polskiego, 3 godziny historii, 2 lub 3 godziny biologii, fizyki, chemii, 2 geografii, 1 wiedzy o społeczeństwie, 1 informatyki. Ogółem redukcja obejmie 90 godzin historii, 60 godzin języka polskiego i 120 godzin przedmiotów ścisłych.

W pierwszej klasie liceum uczniowie dokończą naukę przedmiotów rozpoczętych w gimnazjum. Przez kolejne dwa lata będą rozszerzać wiedzę z 2-4 wybranych dziedzin. Kto wybierze profil humanistyczny, nie będzie się uczył fizyki,chemii czy biologii którą zastąpić mają takie bloki tematyczne jak: zdrowie i uroda, śmiech i płacz czy woda – cud natury. Komu zamarzy się kariera ekonomisty lub inżyniera o powstaniu listopadowym ostatni raz usłyszy w wieku 13 lat.
Środowiska naukowe i wielu nauczycieli wypowiadają się o reformie bardzo krytycznie. W ich opinii zabiera się zbyt wiele godzin nauki na podstawowym poziomie, a to spowoduje obniżenie poziomu wykształcenia. Zdaniem ekspertów, przedwczesna specjalizacja doprowadzi u większości maturzystów do analfabetyzmu w dziedzinie biologii, fizyki, chemii czy geografii, a pozostałych do analfabetyzmu w zakresie historii.

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Przykuta/Creative Commons 3.0Wiesław Włodarski, dyrektor LO im. Ruy-Barbosy w Warszawie i szef Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich w wypowiedzi dla serwisu gazetaprawna.pl stwierdza, że wybór specjalizacji w tym wieku będzie dla większości uczniów niemożliwy. Nawet licealiści w klasie maturalnej mają problem z wyborem życiowej drogi, a przedmioty zdawane na maturze determinują przecież wybór określonego kierunku studiów.

Włodarski widzi w reformie i dobre strony, gdyż wybór przedmiotu rozszerzonego będzie gwarantował dobry poziom jego nauki, a reforma nauczy młodych ludzi podejmować dojrzałe wybory. Większość ekspertów jest jednak krytyczna, uważając że ogólna wiedza uczniów ulegnie znacznemu obniżeniu.
Niektórzy nauczyciele twierdzą, że zasadniczym celem reformy są oszczędności. Wielu fizyków, chemików czy historyków straci pracę lub część etatu. A to oznacza mniejsze wydatki dla samorządów. Ireneusz Wywiał, historyk z 40. niepublicznego liceum w Warszawie, reformę ocenił następująco: "To eksperyment na żywym ciele. Najbardziej poobijani wyjdą uczniowie".

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (32):

Sortuj komentarze:

nIEznaCIESIE
  • nIEznaCIESIE
  • 01.08.2012 14:59

Po za tym wkurzają mnie opinie 100-letnich znawców (bez obrazy), którzy pamiętają książki wyryte w drewnie i najlepiej by do tego wrócili.
If you know what I mean

Komentarz został ukrytyrozwiń
nIEznaCIESIE
  • nIEznaCIESIE
  • 01.08.2012 14:57

Po za tym: Marry również ma rację - po co właściwie powtarzać te same treści w kółko i wciąż. Nie jest to potrzebne tym bardziej, że brak tych przedmiotów nie będzie odmóżdżał (ponieważ dobór treści jest zupełnie nieprzydatny), a wręcz przeciwnie będziemy się uczyć tego co lubimy, nie będzie to uciążliwe. Można się spytać wszystkich ludzi - ile (o ile nie mają kontaktu z przedmiotami) pamiętają z chemii, biologii czy fizyki. Historia to inna bajka, tutaj każdy coś wie, a w tym momencie historii nie jest uczone mniej, tylko nie jest to ciągle powtarzane. Treść programu historii (zaczynając od gimnazjum) jest rozszerzona i podzielona na 4 lata - 3 gimnazjum i 1 liceum. Czy to nie ułatwienie uczyć się od razu więcej w gimnazjum, a w liceum nie powtarzać, lecz kończyć historię???

Komentarz został ukrytyrozwiń
nIEznaCIESIE
  • nIEznaCIESIE
  • 01.08.2012 14:50

Moim zdaniem autor powyższego artykuły nie zna się na reformie jak i większość autorów podobnych artykułów. Mówi się wszędzie, że duch Pani Hall sieje analfabetyzm lub ministerstwo chce odmóżdżyć młodych ludzi. Nie prawda. Uczniowie uczą się praktycznie takich samym treści jak dotychczas nie powtarzając ich na kolejnych etapach edukacji. Skupiają się natomiast na przedmiotach, które przydadzą im się na ewentualnych studiach. Liczba godzin, jaką przeznaczono na przedmioty rozszerzone jest bardzo znacząca - uczeń danych przedmiotów od drugiej klasy może się uczyć praktycznie codziennie a nawet po 2 razy dziennie. Jedyną wadą jest bardzo wczesny wybór, ale uczeń powinien w końcu nauczyć się sprawnych i konkretnych decyzji. Po za tym nie tylko ta, ale również wszystkie inne reformy powinny być wprowadzane stopniowo, czyli np. co rok mała zmiana, aż w końcu dojdzie do pożądanego ładu. Mam nadzieję, że dzięki komentarzom takim jak ten nauczymy się doceniać reformy takie jak ta, które są pisane nie po to żeby "siać analfabetyzm" ale wręcz przeciwnie - aby poprawić warunki naszego kształceniu. Przecież tak było z każdą reformą - reformy zawsze były złe i niedobre, a jakoś te reformy są, działają i dalej żyjemy. Z poważaniem - zbulwersowany człowiek.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Krzysiek
  • Krzysiek
  • 06.06.2012 14:38

I jak zwykle nikomu tam na górze nie przyszło do głowy, żeby pozwolić o czymkolwiek zadecydować samym szkołom. Normalny rząd by pozwolił aby niektóre licea szły starym torem, inne nowym, jak ktoś zaryzykuje nowy to albo straci albo zyska, ale byłaby to jego decyzja i konsekwencje jego decyzji, tego też szkoła powinna przecież uczyć. A po jakimś czasie "samo" by się okazało, które szkoły lepiej przygotowują do życia. Ale nie, oczywiście nasi kochani politycy nie mogą sobie wyobrazić, że oni by o czymś mogli nie móc decydować. Więc do tej pory narzucali nam taki system, teraz narzucą inny, za 3 lata kto inny narzuci z powrotem ten poprzedni albo wymyśli swój, ale byleby to rząd decydował o wszystkich a nie każdy sam o sobie.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Marry
  • Marry
  • 16.02.2012 09:56

Mnie się ta reforma wydaje dobra. Po co uczniowie ,którzy (tak jak ja) nie cierpią matematyki i innych ścisłych przedmiotów i mają się ich uczyć ,skoro nie wiążą z nimi przyszłości.Np. z fizykii muszę się uczyć wielu regułek ,ale nawet nie wiem do czego one służą i do czego mi się przydadzą w przysłości. Uczniowie z nielubianych przedmiotów uczą się ,aby zapamiętać do sprawdzianu ,a potem poprostu zapomnić.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Amerykański idiota
  • Amerykański idiota
  • 07.02.2012 21:26

Wprowadza sie w Polsce system amerykańskiego szkolnictwa, tylko bez amerykańskiego zaplecza. W USA szkoła trwa podstawowa trwa 9 lat i podzielona jest na 3 trzyletnie bloki + 4 lata szkoły średniej. W szkole podstawowej blok 0,1,2 to nauczanie elementarne, 345 , Zaczynają sie wyodrebniać przedmioty typu matematyka, historia i angielski, pozostałe są nauczane w blokach. 678 podział na przedmioty ścisłe i humanistyczne. Szkoła średnia trwa dla wszystkich 4 lata tzw liceum. Jedni się przez 4 lata przygotowują na studia rozwijając swoje zainteresowania z wybranych przedmiotów, z możliwością zmiany przedmiotu w trakcie całej nauki. inni od pierwszej klasy szkolą sie na kursach zawodowych. Jest to możliwe ze względu na strukturę szkolnictwa. W amerykańskim liceum pierwsza klasa liczy średnio 1500 osób. W szkole podstawowej na każdym poziomie uczy się od 250 - 500 dzieci w zależności od wielkości szkoły. Zajęcia nie odbywają sie w klasach , lecz w grupach na zróżnicowanym poziomie. każda szkoła posiada wszelkie mozliwe pracownie + obligatoryjny kompleks sportowy z basenem posiadającym wieże do skoków i boisko do waterpolo. Pani Hall wprowadzić postanowiła amerykański system w polskich siermiężnych warunkach. Zapsuli cały polski system oświaty przerabiając go na amerykańską modłę w wersji dla biedoty. Bez podziału na grupy miedzy oddziałowe nauczyciele sa bez szans na przekazanie wiedzy w sposób zrozumiały dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania.
Reforma edukacji jest pomyłka od samego początku.

Komentarz został ukrytyrozwiń
ewa g
  • ewa g
  • 07.02.2012 16:43

to nie prawda, ze uczniowie w wieku licealnym nie wiedzą jeszcze czego chcą. wiele nastolatków mysli o swojej przyszłości, właśnie rozpoczynając szkołę średnią. moim zdaniem młodzież powinna skupić się na nauce tych przedmiotów które są powiązane z ich planami na przyszłość,a nie marnować czas na nie potrzebne przedmioty, ktore ani ich nie interesują ani nie wiążą z nimi dalszych planów. jest to po prostu marnacja czasu, sił i talenty młodego człowieka.

Komentarz został ukrytyrozwiń
gimnazjalistka
  • gimnazjalistka
  • 06.02.2012 11:19

Dziękujemy pani Hall. (Bez urazy, ale może powinna Pani pomyśleć nad zmianą nazwiska na Hell, to by bardziej pasowało do Pani piekielnych pomysłów).

Komentarz został ukrytyrozwiń
Mariusz
  • Mariusz
  • 06.02.2012 10:50

Witaj system USA, za 2 ~3 lata będą nas uczyć o gatunkach smoków latających w Ameryce Północnej i że tam się lata promem kosmicznym, a państwa afrykańskie będą złowrogimi placówkami terroryzmu. Ciekawie się zapowiada, takie odmóżdżenie ludzi, ale przecież takimi łatwiej się steruje, podobnie jak w Korei, tam nawet pisano prace doktorskie, czy Kim chodzi do łazienki, bo może Jego boskość nie musi. Dzięki takim specjalistycznym liceom, przynajmniej będziemy wiedzieć, jak korzystać z wody i jak płakać nad tym wszystkim co narobiliśmy, choć sądzę, że tylko śmiech nas ogarnie bo i tak nikt nie zrozumie co się dzieje.

Komentarz został ukrytyrozwiń
janka
  • janka
  • 05.02.2012 09:41

A lekcje religii? Czy bedzie ich więcej, czy mniej?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.