Facebook Google+ Twitter

Reklamy w radiu i telewizji są za głośne, mimo wytycznych KRRiTV

14 czerwca 2010 weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w której uregulowano kwestię głośności reklam. Jednak do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich nadal napływają skargi.

Telewizor / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TV_noise.jpgZnowelizowane rozporządzenie KRRiT stwierdza, że reklamy i oferty telezakupów nie powinny być głośniejsze niż poprzedzające je audycje w radiu i telewizji. Problem pojawiał się we wcześniejszych latach, zanim został uregulowany prawnie.

Od 2006 roku do Departamentu Prezydialnego KRRiT (Wydział Skarg i Wniosków) wpłynęło 110 skarg, dotyczących uciążliwości wynikających ze zbyt wysokiego poziomu dźwięku w czasie emisji reklam:

2006 rok - 14
2007 rok - 9
2008 rok - 24
2009 rok - 17
2010 rok - 46

Skarżący domagali się interwencji KRRiT, wprowadzenia regulacji prawnych w tym zakresie oraz przeprowadzania kontroli emisji reklam z uwzględnieniem stopnia ich głośności. Podobne postulaty i oczekiwania zgłaszał Rzecznik Praw Obywatelskich oraz parlamentarzyści.

Niektórzy skarżący w swoich wystąpieniach wskazywali konkretnych nadawców, inni wymieniali nawet kilku z nich. Przykładowo na wszystkie programy TVP SA wpłynęło 14 skarg, na TVN - 13, TVN 24 - 9, Polsat - 9, AXN - 4, Radio Tok FM - 2.

Przyjmując rozporządzenie KRRiT miała na uwadze przede wszystkim zniwelowanie różnicy w poziomie głośności między audycją, a blokiem reklamowym. Łatwo jednak ominąć przepisy. Wystarczy zwiększyć głośność programu dokładnie 21 sekund przed rozpoczęciem bloku reklamowego. Rozporządzenie przewiduje bowiem badanie głośności w okresie tylko 20 sekund przed rozpoczęciem emisji reklamy.

Być może nadawcy już rozpoczęli "nieczystą grę", ponieważ skargi do RPO na zbyt głośne reklamy nadal napływają. Po wejściu w życie nowelizacji w dniu 14 czerwca rozpatrywałem do dnia dzisiejszego 4 tego typu skargi od widzów - informuje Łukasz Sielski z Biura RPO.

Czy nadawcy będą stosować takie "sztuczki", czas pokaże. Dzisiaj możemy tylko mieć nadzieję, że tak nie będzie - mówi Anna Szydłowska-Żurawska, Dyrektor Departamentu Prezydialnego KRRiT i dodaje: Dobrą oznaką jest to, że wszyscy nadawcy od wejścia w życie przepisów rozporządzenia zmienili wcześniej stosowane standardy techniczne emisji reklam.
.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

grzegorz dubrowski
  • grzegorz dubrowski
  • 27.09.2012 20:19

masakra..POLSAT znowu RYCZY!! zrobcie cos z tym!

Komentarz został ukrytyrozwiń
Szokamn
  • Szokamn
  • 14.02.2011 21:30

Jestem załamany, nic sie nie zmieniło , reklamy bezczelnie głosne, wręcz ryczące mimo nowego rozporządzenia. Myślałem ,że koniec z ta arogancją a tu...szkoda gadać!! Kto ma to kontrolować i czy to ktoś kontroluje? Przecież to jawna kpina z prawa !!! Na każdym kanale codziennie muszę ściszać głośność jak tylko zaczynają się reklamy. Zatem ....nie ma siły...niemoc i bezczynność urzędników powala na kolana tak samo jak bezczelność nadawców reklam ;(

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zgadza się. Nic się nie zmieniło... Jedynie chyba TVP zastosowała się do nowych przepisów.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Czekają jeszcze kina. Tam bez stoperów ani rusz.
Ciekawe co na to wszystko nasi laryngolodzy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zawsze interesowało mnie czemu to tak beznadziejnych speców od reklamy mają telewizyjne stacje.Przecież gdyby dźwięk
towarzyszący reklamie miał natężenie takie jak dotychczasowy program,albo gdyby był odrobinę cichszy to wysłuchałbym
tej reklamy,nie chciałoby mi się sięgać po pilota.A tak,jak reklama zawyje, to wyłączam głos lub przełączam na inny program.

Komentarz został ukrytyrozwiń

KRRiTv jest teraz w rozsypce, więc nie ma kto egzekwować przepisów, dlatego reklamy dalej "ryczą"./5/

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.