Facebook Google+ Twitter

Renault 16 obchodzi 45. urodziny

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2010-03-30 19:42

Renault 16 obchodzi 45. urodziny. Pierwszy seryjnie produkowany hatchback na świecie zadebiutował w marcu 1965 roku na Salonie Samochodowym w Genewie.

 / Fot. RenaultW 1960 roku grupa inżynierów z Billancourt rozpoczęła prace nad Projektem 1150. Była to rewolucja technologiczna - pojazd, który w późniejszym czasie otrzymał oznaczenie 16 całkowicie różnił się od modeli Dauphine z silnikiem montowanym z tyłu. W niczym nie przypominał także większego modelu Fregate z silnikiem umieszczonym z przodu, lecz nadal z tylnym napędem i archaicznym już pontonowym nadwoziem.

Po raz pierwszy w historii Renault projektowano samochód z napędem na koła przedniej osi i po raz pierwszy w historii motoryzacji nadwozie określone angielskim słowem hatchback otrzymało piąte drzwi - uchylną do góry klapę, która ułatwiała dostęp do bagażnika i umożliwiała załadunek przedmiotów o dużych rozmiarach. Pierwsze szkice charakterystycznej sylwetki ze ściętym tyłem i dużym rozstawem osi powstały w 1961 roku - długo przed projektem Syreny 110 realizowanym przez BKPmot i FSO. Sztab kilkudziesięciu osób kierowanych przez jednego z najwybitniejszych francuskich designerów XX wieku - Philippe’a Charbonneaux - budował liczne gliniane modele nowego Renault w różnych skalach, nadając bryle łagodne kształty. Jednym z projektantów był późniejszy szef stylistów Service Style Automobile Renault (dział designu) - Gaston Juchet. Duże powierzchnie przeszklone z charakterystycznym trzecim oknem w kształcie klina dodawały mierzącemu 4,23 m pojazdowi lekkości.

W 1963 roku gotowe były prototypy, które badano w tunelu aerodynamicznym oraz poddawano testom zderzeniowym w centrum badawczym Renault w Lardy. Efektem tych testów było wzmocnienie konstrukcji przedziału pasażerskiego. Od pierwszego produkcyjnego egzemplarza, Renault 16 posiadało seryjne punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. W późniejszych latach wprowadzono je także dla pasażerów z tyłu. Dział projektujący silniki testował kilka jednostek czterocylindrowych. W efekcie wybrano silnik typu 697 o pojemności 1470 ccm i mocy 59 KM. Montowano go w latach 1965-1971. Na stanowiskach badawczych testowano także mocniejszą jednostkę 1 565 ccm i 83 KM. Silnik typu 807 wyróżniał się głowicą z poprzecznym przepływem mieszanki oraz zaworami ustawionymi w kształcie litery V.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

+5 za ciekawy opis. To auto zapisane w historii motoryzacji na stałe. Pod względem przełamywania konwencji Francuzi często byli w czołówce, że wspomnieć również rewolucyjny Citroen DS19 i DS 21 oraz Renault Espace.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.