Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

12317 miejsce

Reymont - Władysław Stanisław, czy Stanisław Władysław?

Reymont to postać znana chyba każdemu. Zdawać by się mogło, że znana aż za bardzo. Nic bardziej mylnego.

Przeglądając, przyznaję, trochę z nudów, zdjęcia z moich wakacyjnych wojaży po powiecie radomszczańskim, raz jeszcze zerknąłem na te, które wykonałem w gminie Kobiele Wielkie. Tak, skojarzenia jak najbardziej trafne, to tutaj 7 maja 1867 roku urodził się autor m.in "Ziemi Obiecanej, czy "Chłopów", za których otrzymał Literacką Nagrodę Nobla.

LokalnaPomnik Władysława Stanisława Reymonta. / Fot. Tomasz Mazur społeczność uczyniła z Reymonta postać pierwszoplanową, "perełkę", "lokalny skarb". Nie ma się co dziwić. A jednak zdziwienie i lekkie zaskoczenie pojawiło się na mojej twarzy dzisiejszego ranka. Spoglądam raz jeszcze na fotografie dwóch pomników poświęconych wybitnemu pisarzowi i co widzę?

Na jednym z pomników napis brzmi:"Tu stał dom, w którym 7.05.1867 r. urodził się Władysław Stanisław Reymont". Fundatorzy - mieszkańcy gminy Kobiele Wielkie, maj 2000. Kilkaset metrów dalej drugi pomnik, tym razem ufundowany (o czym może świadczyć napis na pomniku) przez radomszczańską młodzież, poświęcony - Stanisławowi Władysławowi Reymontowi. To jak to w końcu jest? Raz Władysław, innym razem Stanisław? Poprawnie, oczywiście - Władysław Stanisław.

Pomnik W.S. Reymonta z błędnym zapisem. / Fot. Tomasz MazurKtoś powie - "czepiam się", ale czy na pewno? Pamiętam, jak swojego czasu (nie tak dawno, ponad rok temu) w jednej z radomszczańskich szkół, na mundurkach naszyto plakietki z imieniem i nazwiskiem patrona szkoły, czyli Reymonta. Kolejność imion - Stanisław Władysław. Do śmiechu tym razem nikomu nie było, ponieważ na wszystkich mundurkach należało od nowa naszywać w poprawnej kolejności inicjały patrona.

Może to przypadek, może pech sprawia, że trochę na siłę z wielkiego noblisty stara się uczynić to raz Władysława, to innym razem Stanisława. Pomnik w Kobielach Wielkich, z pamiątkową tablicą i błędnym zapisem stoi już od ponad czterdziestu lat. Czy komuś przeszkadza? Pewnie nie, ale chyba trochę razi. Co powiedziałby Jan Maria Rokita, gdyby zobaczył swój pomnik z inicjałami w nieco innej kolejności? Wolę nawet nie myśleć...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (10):

Sortuj komentarze:

Fantomas
  • Fantomas
  • 19.03.2011 20:05

A prawda jest taka, że na chrzcie dano mu Stanisław Władysław. Inna sprawa, że nazywał się wówczas Rejment i zmieniając nazwisko na Reymont zamienił pewnie i kolejność imion.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus za wspaniałą puentę od Anny Marii (nie Mary Ann! ). ;p

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jedno imię i święty spokój.

PLUS

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 09.02.2009 01:26

Plus za "Chłopów".... :)))

Komentarz został ukrytyrozwiń

super tekst! gratuluję!

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 08.02.2009 20:54

plus za spostrzegawczość ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus za spostrzegawczość:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobre, brawo.

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ Brawo za spostrzegawczość.
To jest dosyć częsty problem występowania dwóch imion, zwłaszcza jeśli dotyczy osób nieżyjących. ktoś - niezbyt orientujący się w temacie- zrobił błąd i tak już zostało. Inni uznali to za szczegół.

Ostatnie zdanie..hehehe..nic by nie zrobił..po śmierci

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 08.02.2009 13:20

Ciekawy tekst. W szkołach przeważnie wpajano uczniom Władysław Stanisław Reymont. Więc wydaje mi się, że tak powinno być.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.