Facebook Google+ Twitter

Rezerwujesz bilet lotniczy? Nie zdziw się, gdy jego cena wzrośnie

Jeśli zdecydowałeś się na rezerwację biletu lotniczego, a nie jego natychmiastowy zakup, nie zdziw się, że w ciągu kilku godzin jego cena może wzrosnąć. Niestety klient jest w tej sytuacji na straconej pozycji, a w rozwiązaniu problemu nie pomogą ani Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, ani Urząd Lotnictwa Cywilnego i podległa mu Komisja Ochrony Praw Konsumentów.

 / Fot. Felipealvarez, własność publicznaPan X zamówił o godzinie 15 bilet lotniczy za 200 zł. Postanowił zapłacić za niego przelewem i zrobił to od razu po dokonaniu rezerwacji. O godzinie 18, chciał sprawdzić, czy transakcja się powiodła, a jego bilet jest wystawiony. Okazało się, że zanim przelew został zaksięgowany, cena zarezerwowanego biletu wzrosła do 380 zł.

Co w takiej sytuacji może zrobić klient? Wiadomości24.pl zapytały o to serwis esky.pl, który pośredniczy w kupowaniu biletów lotniczych.

- W sytuacji, gdy cena biletu wzrośnie, proponujemy naszym klientom trzy rozwiązania. Pierwsze - jeżeli zależy im na tym konkretnym przelocie - to dopłata różnicy. W momencie, gdy klient zadeklaruje, że jest zainteresowany tą opcją wystawiamy bilet od razu, by uchronić go przed kolejnym wzrostem. Drugie - w sytuacji, gdy klient może sobie pozwolić na elastyczność - szukamy połączenia w innym terminie, które byłoby w tej samej cenie, w jakiej był pierwotny bilet. Trzecie - jeżeli żadne z powyższych nie wchodzi w grę - to zwrot środków na konto klienta - wyjaśnia Łukasz Neska, przedstawiciel serwisy esky.pl.

- Najlepszym zabezpieczeniem jest płatność kartą. Wówczas mamy pewność, że bilet zostanie wystawiony od razu. W przypadku przelewów należy procedurę płatności przeprowadzić sprawnie tj. nie czekać dzień lub dwa, tylko wykonać przelew i przesłać potwierdzenie jego dokonania - twierdzi Neska.

Polskie Linie Lotnicze LOT nie odnotowały jak dotąd takiego przypadku. Przedstawiciel Biura Prasowego firmy twierdzi, że odpowiedział, gdyby coś takiego się zdarzyło, klient może się odwoływać w drodze reklamacji.

Kto był choć raz klientem linii lotniczych mógł się też spotkać z inną sytuacją: pulą biletów w różnych cenach, .

Pan X kupił dwa bilety w jednej cenie, a godzinę później chciał dokupić jeszcze dwa. Ich cena była już jednak o wiele wyższa. Dlaczego? - W każdym rejsie linia lotnicza oferuje cały pakiet taryf w różnych wysokościach i zależnie od momentu dokonywania rezerwacji i "wypełniania" się rejsu można trafić na różne ceny za przelot tym samym rejsem - tłumaczy się PLL LOT.

Czy takie działanie jest zgodne z prawami konsumenta, nawet jeśli przewoźnicy w umowie zastrzegają, że ceny biletów mogą ulec zmianie? Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta skierował nas do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który także nie jest kompetentny, by zajmować się takimi sprawami. Wiadomości24 skontaktowały się także z Komisją Ochrony Praw Konsumentów, która podlega Urzędowi Lotnictwa Cywilnego, a ta odesłała nas do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. I w ten sposób błędne koło się zamknęło.

Skoro UOKiK nie jest w stanie pomóc, sprawdziliśmy, czy można oczekiwać pomocy od Miejskich Rzeczników Konsumentów. - Tak, możemy udzielać porad prawnych w takich sytuacjach, jeżeli dotyczą one mieszkańców Warszawy. Każdy może się z taką sprawą zgłosić do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w swoim mieście. Jednak zajmuję się tym od trzech lat i nie spotkałem się z takim problemem - wyjaśnił przedstawiciel Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie, Jakub Słoniowski.

Aby wyżej opisane problemy zdarzały się jak najrzadziej, Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego postanowiła zorganizować akcję promowania wiedzy o prawach pasażerów. Posłowie Parlamentu Europejskiego domagają się przede wszystkim większej pomocy dla pasażerów np. poprzez utworzenie nowych punktów informacyjnych na lotniskach. Ponadto raport Komisji Europejskiej porusza kwestię wprowadzenia kar dla przewoźników lotniczych, którzy okłamują pasażerów, ukrywając rzeczywiste ceny biletów.

Zdarza się, że przewoźnicy zatajają część tzw. dodatkowych opłat, które naliczane są do ceny biletu w końcowym etapie rezerwacji. Parlament Europejski proponuje także, aby pasażerowie mieli prawo do anulowania lub zmiany rezerwacji bez dodatkowych opłat, jeżeli nastąpi to w ciągu dwóch godzin od jej dokonania.

Zarejestruj się i napisz artykuł
Znajdź nas na Google+


Przed rezerwacją i kupnem biletu należy więc dokładnie przyjrzeć się regulaminom przewoźników lub pośredników, aby później nie być zaskoczonym, że cena naszego biletu po dokonaniu rezerwacji drastycznie wzrosła.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

To tak, jakby w sklepie kupować telewizor. Mówisz: kupuję, sięgasz do porfela, a sprzedawca, w momencie, gdy kladziesz pieniądze na ladę, stwierdził: przepraszam, ale to kosztuje już 100 zł więcej...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.