Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4218 miejsce

Roboty są wśród nas. Sztuczna inteligencja ma już 60 lat

Pierwsze koncepcje związane z AI powstały w 1950 r. Od lat 50. dwudziestego wieku aż do teraz idea sztucznej inteligencji przechodziła swoje wzloty i upadki.

 / Fot. Humanrobo/CC BY-SA 3.0W 1951 r. Alan Mathison Turing zaproponował test inteligencji maszyn, który obecnie znany jest pod nazwą test Turinga. Test polega na tym, by kryterium oceny inteligencji maszyny było pomylenie maszyny z człowiekiem podczas zdalnej rozmowy. W latach 50. ubiegłego wieku powstały dwa ośrodki badawcze A.I. na Uniwersystecie Carnegie Mellon oraz w Massachusetts Institute of Technology, które funkcjonują do tej pory. W pierwszej połowie lat 60., wraz z powszechniejszym zastosowaniem komputerów zaczęto wierzyć, że sztuczna inteligencja powstanie w ciągu kolejnych 10 lat, a inteligentne roboty zaczną wkraczać w naszą codzienność. W 1955 roku po raz pierwszy zaproponowano definicję terminu: "sztuczna inteligencja to konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji". Autorem definicji jest najprawdopodobniej John McCarthy.

Jednak już w drugiej połowie lat 60. entuzjazm trochę osłabł, ponieważ okazało się, że nie da się zrealizować zamierzonych zadań przy ówczesnych możliwościach jeśli chodzi o sprzęt i algorytmy. W latach 1970-1975 zrozumiano, że należy rozwijać ideę stopniowo. Zauważono, że stawiając sobie ograniczone cele, można odnosić mniejsze sukcesy. Wtedy to powstały pierwsze systemy doradcze. Następne pięć lat to okres zaimplementowania do badań nad AI metod z nauk związanych z kognitywistyką.

W latach 80. wypuszczane na rynek komputery posiadały coraz większą moc obliczeniową, a technologie, takie jak sieci neuronowe i logika rozmyta, stały się standardowym elementem wykorzystywanym w instalacjach przemysłowych i sprzęcie AGD oraz RTV. Od tego czasu możliwości inteligentnych systemów stale rosną, posiadają też umiejętność uczenia się, jak wirtualny agent Dronn firmy Unico Software zastępujący konsultantów w systemach call center, mogący też spełniać funkcję awatara, wirtualnego doradcy na stronach internetowych, w infokioskach, aplikacjach mobilnych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.