Rosjanie szukają wirusów w jeziorze Wostok na Antarktydzie

Woda w tym unikalnym ekosystemie pozostawała nietknięta od ponad miliona lat. Jakiś czas temu wstrzymano odwierty w Wostoku z obawy przed możliwością skażenia. Rosjanie postanowili je wznowić. Interesują ich występujące tam wirusy.

/ Fot. grafika moja Jezioro Wostok położone jest na Antarktydzie, 4000 metrów pod powierzchnią lodu, ma 250 km długości, 50 km szerokości.

W celu uzyskania wstępnych danych o mieszkańcach jeziora, grupa hiszpańskich naukowców badała występujące na Antarktydzie podobne ciała wodne znajdujące się pod cieńszą pokrywą lodową. W jednym z nich odkryto kilka tysięcy gatunków mikroorganizmów w tym wirusy z 12 różnych rodzin, wiele z nich zostało odkrytych i opisanych po raz pierwszy. Pokrywy lodowej jeziora Wostok nie zdecydowano się jak na razie przebić ze względu na możliwość skażenia, jednak ostatnio ekipa rosyjskich naukowców postanowiła to zmienić.

Andriej Balaszew z Rosyjskiego Instytutu Genetyki Molekularnej powiedział pravda.ru: - Jezioro Wostok jest obszarem występowania unikalnej fauny i flory. Ekosystem ten pozostawał oddzielony od reszty świata przez bardzo długi czas, przez co ewolucja mogła rozwinąć się w nim w zupełnie odmienny sposób. Jakiś czas temu wstrzymaliśmy odwierty ponieważ nasi naukowcy obawiali się, że mikroorganizmy, które mogą dostać się do zamkniętego ekosystemu jeziora mogłyby zabić wszelkie występujące w nim życie.

- Nie wiemy czego spodziewać się pod lodem. Oczywiste, że nie ma w nim dużych, wielokomórkowych stworzeń, ze względu na występujące tam wysokie ciśnienie rzędu 300 atmosfer, nie przeszkadza ono jednak wirusom i mikroorganizmom. Z drugiej strony nie można wykluczyć, że wirusy z jeziora Wostok zdołają przystosować się do warunków panujących na zewnątrz, za to my możemy nie być zdolni do koegzystencji z nimi.

Anonim
  • Anonim
  • 03.11.2010 17:02

Oczywiście że ta bakteria na obrasku jest tylko przykładem,bo rosjanie jeszcze nie dokopali się do jeziora i nie wiedzą do końca czy jest tam na pewno jakieś życie.

• 11.12.2009 21:17

Świńska grypa, świńską grypą, podobno już nie ma tej zwykłej, "poczciwej", a odkrywanie nowego i to w takich okolicznosciach, może doprowadzić do prawdziwej apokalipsy...Choć jak nie spróbujemy, nie będziemy tego wiedzieć ;)

• 21.11.2009 10:32

W związku z nadchodzącą epidemią grypy Naczelny Lekarz Kraju wystosował apel do Polaków, aby zimną wódkę zastąpili na ten czas gorącą herbatą. W odpowiedzi Polacy wystosowali apel do NLK, aby swój fotel zastąpił na ten czas frezarką, a dopiero potem udzielał porad. :-))) 5* Marr

Myślę, że to nie przypadek. Rosjanie wiedzą, że wirus ah1n1 został sztucznie stworzony i w ten sposób ostrzegają - uważajcie my też znamy się na wirusach. Jeśli chodzi o grafikę, bardzo łatwo taką zrobić. Pstrykamy fotkę komórką, potem w Gimpie trochę zabawy z kolorkami.

• 20.11.2009 11:21