Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

7562 miejsce

Rozbudowany katalog nagród wzmacnia lojalność

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2015-03-17 13:58

Czynnikiem decydującym o udziale danej osoby w programie lojalnościowym są atrakcyjne nagrody.

Dla jednych doskonałym prezentem będzie sprzęt RTV lub AGD, dla innych – voucher lub karta przedpłacona, które dają możliwość swobodnego wyboru finalnego prezentu w dowolnym czasie. Jak w takim razie dogodzić wszystkim? Wystarczy stworzyć szeroki katalog różnorodnych produktów. Swoboda wyboru nagrody jest bowiem gwarancją zadowolenia beneficjenta.

Bez względu na grupę docelową jednym z istotniejszych elementów programów lojalnościowych są nagrody. To zdobycie konkretnego upominku jest najlepszym motywatorem przystąpienia do akcji. Zwłaszcza w B2B błędem jest oferowanie przez organizatora kilku nagród, czy wręcz narzucenie konkretnej wygranej. Efektem tego będzie brak zainteresowania akcją i niskie zaangażowanie uczestników, przede wszystkim jeśli nagroda wyda się im nieatrakcyjna. Aby tego uniknąć, warto dokładnie przemyśleć, co powinno znaleźć się w katalogu nagród, gdyż od tego zależy powodzenie programu.

Szeroki wybór

Według badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego w 2014 roku na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Service, organizatorzy najchętniej nagradzają: upustami i rabatami, nagrodami rzeczowymi, kuponami premiowymi i kartami przedpłaconymi.

„Jeśli zależy nam na budowaniu długotrwałych relacji, warto przemyśleć kwestię gratyfikacji, które wywołają u obdarowanego pozytywne emocje i pozostaną w pamięci na długo. Doskonale sprawdzają się w tym przypadku nagrody namacalne, np.: rzeczowe, vouchery czy karty, które można również customizować czy personalizować” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager Kategorii Lojalność i Motywacja w Biznesie, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Aby zapewnić z jednej strony różnorodność, a z drugiej – podkreślić atrakcyjność oferowanych gratyfikacji, warto przygotować katalog podzielony na różne kategorie. Mnogość kategorii i prosta nawigacja zwiększają szanse, że każdy uczestnik znajdzie coś dla siebie. Organizator nie jest bowiem w stanie przewidzieć, jakimi kryteriami wyboru kierują się uczestnicy akcji wsparcia sprzedaży. Niektórzy wymieniają zgromadzone punkty na prezent dla siebie, np. zegarek, elektronikę, narzędzia lub samochód, inni na upominek dla kogoś bliskiego, dlatego zainteresują się działem z biżuterią, kosmetykami, grami czy galanterią skórzaną. Wielu uczestników często wybiera przedmioty praktyczne, takie jak małe i duże AGD czy dekoracje. Inni natomiast poszukują doznań, dlatego ich uwagę przyciągają bilety na koncerty czy wydarzenia sportowe, ale także vouchery na egzotyczne wycieczki.
Atrakcyjną pozycją są także karty przedpłacone lub kupony, które można wymienić na dowolny przedmiot w dogodnym dla uczestnika czasie. Szeroka sieć akceptantów gwarantuje różnorodność wyboru. To ratunek dla niezdecydowanych uczestników, którzy potrzebują więcej czasu do namysłu.

Aktualna wersja

Obecnie na rynku najbardziej popularne są katalogi nagród dostępne w formie elektronicznej, gdyż w przeciwieństwie do swoich drukowanych odpowiedników są łatwo dostępne, a także szybko edytowalne – można je aktualizować nawet kilka razy dziennie.

„To istotna kwestia zwłaszcza w przypadku długofalowych programów, gdyż nagrody prezentowane uczestnikom on-line to zazwyczaj najnowsze modele dostępne w danej kategorii. Ma to przede wszystkim duże znaczenie w elektronice i multimediach, ponieważ w dłuższym czasie wartość tych nagród spada, gdy na rynek wchodzą ich kolejne wersje” – powiedział Dariusz Deszczka.

Katalog w wersji on-line to także brak konieczności zatowarowywania i ponoszenia przez organizatora kosztów magazynowania upominków.

Fachowe rozwiązanie

Stworzenie internetowego katalogu nagród, który może być dostosowany do potrzeb konkretnej firmy umożliwiają platformy dostępne on-line takie, jak Sodexo Performance Suite. Korzystanie z nich nie stanowi dodatkowego obciążenia finansowego dla organizatora, ponieważ przygotowanie zbioru gratyfikacji oraz bieżące zarządzanie leży po stronie dostawcy. Firma płaci jedynie za efekty, czyli faktycznie zamówione nagrody.

Korzyści wynikające z korzystania platformy poznała m.in. firma Provident, która od ponad roku prowadzi program motywacyjny dla swoich Doradców Klienta. Sodexo we współpracy z organizatorem opracowała bogaty katalog nagród, w którym znalazło się ok. tysiąca pozycji od galanterii skórzanej zaczynając, a na grach, kosmetykach oraz sprzęcie RTV-AGD kończąc.

„Opracowując program motywacyjny, zdawaliśmy sobie sprawę, że przy dużej grupie uczestników programu trudno odpowiedzieć na oczekiwania każdego z osobna. Warto jednak próbować. Z myślą o naszych Doradcach, stworzyliśmy rozbudowany katalog nagród dostępny przez internet, który jest na bieżąco poszerzany w oparciu o zgłaszane przez użytkowników potrzeby. Dzięki temu uczestnicy programu w dowolnym momencie mogą zdecydować, która nagroda jest dla nich najatrakcyjniejsza. Takie podejście procentuje, ponieważ otrzymujemy od naszych współpracowników informacje, że są zadowoleni zarówno z dostępnych w katalogu produktów, jak i z całego programu” – powiedział Wojciech Homan, Dyrektor Departamentu Zarządzania Wynikiem w Provident Polska S.A.

Nagrody to istotny element decydujący o sukcesie programu lojalnościowego, dlatego nie wolno lekceważyć tego aspektu. Szeroki wybór upominków podnosi atrakcyjność akcji oraz poziom zaangażowania uczestników. Warto więc poświęcić trochę czasu na skomponowanie atrakcyjnego katalogu, aby zbudować lojalność, która zaprocentuje w przyszłości.
(Malgorzata Ciechanowska)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.