Facebook Google+ Twitter

Rynek polskich e-kantorów rozwija się w szalonym tempie

W 2009 r. na polskim rynku pojawiły się pierwsze e-kantory, już wtedy ich obroty osiągnęły 600 mln zł, a w przeciągu następnych 3 lat wzrosły do 20 mld. To jednak nie koniec - prognozy na 2014 rok przewidują już kolejne rekordy.

Man-ucommons, CC 3.0 / Fot. Man-ucommonsWedług różnych szacunków na rynku funkcjonuje 40-50 serwisów zajmujących się wymianą walut, przy tym 90 proc. całości obrotów przypada na 4 największe serwisy. Liczba klientów korzystających z usług 18 największych kantorów internetowych szacowana jest obecnie na ok. 520 tys. Prognozy ekspertów wskazują, że Polacy mają szansę stworzyć marki zdolne do podboju rynku nie tylko europejskiego, ale i światowego.

Z czego wynika błyskawiczny sukces nowej gałęzi rynku? Zdaniem specjalistów, Polska zawdzięcza ten szczególnie dynamiczny rozwój swojej specyfice. W ciągu ostatnich lat Polakom udzielono prawie 700 tys. kredytów w obcej walucie i jeszcze do niedawna obligatoryjna była wymiana po kursie, obowiązującym w danym banku. Było to szczególnie niekorzystne dla kredytobiorców, gdyż różnica między ceną kupna i sprzedaży waluty w banku wynosiła 6,48 proc., podczas gdy w e-kantorach ten wskaźnik oscyluje wokół 1,04 proc. Wraz z wejściem w życie tzw. ustawy antyspreadowej 26 sierpnia 2011 r. pojawiła się możliwość spłaty kredytów w walutach obcych. Z tej możliwości skorzystała duża liczba dotychczasowych kredytobiorców, co przełożyło się na skok rynku kantorów.

Nie jest to jednak jedyny czynnik, któremu branża zawdzięcza rozwój. Według danych NBP za rok 2013 nadwyżka w bilansie handlowym z zagranicą wyniosła 673 mln euro. Polscy przedsiębiorcy coraz częściej nawiązują kontakty z kontrahentami zagranicznymi, a co za tym idzie szukają sposobów na obniżenie kosztów wymiany walutowej.

Wyjątkowość polskiej sytuacji wyraża się również w dużym odsetku Polaków mieszkających zagranicą, przyjmuje się, że ich liczba może wynosić nawet 2 mln. Według danych NBP w 2012. r. polscy emigranci przesłali do kraju 17,4 mld zł., co może stanowić nawet 1,5 proc. PKB.

Rynek generujący tak wysokie zyski już teraz prowadzi do wytworzenia się silnej konkurencji. Obserwatorzy wskazują na fakt, że w nadchodzącym czasie czeka nas ostra walka o klienta. Polacy w dużej mierze nadal przyzwyczajeni się do tradycyjnych form wymiany pieniędzy i nie darzą zaufaniem sklepów internetowych, potwierdzają to badania ARC Rynek i Opinia, które dowodzą, że choć popularność online-bankingu wzrosła o 10 pkt procentowych, to równolegle zaufanie to tego typu transakcji systematycznie spada. Jednym z głównych targetów kampanii e-kantorów ma być właśnie przekonanie Polaków do wiarygodności i bezpieczeństwa transakcji online.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.