Facebook Google+ Twitter

Rzuć, bracie, blagie i jedź na Pragie!

Fundacja Centrum Europy wystąpiła z projektem darmowych przejazdów zabytkowymi tramwajami po najciekawszych miejscach na warszawskiej Pradze.

 / Fot. Magda GrabowskaPraga jest dość mało znaną dzielnicą Warszawy a raczej nie do końca odkrytą. Krążące o jej ciemnej, przestępczej stronie stereotypy nie znajdują potwierdzenia w dzisiejszym obrazie tego miejsca. A przecież właśnie ten obszar jest najbardziej autentyczny ze wszystkich warszawskich. To tutaj najwięcej jest mieszkańców od wielu pokoleń zakorzenionych w stolicy. - Dziś Praga zmienia swój charakter mówi Michał Pilich, który będzie nam towarzyszył podczas wycieczki. - Powstaje wiele budynków z nowoczesną architekturą. Nowe, jaskrawe galerie oddzielają stare, rozpadające się kamienice - dodaje.

Wyjątkowość Pragi przybliżyć pragnie Fundacja Centrum Europy, która stworzyła projekt o dźwięcznej nazwie: „Rzuć, bracie, blagie i jedź na Pragie!”. Projektowi patronuje prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz celując w „działania na rzecz spójności obu części Warszawy”.

Zgodnie z nim, w sobotnie, letnie przedpołudnia, każdy, kto chce zobaczyć wyjątkowe miejsca po lewej stronie Wisły, może bezpłatnie odbyć wycieczkę tramwajem z przewodnikiem, który rusza o 10, 12 oraz 14 z Placu Narutowicza. Warto wspomnieć, że trzy razy odbędą się przejazdy tematyczne. Za tydzień organizatorzy opowiadać będą o Pradze przez pryzmat ogólnej historii Polski, 16 lipca podczas przejazdu odbędą się warsztaty fotograficzne dla dzieci natomiast 16 sierpnia maluchy będą zabawiane różnymi grami a na końcu wycieczki pójdą do zoo. Takie podróże stają się wyjątkową okazją do uchwycenia praskiego ducha, który niewątpliwie unosi się nad tą wschodnią dzielnicą.

5 lipca godz. 14. Lekkie napięcie miesza się z żarem płynącym z nieba. Ruszamy wykończonym ciemnym drewnem tramwajem wyprodukowanym w 1938 r. Autorem trasy przejazdu jest Michał Pilich – varsavianista, który w początkowej fazie przejazdu wprowadza gości w praski klimat przeróżnymi ciekawostkami na temat dzielnicy. Trasa wiedzie przez most Poniatowskiego zawierający w sobie elementy przed wysadzeniem podczas wojny.

Następnie przejeżdżamy przez Aleję Zieleniecką obok Parku Skaryszewskiego. Wjeżdżamy w ulicę Targową. – Ulica ta jest szeroka już od średniowiecza. Było to, jak obecna nazwa wskazuje, miejsce targów bydłem, końmi czy trzodą. Praga w średniowieczu była wsią. Sąsiadowała m.in. z wsią Golędzinów - oznajmia przewodnik. Prawa miejskie otrzymała w 1648 roku lecz zajmowała nieco inny obszar niż dziś. Do Warszawy została przyłączona w 1791.

Skręt w lewo i ulica Kijowska, przy której pod koniec lat 60. wybudowany został Dworzec Wschodni, wcześniej noszący miano Terespolskiego. Na końcu Kijowskiej zachwyca ogromna zajezdnia tramwajowa wybudowana w latach 1922 – 25. –Aleja Tysiąclecia, która pierwotnie miała być praską obwodnicą... [jej długość to ok. 50 metrów].

Przy ulicy Kawęczyńskiej stoi jeden z ostatnich drewnianych budynków w Warszawie powstały w roku 1900. Następnie trasa wiedzie obok wybudowanej w latach 1907 – 23 bazyliki, która jest jednym z wielu symboli na Pradze. Zawiera w sobie granitowe kolumny. Wspomnienia godnym jest również Bazar Różyckiego założony pod koniec XIX.

Znów wyjeżdżamy na Targową tym razem zapoznajemy się z historią przyszłego miejsca muzeum Pragi, które ma mieścić się w kamienicach zbudowanych w roku 1818.

- Ciekawostką jest, że za owymi kamienicami są szczątki aż trzech żydowskich domów modlitwy, na których ścianach widnieją nadal freski - dowiadujemy się od Michała Pilicha. Docieramy do Placu Wileńskiego gdzie osadzony jest Pomnik Czterech Śpiących ku „Czci Bohaterom Armii Czerwonej”. W pobliżu Dworzec Wileński, dawniej Petersburski, który został spalony w 1915 przez wycofujących się Rosjan.

Potem wjeżdżamy w ulicę Stalową, która swą nazwę zawdzięcza dawnej stalowni produkującej aż 1/5 szyn dla Imperium Rosyjskiego. Kolejnym ciekawym miejscem jest Pałac Konopackiego mieszczący się przy ul. Środkowej. Ulicą, na której rozpoczęła się historia warszawskich tramwajów, jest Inżynierska. To tam w 1866 w swą dziewiczą podróż wyruszył pierwszy konny tramwaj. A miejscem, w którym zachowało się najwięcej starych zabudowań, gdzie unosi się stary praski charakter jest, grająca w wielu serialach i filmach ulica Mała.

Na koniec organizatorzy oferują spacer i zwiedzanie w okolicach skrzyżowania Solidarności z Targową takich miejsc jak: cerkiew, katedra, pomnik praskiej kapeli i wiele, wiele innych. - Dzieci świetnie się bawiły. Obiecałam im, że pójdziemy do zoo a dzięki tym wycieczkom mogę to zrobić za darmo. Bardzo fajny pomysł. Ja też dowiedziałam się wielu ciekawych informacji o Pradze, to wyjątkowe miejsce - podsumowuje pani Krystyna, która zabrała ze sobą dwójkę dzieci.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

+

Komentarz został ukrytyrozwiń

...byle łamagę i babyjagę u nas się bierze pod zieberko i za kark!!
Więc podnieś flagę weź na odwagę i choć na Pragie pod Lunapark;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tytuł przeniósł mnie prosto w świat felietonów Wiecha! To było coś...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.