Facebook Google+ Twitter

S-19 na ratunek przedsiębiorczości ściany wschodniej

Droga S-19 znalazła się na liście kluczowych inwestycji w ramach programów Infrastruktura i Środowisko jak i Innowacyjna Gospodarka. Czy zatem spełni się zamierzenie samorządowców, że ta inwestycja pomoże w stymulacji biznesu i przedsiębiorczości wschodnich regionów Polski?

Trasa S-19 i jej oddziaływanie na region / Fot. GDKiA / Marcin NowakJuż ponad 350 projektów funkcjonuje w ramach w programów: Infrastruktura i Środowisko oraz Innowacyjna Gospodarka.

Jednym z tych, które skutecznie łączą wykorzystywanie funduszy z obydwu źródeł, jest projekt budowy drogi ekspresowej S-19 czy terminalu LNG w Świnoujściu. - To kluczowe inwestycje dla Programów Operacyjnych Infrastruktura i Środowisko oraz Innowacyjna Gospodarka - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
- Łączna wartość projektów wynosi ponad 42,5 mld euro - dodawała szefowa resortu rozwoju Grażyna Gęsicka.

Wiadomo, że nic nie działa tak progresywnie na rozwój przedsiębiorstw i stymulację biznesową jak doskonała sieć infrastruktury, dogodne połączenia z wielkimi ośrodkami naukowo-technicznymi i otwartość na ościenne regiony. Taką szansę Podkarpaciu i Lubelszczyźnie daje trasa S-19. 205 projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma wartość ponad 39 mld euro. Na liście podstawowej jest 140 projektów za ponad 29 mld euro, 65 projektów na sumę ponad 9 mld euro jest na liście rezerwowej.

Obwodnica Garwolina, fragment drogi S-19. / Fot. Przemysław TrubalskiOgólna wartość dofinansowania dla projektów wynosi ponad 25 mld euro. Projekty z listy podstawowej dofinansowane będą kwotą ponad 18,6 mld euro, przedsięwzięcia z listy rezerwowej - ponad 6,3 mld euro. Projekty w ramach programu Infrastruktura i Środowisko podzielone są na 6 kategorii: środowisko, transport, energetyka, kultura, zdrowie, szkolnictwo wyższe. Wśród najważniejszych są: budowa drogi ekspresowej S-19 łączącej granicę z Białorusią w Kuźnicy z granicą ze Słowacją w Barwinku. Jej koszt całkowity wynosi ok. 2 mld euro.

Droga ekspresowa S-19 to przykład, jak wielki wpływ ma inwestycja infrastrukturalna na rozwój regionów i stymulację przedsiębiorczości na terenie dotychczas będącym drugą ligą rozwoju. Województwa ze ściany wschodniej uzyskały najwięcej dotacji bezzwrotnych spośród wszystkich. Spora ich część ma być przeznaczona na rozwój nauki, ośrodków techniki, inicjatyw innowacyjnych i przedsiębiorczych. Przykładem jest dolina lotnicza, która dynamicznie rozwija się między Rzeszowem, Mielcem a Świdnikiem. Twórcy tego tworu naukowo-przemysłowego zaznaczają, że za kilka lat region może stać się jednym z najważniejszych tego typu ośrodków w Europie. Naturalnie bez powiązania komunikacyjnego szanse są niewielkie. Dlatego tak ważne są drogi S-19 i S-74, które połączą Podkarpacie i Lubelszczyznę z resztą kraju i krajami sąsiadującymi.

Z racji tego, że droga Trasa S-19 na terenie Podkarpacia / Fot. Dane GDDKiAS-19 stanie się ważnym korytarzem tranzytowym na linii kraje bałtyckie - południe Europy, szansę na rozwój mają w regionie firmy i uczelnie, które dotychczas nie miały zbyt wielkiego pola do popisu w swoich dziedzinach. Chodzi tutaj głównie o innowacje logistyczne, transportowe i informatyczne.

Z deklaracji rządowych wynika, że do 2013 r. zostanie zakończona budowa całej S19 do granicy z Białorusią na wschodzie i ze Słowacją na południu. Ekspresowa S19 znajduje się w grupie dróg priorytetowych i rząd zamierza przeznaczyć na nią dodatkową pulę środków. Cząstkowe elementy założonego planu są już realizowane, wskazuje na to budowa obwodnic Wasilkowa i Międzyrzecza Podlaskiego. W dalszej perspektywie rozpocznie się budowa odcinków obsługujących aglomeracje Lublina i Rzeszowa oraz obwodnica Janowa Podlaskiego i Kraśnika.

Ostatnio zatwierdzono dokumentację drogi ekspresowej S19 przebiegającej od Mrowli w kierunku Boguchwały (około 14 km) w województwie podkarpackim. Fakt ten cieszy zwłaszcza mieszkańców Rzeszowa, którzy od dawna czekają na obwodnicę - planowany odcinek S19 będzie stanowił część obwodnicy Rzeszowa. Według rządowych zapowiedzi odcinkiem S19 w okolicach Rzeszowa (od Mrowli za Boguchwałę) będzie można jeździć już w 2009 roku. Jednak na pełną realizację całości inwestycji trzeba poczekać do 2013 roku. Łączna długość drogi ekspresowej S-19 na Podkarpaciu to 177 km, a jej przewidywany koszt wynosi 1592 mln zł.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (9):

Sortuj komentarze:

Gratuluję, kolejny tekst dla PARP-u. +

Komentarz został ukrytyrozwiń

+

Komentarz został ukrytyrozwiń

ehh oni tylko portafia kreslic drogi na kartce papieru.....

Komentarz został ukrytyrozwiń

Piszcie na skype jakby co...

Komentarz został ukrytyrozwiń

"przedsiębiorczosci wschodnich regionow Polski" - brakuje polskich znakow i kropki na koncu.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 30.08.2007 14:41

hehehe... zmienie...

Komentarz został ukrytyrozwiń

O ciuuu

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 30.08.2007 14:33

Marcin :) Ta inwestycja pomoże, nie "pomorze".

Pomorze "lerzy nad możem" :)))

Za tekst plusik:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) Zobaczymy co z tego będzie...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.