Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samolot z Kopenhagi do Poznania mógł zderzyć się z rosyjską maszyną? Tak twierdzą szwedzkie media

Redakcja Wiadomości24.pl
Redakcja Wiadomości24.pl
https://flic.kr/p/peiVTH
https://flic.kr/p/peiVTH redlegsfan21/CC BY-SA 2.0
Samolot CRJ-200 linii lotniczych Scandinavian Airlines uniknął zderzenia z rosyjskim Iłem-20 - donosi dziennik "Dagens Nyheter". Samolot pasażerski leciał z Kopenhagi do Poznania. Rosjanie zaprzeczają, że samoloty były na kursie kolizyjnym.

Szef szwedzkich sił powietrznych, gen. Micael Byden, potwierdził, że samolot wojskowy miał wyłączone transpondery. Są to urządzenia, które automatycznie odbierają, modulują, wzmacniają i odpowiadają na sygnał; umożliwiają one lokalizację oraz identyfikację maszyn i używane są w systemach zarządzania ruchem lotniczym.

Do zidentyfikowania samolotu wysłano szwedzkie myśliwce. Byden odmówił jednak podania, z jakiego państwa był samolot. Generał powiedział, że do incydentu, który wyglądał "dość poważnie", doszło koło południa w piątek. Pasażerski samolot dostał w związku z tym polecenie zmiany kursu.

Według dziennikarzy szwedzkiej gazety "Dagens Nyheter" samolot nie został zauważony przez cywilne radary, ale śledziły go instrumenty szwedzkie i duńskie.

Rosjanie potwierdzili, że samolot wojskowy operował niedaleko Kopenhagi, ale zaprzeczają, że znajdował się na kursie kolizyjnym - donosi Polskie Radio. "Nie było podstaw do incydentu lotniczego związanego z piątkowym lotem z 12 grudnia rosyjskiego samolotu wojskowego w międzynarodowej przestrzeni lotniczej nad Morzem Bałtyckim" - powiedział agencji TASS Igor Konaszenkow z rosyjskiego MON. Odległość między samolotami miała wynosić 70 km.

Dziennik "Dagens Nyheter" twierdzi jednak na podstawie komunikatów radiowych kontroli lotów, że samolot, który wystartował z Kopenhagi do Poznania otrzymał ostrzeżenie o niezidentyfikowanej maszynie znajdującej się na kursie kolizyjnym. Informację o tym mieli przekazać kontrolerzy wojskowi swoim cywilnym odpowiednikom.

Czytaj także: Nie wszyscy pasażerowie cieszą się z Pendolino. Pasażerowie domagają się tańszych połączeń między Warszawą i Krakowem

W końcu listopada sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg podał, że w przestrzeni Unii Europejskiej samoloty NATO przechwyciły w tym roku 400 rosyjskich maszyn, czyli o 50 proc. więcej niż w 2013 r. Zwrócił uwagę, że samoloty rosyjskie zbliżają się do granic i okrętów NATO bez zgłaszania planów lotu, bez włączania transponderów i komunikowania się z cywilną kontrolą lotów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto