Facebook Google+ Twitter

Senior to też konsument. Jaki potencjał drzemie w seniorach?

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2012-08-23 09:11

Dzisiejszy emeryt znacznie różni się od tego sprzed 20 lat, ale w świadomości wielu osób dominuje nadal stereotyp dziadka siedzącego w fotelu z gazetą czy babci robiącej sweterki na drutach.

- A współcześni seniorzy stanowią chyba najbardziej zróżnicowaną grupę społeczną w Polsce – mówi Anna Jarosz dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie – pomysłodawca Sopockich Targów Seniora. Są wśród nich zarówno osoby, które z racji wieku i stanu zdrowia wymagają opieki, specjalistycznych sprzętów rehabilitacyjnych, produktów i usług, które pozwolą im zachować samodzielność i niezależność, jak również „młodzi” aktywni seniorzy zainteresowani własnym rozwojem oraz poszukujący atrakcyjnych pomysłów na spędzanie wolnego czasu.

Seniorzy stanowią znaczącą, stale powiększającą się grupę. Obecnie w
Polsce żyje 6,5 mln osób w wieku powyżej 60 lat, co stanowi 17,5 proc. mieszkańców. Do 2030 r. ich liczba wzrośnie do 9,5 mln i będą stanowić 24 proc. obywateli. W tym czasie dwukrotnie wzrośnie liczba 80-latków. Starzenie się społeczeństwa to wyzwanie zarówno dla samorządów, jak i dla przedsiębiorców – dodaje Anna Jarosz.

Seniorzy stanowią ogromny potencjał społeczny
- Rok 2012 obchodzony jest jako Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (ER 2012). To przede wszystkim szansa, aby zwiększyć świadomość ludzi w zakresie potencjału, jaki osoby starsze wnoszą do społeczeństwa. To czas, aby spojrzeć na seniorów nie tylko jak na osoby, które wymagają wsparcia i są obciążeniem dla samorządu – podkreśla Anna Jarosz. Warto dostrzec, że odgrywają ważną rolę w społeczeństwie, m.in. służą swoją wiedzą i doświadczeniem osobom młodym, wielu z nich jako wolontariusze lub opiekunowie wspiera osoby mniej samodzielne. - Dobra współpraca różnych podmiotów społecznych, a także bogata i różnorodna oferta rynkowa, mogą wpłynąć na lepszą jakość życia seniorów. Dlatego już po raz trzeci organizujemy w Sopocie – mieście, w którym ¼ mieszkańców to osoby w wieku poprodukcyjnym, Targi Seniora – dodaje Anna Jarosz. Chcemy zwrócić uwagę przedsiębiorców na tę coraz liczniejszą grupę społeczną, jako ważną i stale powiększającą się grupę konsumentów.

Senior to też konsument
Rynek produktów i usług dedykowanych seniorom rozwija się w Polsce bardzo powoli i nie wszyscy zdają się dostrzegać jaki potencjał drzemie w tej grupie. Jako pierwsze ze swoją ofertą zwróciły się do seniorów firmy farmaceutyczne i medyczne, pojawiły się również specjalne telefony komórkowe oraz usługi bankowe. Niektóre firmy zaczęły dostosowywać swoje produkty do potrzeb i możliwości osób starszych, ale seniorzy nadal stanowią w Polsce niedocenianą niszę. A ich apetyt na życie rośnie, o czym świadczą m.in. dynamicznie rozwijające się Uniwersytety III Wieku czy coraz bardziej popularne w całej Polsce targi dla seniorów. Pierwsze odbyły się w 2010 roku w Poznaniu i w Sopocie i nadal są kontynuowane, pojawią się również kolejne w innych miastach.
(Agnieszka Niedałtowska)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.