Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

41 miejsce

Siedem złotych zasad dobrego materiału. Jak pisać, żeby inni nas czytali? (porady dla autorów)

Poznaj siedem podstawowych zasad, jakimi dziennikarze kierują się w pracy nad materiałem. Dzięki nim Twoje teksty i galerie zdjęć będą atrakcyjne dla czytelników.

 / Fot. StartupStockPhotos/ Public domain1. Interesujący temat i nowe informacje

Masz pomysł na materiał? Świetnie, upewnij się jednak, że temat jest ważny i interesujący nie tylko dla Ciebie. Czytelnik nie powinien kończyć lektury zadanym w głowie pytaniem "No i co z tego?". Pożądaną reakcją jest "O! tego nie wiedziałem". To jest możliwe wówczas, gdy czytelnik jest w jakikolwiek sposób zainteresowany tematem. Opis małej imprezy dla znajomych na działce pod miastem może być świetnie przygotowany i zilustrowany, ale zainteresuje ewentualnie rodzinę i znajomych. Cała reszta spyta "No i co z tego?".

Ważne jest, aby temat był świeży i zawierał fakty czy opinie, które nie były czytelnikowi wcześniej znane, a są dla niego interesujące. Jeśli temat nie jest całkowicie nowy, czasami wystarczy podać inny punkt widzenia, niż żurnalistów z tytułu obok, lub przedstawić go z nowej perspektywy.

2. Wpływ tekstu na opinię publiczną

Sekretem dobrego materiału jest jego wpływ na czytelników. Generalnie, im więcej osób będzie poruszonych i zainteresowanych materiałem, tym lepiej. To wcale nie oznacza, że tekst musi odnosić się bezpośrednio do sytuacji czytelnika, choć oczywiście świetnie, gdy tak się dzieje. Często oznacza to jednak, że czytelnicy w jakiś sposób utożsamiają się z tekstem i jego bohaterami lub przeżywają emocje podczas lektury - tak jest na przykład z dobrymi reportażami.

Jeśli tworzymy newsa, warto zadać sobie pytanie, czy ta sprawa ma jakiekolwiek znaczenie dla czytelników? Czy po publikacji cokolwiek się zmieni - na przykład czyjś pogląd na tę sprawę lub czyjaś sytuacja? Czy informacja jest ważna lub ciekawa dla większej liczby osób? Czy ma szansę zaistnieć w social media, na przykład na Facebooku?

3. Prostota i łatwość zrozumienia

Dlaczego autor o tym napisał? O co w tym tekście chodzi? O czym jest ta historia? Generalna zasada dobrego tekstu - im trudniejsza sprawa, tym łatwiej powinna być opisana. Opisanie skomplikowanych zagadnień prostym językiem jest bardzo trudne, ale zawsze trzeba spróbować.

Unikaj skomplikowanych zwrotów, trudne fakty czy powiązania wyjaśnij jak najprościej. W tekście trzeba unikać zawiłych, specjalistycznych sformułowań. Zamiast tego, wyjaśnij w prostych słowach, o co właściwie chodzi. Twój czytelnik może nie znać skomplikowanych pojęć ekonomicznych, prawnych czy naukowych. Będzie wdzięczny, jeśli prostym językiem wyjaśnisz mu tło, fakty i zależności. Zyskasz przy okazji na wiarygodności jako ekspert w danym temacie.

4. Wiarygodność, uczciwość i rzetelność

Absolutna podstawa pracy dziennikarzy. Musisz podać źródło informacji. Twój materiał musi mieć oparcie w faktach, a rzetelność nakazuje, by pokazać więcej niż jeden punkt widzenia. Zanim przystąpisz do pisania, poznaj wszystkie strony, zapoznaj się z opiniami, sprawdź różne punkty widzenia.

Elementem budowania wiarygodności jest także pokazanie czytelnikom tych opinii. Służą temu na przykład wypowiedzi osób, których dotyczy temat. Dobry cytat żywego człowieka, który może powiedzieć czytelnikowi coś interesującego, będzie wart więcej, niż nawet dziesięć akapitów "z głowy" autora tekstu. Niekiedy konieczna jest opinia ekspertów, innym razem wartość tekstu wzmocnią wypowiedzi bohaterów lub osób, których dotyczy temat.

Kolejna bardzo ważna zasada związana z uczciwością, to oddzielenie informacji od komentarza. Masz prawo wyrazić swoją opinię, jednak upewnij się, że Twój czytelnik będzie rozumiał, co jest faktem, a gdzie zaczyna się Twój komentarz.

5. Kontekst

Każdy temat umieszczony jest w jakimś kontekście. Zadaj sobie pytanie, kogo i czego dotyczyć będzie Twój tekst. Jeśli piszemy o zmianie kursu franka, to dlatego, że czytelnicy spłacają kredyt w tej walucie. Jeśli informujemy o premierze filmu Tarantino, to dlatego, że reżyser ma rzeszę oddanych fanów. W mniej oczywistych przypadkach konieczne jest opisanie kontekstu. Dlaczego piszę o tym akurat teraz? Co się zmieniło od wczoraj lub zmieni od jutra? Jak jest w innych miejscach? Jak to wpłynie na rzeczywistość?

6. Organizacja tekstu

Poprawność językowa jest sprawą oczywistą. Dobry materiał cechuje się jednak czymś więcej, niż tylko brakiem błędów ortograficznych - mianowicie, dobrą strukturą i dynamiką. Początek - tytuł i wprowadzenie - powinien informować czytelnika, o czym jest materiał i dlaczego to ważne. Konstruując tytuł i wprowadzenie upewnij się, że nawet przypadkowy czytelnik będzie wiedział, o czym piszesz.

Dalej tekst zawierać powinien rozwinięcie, omówienie, przykłady, cytaty i dowody na omawianą sprawę. Na końcu umieszczamy tak zwany background - informacje o tym, co się zmieniło, jakie to ma znaczenie, jak było wcześniej.

W tekście warto umieścić materiały dodatkowe - na przykład osadzić film ilustrujący, linki czy zdjęcia.

7. Zilustrowanie tekstu

Dobry materiał to materiał zilustrowany dobrym zdjęciem. Generalna zasada jest taka, że na zdjęciu ilustrującym powinni znajdować się ludzie, to jednak nie zawsze jest możliwe. Na pewno jednak zdjęcie musi być dobre - właściwie skadrowane, doświetlone, ostre, przedstawiające interesujący, związany z tematem kadr.

Jeśli nie masz programów do obróbki zdjęć, w internecie jest bardzo wiele darmowych, szybkich edytorów, które pozwalają skadrować czy wyostrzyć zdjęcie.

Oczywista oczywistość - musisz dysponować prawem do użycia zdjęcia. Oznacza to, że zdjęcie czy grafika jest Twojego autorstwa, pochodzi z domeny publicznej lub wolnej licencji lub uzyskałeś czytelną zgodę autora na wykorzystanie do swojego tekstu. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z redakcją.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (17):

Sortuj komentarze:

Panie Małkowski jedynym zagrożeniem są SB kreatury.

Komentarz został ukrytyrozwiń

i dziękuję za ciepłe słowo. :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ma Pani rację Pani Małgorzato, wymieniając tych autorów. To jest stara gwardia. Niezawodna. Nie wymieniałam ich z nazwiska aby kogoś nie pominąć. Nie chciałabym ich urazić. Moja krytyczna uwaga odnosiła się do tekstów redakcji i zródeł zewnętrznych oraz większości nowicjuszy.
Niestety, dobrzy "przybysze" są bez szans zaistnienia, a inni dobrzy DO, po prostu są jakby celowo spychani. Nie rozumiem tej polityki lansowania miernoty.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pani Barbaro, podziwiać Pani twórczość, to jedno a zgadzać się z Pani opinią, to drugie. Uważam, że więcej osób trzyma równy poziom w swoich tekstach, nie tylko pani Weronika. Oczywiście, każdemu trafia się gorszy artykuł, ale wiadomo:, „ Kto bez winy…”

Ja mam, co czytać. Na palcach więcej niż jednej ręki mogę wymienić autorów, dla których warto „otwierać” wiadomości24. I tak na przykład, ostatnimi czasy, zachwyciły mnie teksty o poezji p. Walczaka. Uważam, ze świetnym dziennikarzem „terenowym” jest p. Jerzy Jastrzębski… Oczywiście nie każdy musi podzielać mój zachwyt… A oto lista osób, których teksty zawsze czytam (kolejność przypadkowa)
Barbara Romer Kukulska
Izabella Degen
Marek Chorążewicz
Marta Jenner
Paweł Jankowski
Jadwiga Kowalczyk
Tomasz Walczak
Grzegorz Wasiluk
Rafał Gdak
Marcin Stanowiec
Jerzy Jastrzębski
Marek Bachorski – Rudnicki
Krzysztof Krzak

Proszę zauważyć, że na portalu jestem od trzech miesięcy ( przez trzy tygodnie, z różnych powodów, praktycznie tu nie zaglądałam), więc mogłam kogoś pominąć. I na pewno tak się stało. Mam świadomość, że wymienieni dziennikarze nie publikują swoich tekstów codziennie, ani równocześnie, ale na którym portalu ma Pani, każdego dnia, więcej niż trzy, cztery teksty, które uzna Pani za świetne?
Nie wiem jak było kiedyś, wiem jak jest teraz… A teraz, jeżeli chodzi o poziom tekstów wymienionych przeze mnie Autorów jest bardzo dobrze. Innych przecież nie muszę czytać, ( ale i tak czytam:))
Wiem, że mój komentarz nie wszystkim się spodoba, na pewno parę osób znowu potraktuje mnie w bardzo protekcjonalny sposób, sugerując na przykład, żebym pomyślała, chociaż przez minutę…:), Ale jestem ponad to.
Pewne znowu zacznie się wyliczanie uchybień redakcji – w niektórych kwestiach słusznych - dałam temu wyraz pod Pani przedostatnim tekstem, ale tutaj z racji podanych zasad bardziej pasuje chyba dyskusja o poziomie tekstów? Chociaż, nie mam monopolu na mądrość, więc mogę się mylić…

Komentarz został ukrytyrozwiń

nie, nie stosuje. Portal jest nudny, nie ciekawy. Nie ma co czytać. Ani ambitnego, ani sensacyjnego, ani wielce kulturalnego, ani intelektualnego wielce. Parę artykułów ( na palcach jednej ręki policzę) portalu nie uzdrowi.
Jedynie recenzje Weroniki trzymają poziom najwyższy i nie są nudne. Tak bezbarwnego portalu nie pamiętam.

Komentarz został ukrytyrozwiń

... i to nie tylko w kwestii zachowania limitu znaków w tytule...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pani Małgorzato, nie ma potrzeby uzupełniania tego tekstu - zasady są w porządku, nie w porządku jest fakt, że pouczająca potencjalnych autorów redakcja sama się do nich nie stosuje.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Faktycznie śmiech.

"ABSOLUTNA podstawa pracy dziennikarzy. Musisz podać źródło informacji."

Najwidoczniej redakcja nie stosuje się do ABSOLUTNEJ podstawy pracy dziennikarzy i sama siebie uważa za źródło informacji, ponieważ brak jakichkolwiek referencji.

Tym samym "zasady, jakimi dziennikarze kierują się w pracy" - pozostają, nie wątpię, tylko albo aż ( zależnie od stopnia "redakcjofilstwa" delikwenta), wiary-godne ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pani Barbaro, a może Pani napisze tekst, w którym udzieli swoich porad? Chętnie przeczytam i zapewne nie tylko ja.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pani Barbaro, ocena pracy redakcji to jedno a analiza zasad podanych w tekście to drugie. Tak uważam. Zasady są według mnie słuszne tylko stosowanie ich w praktyce czasami nie wychodzi zwłaszcza osobom początkującym albo takim, które uważają, ze „zjadły wszystkie rozumy” i oporne są na jakąkolwiek naukę.
Pani, oraz kilkanaście innych osób, których nazwisk nie wymienię, żeby kogoś nie pominąć, nie macie potrzeby czytania takich artykułów jak ten powyżej. Dlaczego? Bo Wy stosujecie podane zasady w swoich tekstach.
Pozdrawiam, czekam na Pani artykuły …

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.