Słońce zniszczy Ziemię? Niezwykłe odkrycie astronomów

W niewyobrażalnie rozległym wszechświecie zachodzą nieustanne zmiany - jedne obiekty giną, inne się rodzą, a jeszcze inne ulegają przeobrażeniom. Astronomowie odkryli ostatnio dowód zniszczenia planety przez gwiazdę.

/ Fot. NASADzięki coraz nowocześniejszym i doskonalszym instrumentom naukowym można oglądać zakres i głębię zmian zachodzących we wszechświecie. Zespół naukowców międzynarodowych, z przewagą Polaków, odkrył niedawno planetę, która krąży wokół czerwonego olbrzyma i zdobył dowody na to, że "gwiazda zniszczyła inną z planet tego układu". Taki też los może za kilka miliardów lat czekać niektóre z planet Układu Słonecznego, w tym Ziemię.

Gwiazdy podobne do Słońca, po miliardach lat swojej ewolucji zaczynają się rozrastać. Gwiazdę w takiej fazie astronomowie nazywają "czerwonym olbrzymem". Taki właśnie los czeka Słońce za około 5 mld lat. Będzie to miało istotne znaczenie dla losu planet, m.in. takich jak Merkury, Wenus, a niewykluczone, że także Ziemi.

Badania międzynarodowego zespołu astronomów z Polski, Hiszpanii i USA przyniosły dowody na istnienie procesu destrukcji konkretnej planety przez czerwonego olbrzyma, który figuruje na mapach wszechświata, jako BD+48 740 - czytamy w serwisie wp.pl. Ustalono, że gwiazda ta jest starsza od Słońca i ma średnicę 11 razy większą od niego. Naukowcy przeprowadzili obserwacje w tym zakresie za pomocą ogromnego teleskopu HET w Teksasie w USA.

Jednym z istotnych elementów odkrycia jest ujawnienie mocno wydłużonej eliptycznej orbity planety, odkrytej w układzie czerwonego olbrzyma BD+48 740. Stwierdzono, że masa tej planety jest co najmniej 1,6 razy większa niż Jowisza.

Andrzej Niedzielski z Centrum Astronomii UMK w Toruniu wyjaśnia: "Odkryliśmy, że planeta okrąża gwiazdę po orbicie, która w najbliższym punkcie jest niewiele szersza niż orbita Marsa, ale jest znacznie bardziej rozciągnięta w najdalszym punkcie".

Jak na naukowców, to trochę prymitywne tłumaczenie. Procesy we Wszechświecie zachodzą w wielu kierunkach, wektorach. Rocznie masa Ziemi zwiększa się o setki tysięcy ton a to musi mieć wpływ na działanie sił odśrodkowych i zrównoważenie z grawitacją. Te zależności należy wziąć pod uwagę.