Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

171531 miejsce

SMS po pomoc głuchoniemym

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2008-02-28 16:37

Od 1 stycznia 2008 warszawiacy mający problem ze słuchem mogą kontaktować się ze Strażą Miejską za pomocą SMS-ów. Usługa nie cieszy się jednak dużym zainteresowaniem. Przez 2 miesiące odebrano jedynie dwa zgłoszenia przesłane tą drogą.

Krótkie wiadomości mogą być odbierane przez Straż Miejską dwadzieścia cztery godziny na dobę. Dyżurny na stanowisku dowodzenia, po jej otrzymaniu, wysyła patrol w określone miejsce. Marek Kulasza z Zespołu Prasowego Straży Miejskiej w Warszawie podkreśla, że aby sprawa nadawała się do szybkiej, realizacji tekst musi zawierać określone dane.

- Czas, miejsce i krótki opis zdarzenia to podstawowe informacje potrzebne do wysłania patrolu - podkreśla Kulesza. - Jeśli mamy do czynienia z przestępstwem lub wykroczeniem na danej osobie lub jest ona świadkiem zdarzenia, to traktujemy to jako priorytetową interwencję. Przyjmujemy też zgłoszenia nie wymagające tak bezpośrednich działań np. informacje o notorycznym zanieczyszczaniu terenu.

Tak naprawdę można się zgłaszać ze wszystkim, a jeśli Straż Miejska nie ma kompetencji w rozwiązywaniu określonego problemu, to przekazuje go innym służbom.

Martwić mogą niskie statystyki kontaktów poprzez ten numer. - Trzeba pamiętać, że jest to inicjatywa nowa. Do tej pory mieliśmy dwa zgłoszenia, ale będziemy cały czas przypominać o tym numerze - opowiada Marek Kulasza. - Mamy zamiar umieścić go na naszej głównej stronie internetowej tak żeby był od razu widoczny. Jednak niezależnie od wielkości statystyk jest dla nas ważne każde zgłoszenie. Ważne jest, że taki numer 723-986-112 istnieje i możemy dzięki niemu pomagać każdemu obywatelowi, który tej pomocy wymaga.

To nie jedyne działanie mające ułatwić kontakt z osobami niepełnosprawnymi. Funkcjonariusze przechodzą szkolenia z podstaw języka migowego, by wykorzystywać go w trakcie interwencji.

Tłumacz języka migowego przy Polskim Związku Głuchych Małgorzata Bezubik podkreśla, że nie jest to proste rozwiązanie: - Samą ideę numeru SMS popieram natomiast nauka języka migowego nie jest prosta. Takie podstawowe szkolenie przypomina naukę języka angielskiego przy użyciu polskiej gramatyki. Przy interwencji służb mundurowych dodatkowo dochodzi czynnik stresu. Emocje często powodują problem ze zrozumieniem tego, co chce przekazać nam osoba głuchoniema. Dlatego nasza pomoc tym osobom w kontaktach z sądami, prokuraturą czy policją jest często niezbędna.

Oczywiście każda inicjatywa mająca na celu poprawą sytuacji osób niepełnosprawnych jest słuszna, natomiast często widać brak rozwiązań kompleksowych. Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji Piotr Pawłowski podkreśla, że powinno się zacząć od podstaw, ale niekoniecznie językowych: - Funkcjonariusze powinni się przede wszystkim nauczyć jak osoba niepełnosprawna funkcjonuje. Nasza fundacja szkoli różne instytucje publiczne i prywatne pod kątem obsługi klienta niepełnosprawnego. Jest to proces niezwykle złożony. Na inne rzeczy trzeba zwrócić uwagę w przypadku osoby poruszającej się na wózku, a na inne w przypadku komunikowania z osobą niewidzącą, czy słabo słyszącą. Funkcjonariusze powinni wiedzieć, jak np. wciągnąć osobę na wózku po schodach czy do autobusu. Jak widać są to problemy bardzo złożone i działania służb powinny dotyczyć wszystkich aspektów - kończy Pawłowski.

***
Sam fakt, że służby mundurowe prowadzą akcje ułatwiające kontakt z osobami niepełnosprawnymi cieszy. Na pewno radość była by większa, gdyby był to drobny fragment większego dobrze przemyślanego planu. Obejmującego osoby o różnych schorzeniach i przede wszystkim, szeroko konsultowanego z organizacjami pomagającymi tym osobom. Bo tam wiedza na temat problemów dnia codziennego i sposobu ich rozwiązania jest największa.

SMS DO STRAŻY MIEJSKIEJ w Warszawie: 723-986-112

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

(+)Dziękuję za ten artykuł. Nigdy wcześniej nie słyszałem o tym numerze (mógłby być łatwiejszy do zapamiętania).
Moim zdaniem należy cieszyć się, ze Strażnicy chcą nauczyć sie podstaw języka migowego. Wkurza mnie jak wszyscy narzekają, że to trzeba inaczej, poznać życie, musi być zmienione to i tamto...
Sami nie robią nic aby pomóc w kontaktach niesłyszący-słyszący a tylko narzekają i wytykają błędy.
Wielkie brawa dla Strażników. Myślę, że jeśli poznają podstawy to sami chętnie spóbują coś więcej się dowiedzieć.
Trzeba zachęcać a nie zmuszać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) Ludzie z tego numeru nie korzystają pewnie dlatego, że go nie znają. Poza jego stworzeniem trzeba jeszcze dotrzeć do zainteresowanych, żeby o tej możliwości wiedzieli - i przez odpowiednie organizacje i przez artykuły w prasie. Takie właśnie jak ten :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.