Facebook Google+ Twitter

Spin-off, czyli komercjalizacja wiedzy

Obecnie w naszym kraju, jak grzyby po deszczu powstają nowe wyższe uczelnie, otwierane są nowe kierunki i wydziały w już istniejących szkołach, prowadzi się szereg badań. Zachodzi więc pytanie, czy te działania przynoszą stopę zwrotu.

Spin-off, to przedsiębiorstwo powstałe poprzez wydzielenie z jednostki macierzystej, którego celem jest komercjalizacja wiedzy naukowej i technologii. Jest to element przedsiębiorczości akademickiej. Utworzona w ten sposób nowa jednostka może pozyskiwać inwestorów zewnętrznych, a świadcząc usługi dla przedsiębiorstwa macierzystego może pozyskiwać nowych kooperantów.

Temu problemowi poświęcono konferencję zorganizowaną w dniu 2 lipca 2010 na Zamku Lubelskim. Dokonano na niej podsumowania projektu "Bank innowacyjnych pomysłów" - upowszechnienie dobrych praktyk komercjalizacji wiedzy na terenie województwa lubelskiego. Jej organizatorami była "Firma 2000" w partnerstwie z Lubelskim Parkiem Naukowo-Technologicznym. Celem sesji była promocja idei przedsiębiorczości akademickiej oraz korzyści wynikających z komercjalizacji wiedzy i nowych umiejętności.

Prof. dr hab. Marek Opielak - rektor Politechniki Lubelskiej w przemówieniu inauguracyjnym dokonał prezentacji swojej uczelni. Wspomniał o istnieniu na Politechnice Lubelskiego Inkubatora Przedsiębiorczości oraz Biura Rozwoju i Kooperacji. Mówił, iż dla uczelni kluczową sprawą jest współpraca z lokalnym samorządem i biznesem, wszelakie działania na rzecz innowacyjności przedsiębiorstw, przynoszące racjonalizację produkcyjną i oszczędności.

Przekonywał, iż obie strony (zarówno uczelnia, jak i przedsiębiorstwo) odnoszą korzyści ze wzajemnej współpracy. Ubolewał, że 20 proc. przedsiębiorstw w ogóle nie wie o idei współpracy ze środowiskiem akademickim, dalszych 40 proc. nie wie jak takową współpracę nawiązać, nie ma pojęcia o centrach innowacji, inkubatorach przedsiębiorczości, parkach naukowo-technologicznych. Jedynie 10 proc. angażuje się w aktywną współpracę z uczelniami. Według niego większość prac dyplomowych i magisterskich leży na półce bezużytecznie, w żaden sposób nie przyczynia się do rozwiązywania problemów społeczeństwa i wzrostu jego dobrobytu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Alan Krupa
  • Alan Krupa
  • 22.10.2010 15:14

Komercjalizacja wiedzy wśród środowisk akademickich powinna być standardem, na którym korzystałby zarówno świat nauki, jak i biznesu. Powinna być, jednak w naszych polskich realiach w dalszym ciągu nie jest to standard. Dobrze, że jakiś czas temu Unia wzięła się za współfinansowanie projektów takich, jak np. warszawska Tekla Plus, dzięki którym wiedza na temat komercjalizacji wiedzy może sięgać do coraz szerszych kręgów. I oby było takich inicjatyw jak najwięcej:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.