Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

176578 miejsce

Spożywcze sklepy internetowe zdobywają rynek

Gdy w 1997 roku grupa TOTU otworzyła pierwszy w Polsce internetowy sklep spożywczy, niewielu wierzyło w sukces tej inwestycji. Przedsiębiorcy nie postrzegali Internetu jako potencjalnie silną gałąź branży spożywczej.

Czy polscy konsumenci zmienią swoje przyzwyczajenia i zaczną kupować w sieci? / Fot. Daniel KurObecne tendencje rozwoju dostępności Internetu w Polsce, pozwalają całkowicie zmienić ten pogląd. Dziś coraz trudniej wywalczyć sobie dobrą pozycję w branży "e-spożywczej" z uwagi na rosnącą konkurencję. W każdym większym mieście nie może zabraknąć przedstawiciela tego typu sklepów. Są ośrodki miejskie gdzie konkurencja jest na tyle silna, że coraz trudniej jest dotrzymać kroku najsilniejszym w branży. Takim przykładem może być Poznań czy Warszawa. To w tych miastach internetowe sklepy spożywcze pojawiły się jako pierwsze w Polsce.

Pierwsze "e-sklepy" stworzono na bazie sklepów rzeczywistych, tradycyjnych. Innowacyjność polegała na rozszerzeniu zakresu działalności takich placówek o możliwość wyboru produktów drogą internetową, zamówienie i dowóz do domu, za pobraniem opłaty przy odbiorze. Asortyment był skromny i ograniczał się do produktów trwałych, takich jak herbata, kawa. Obecne sklepy internetowe usamodzielniły się, działając tylko w oparciu o zamówienia składane w "sieci". Wzrosła dzięki temu jakość eksponowanych towarów. Przyczyniło się to również do rozbudowania oferowanego asortymentu. Zwiększono obszar obejmujący obsługę w ramach zakupów internetowych. E-sklepy zaczęły tworzyć własne sieci w największych miastach w Polsce, a nawet w Londynie. Ulepszono również jakość i zasięg dostarczania produktów. Łącząc to z dynamicznym rozwojem Internetu w Polsce, można wysnuć tylko jeden wniosek: internetowa branża spożywcza ma przyszłość.

Jak zachęcić klienta?


By sprostać wysokim wymaganiom klientów, przedsiębiorcy wprowadzają coraz to ciekawsze pomysły i udogodnienia. Dokonywanie płatności może odbywać się nie tylko za pomocą gotówki, płacąc przy odbiorze, ale również przelewem, kartą kredytową, a nawet za pomocą bonów podarunkowych. Na polskim rynku płatności internetowych pojawił się Moneybookers. Ta platforma płatności umożliwia łatwą i szybką integrację ze sklepami internetowymi, a co najważniejsze generuje niewielkie koszty obsługi transakcji. Moneybookers bez dodatkowych opłat, wprowadza usługę no-charge back (gwarancja zapłaty), a także natychmiastowy dostęp do przelanych środków. Koszt przekazu pieniężnego wynosi 1 proc. transakcji, ale nie więcej niż 0,50 euro.

Szybko, łatwo i bezpiecznie. To plusy zakupów przez internet. / Fot. Daniel KurPojawiają się coraz to nowsze i bardziej egzotyczne towary. Zakup podstawowego koszyka produktów: chleb, masło, ser, kawa, herbata czy napoje nie jest już nowością dla klientów kupujących w "sieci". Dlatego powstają sklepy specjalistyczne, oferujące: żywność ekologiczną, warzywa czy owoce z egzotycznych krajów, herbaty, kawy czy piwa z całego świata. Sklepy z tradycyjną żywnością rozszerzają ofertę o unikalne na polskim rynku produkty, jak chociażby woda mineralna dla niemowląt i małych dzieci. Liderzy na rynku tworzą nawet internetowe centra handlowe, gdzie obok artykułów spożywczych, można nabyć sprzęt RTV, AGD, artykuły biurowe, odzież czy obuwie. To wszystko ma sprawić, by potencjalny internauta kupując w internecie, mógł poczuć, że zakupy w "sieci" to dla niego idealne i wygodne rozwiązanie.

Jednak najważniejszymi czynnikami które wpływają na lojalność klienta wobec e-sklepu są czas i koszt realizacji zamówienia. Prężnie działające na rynku sklepy internetowe z żywnością, potrafią oba te elementy zmniejszyć do minimum. Chociażby wspomniany już sklep TOTU wprowadza do zakupywanych zestawów, wysyłkę gratis, którą realizuje się w ciągu 2 godzin. Są przedsiębiorcy, którzy ponad czas przesyłki stawiają jej koszt. Bezpłatna dostawa następnego dnia po zamówieniu to ich sposób na przyciągnięcie klienta. Inne metody stosują mniej doświadczone na rynku firmy. Nastawiają się na konkurencyjne ceny, równoważąc to kosztem wysyłki produktów (od 5 do 30 złotych w zależności od kwoty zakupów i miejsca dostarczenia produktów). Dostawa zakupów do domu, przy płatności powyżej średnio 100 złotych najczęściej zwalnia klientów od uiszczania takiej opłaty. To swoista zależność. Klient nie przepłacający za zakupy, jest zadowolony z tego, że niewielkim kosztem oszczędza swój cenny czas i energię. Dzięki temu sklep zyskuje stałego klienta oraz stałe źródło dochodu i świetną reklamę. Bo przecież zadowolony klient jest najlepszą formą reklamy. Czas realizacji zamówienia jest bardzo istotnym elementem każdego e-sklepu. Najlepsze z nich potrafią dostarczyć zakupy nawet w ciągu 60 minut. Czy to nie jest wygodna forma robienia zakupów?

Wygodna tak. Ale czy tania?


By to sprawdzić postanowiłem przeanalizować cenniki trzech sklepów internetowych z Trójmiasta, Krakowa i Warszawy oraz dwóch marketów i sklepu osiedlowego w Gdyni.
Oto zawartość koszyka:  / Fot. Daniel Kur
mleko UHT 1 l,
10 jaj,
jogurt owocowy 165 g,
banany 1 kg,
5 bułek,
gazeta,
woda mineralna gazowana 1,5 l,
sok jabłkowy 1 l,
herbata czarna 50 torebek,
kawa rozpuszczalna 200 g,
baton 50g,
pomidory 1 kg,
masło 250 g.

Marki poszczególnych produktów były takie same dla każdego ze sklepów.
Koszt zakupów (wraz z kosztem wysyłki) w poszczególnych sklepach rozkłada się następująco:
- sklep www.ziko.pl z Krakowa: 57,48 zł+15 zł. za dostawę (wysyłka bezpłatna powyżej 89,99 zł);
- sklep www.dodomku.pl z Trójmiasta: 64,60zł (w Trójmieście dostawa gratis, poza + 20zł);
- sklep www.supersam24.pl z Warszawy57,50 zł + 6,93 zł. za dostawę (w 1,5 godziny);
- hipermarket Tesco w Gdyni: 55,13;
- supermarket Albert w Gdyni: 60,31;
- osiedlowy sklep Sieci 34 w Gdyni: 58,52.

Jak widać zakupy w internetowych sklepach spożywczych, pod względem konkurencyjności cen nie ustępują tradycyjnym placówkom. Zauważalne były jednak pewne oczywiste różnice wpływające na kształtowanie się cen w tych placówkach. Przede wszystkim hipermarkety są w stanie wynegocjować korzystne rabaty na artykuły spożywcze, z uwagi na ilość zamawianego asortymentu. To sprawia, że duże sklepy stać na promocje i gratisy. W raczkującej wciąż internetowej branży spożywczej, nie ma na tyle poważnego popytu, by można było tak elastycznie kształtować ceny produktów. Mimo to udało mi się odnaleźć kilka bardzo atrakcyjnych, promocyjnych ofert w e-sklepach. Druga przyczyna różnicy cenowej to koszt wysyłki towarów. Podczas gdy dokonując zakupy w marketach, klient sam pokrywa koszty dowozu, tak e-sklep musi wliczyć w marżę koszt dostawy. Jest to cena jaką klient e-sklepu ponosi za omijanie kolejek, tłumu kupujących oraz noszenie ciężkich toreb z zakupami. Biorąc pod uwagę wygodę i komfort kupującego, można zacząć mówić o poważnym zagrożeniu dla marketów i sklepów osiedlowych.

Czy jednak to zagrożenie jest obecnie aż tak duże?


Ta część rynku w Polsce dopiero raczkuje, choć nie da się ukryć, że perspektywy rozwoju handlu spożywczego przez internet są ogromne. Spośród najczęściej kupowanych towarów w "sieci", polscy konsumenci wybierają książki, płyty CD i filmy oraz ...artykuły spożywcze. Zyski z tego rodzaju działalności przychodzą z czasem i trudno jest zdystansować duże sieci sklepów. Utrudnieniem jest zdobywanie stałych klientów - internautów. Jest to niezwykle czasochłonne. Osoba dokonująca zakupów w internecie jest niezwykle wrażliwa na każde zagrożenie mogące pojawić się w czasie realizacji takiej transakcji. Wpływ negatywnych sytuacji podczas kupowania w "sieci" ma poważne konsekwencje. Klient, który miał złe doświadczenia z e-sklepem będzie długo zastanawiał się, zanim skorzysta ponownie z tej formy zakupów. W marketach taka sytuacja jest sprowadzona do minimum. Wszak tradycyjny sklep zawsze można zmienić jeśli nie spodoba się obsługa, jakość czy cena. Inaczej jest w e-sklepach. W internecie budowanie zaufania wśród klientów w dużym stopniu odbija się na wynikach ekonomicznych poszczególnych e-sklepów. Praca nad poprawą bezpieczeństwa internetowych płatności czy obsługi jest ważna dla całej branży. Jeden nieprofesjonalny e-sklep może zrazić potencjalnego klienta i jego bliskich do dokonywania jakichkolwiek internetowych zakupów.

A na co skarżą się klienci? Przede wszystkim na problemy z dostawą towaru. Opóźnienia bądź brak wysyłki czy też jakość dowiezionego towaru to podstawowe obawy i problemy zgłaszane przez klientów. Szczególnie jakość dostarczanych produktów to bardzo istotny element działalności e-sklepów. I na to zwracają uwagę klienci. Szansą dla internetowej branży spożywczej jest wyeliminowanie nieuczciwych przedsiębiorców oraz wprowadzenie wyróżnień i nagród jakości. Dzięki temu profesjonalne sklepy będą bardziej rozpoznawalne, a walka o stałego klienta dużo bardziej skuteczna. A jest o co walczyć. Rynek handlu internetowego rośnie w bardzo szybkim tempie. Na ten rozwój wpływa głównie coraz większa dostępność Polaków do internetu. Ale również wzrastające zaufanie do płatności "na odległość", na co wpływ ma dobrze prosperująca bankowość internetowa, karty kredytowe i coraz bardziej popularne aukcje internetowe. Polacy powoli przekonują się, że w internecie warto kupować. Nawet artykuły spożywcze.


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (10):

Sortuj komentarze:

+

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 14.08.2007 22:23

(+) za Ewa...

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) Świetne :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus za obszerne&rzetelne opracowanie.
Ja jednak lubię chodzić osobiście po spożywkę. :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

świetny artykuł i wielki (+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

+

Komentarz został ukrytyrozwiń

Oj szczególnie w 3M wydaje się to być dobre rozwiązanie:) Sam się zdziwiłem przygotowując materiał pod ten artykuł.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo dobra robota. Trzeba sie kiedys przemoc do tych internetowych sklepow spozywczych:) Bezdyskusyjnie plus!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rewelacyjny materiał. Rewelacyjny!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Genialne porównania, super opisy. Dobra robota! Plus.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.