Facebook Google+ Twitter

Sprawdzian szóstoklasistów był trudny, a nawet "straszny"

Ludzie mają w życiu różne egzaminy, a największym i najtrudniejszym jest samo życie. Słynny pisarz, laureat nagrody Nobla, Władysław Stanisław Reymont mawiał, iż życie nie daje nam tego, co chcemy, tylko to, co dla nas ma. Natomiast polsko-czeski publicysta i satyryk, Gabriel Laub przekonywał, że człowiek uczy się przez całe życie, z wyjątkiem lat szkolnych. Nie mówmy tego szóstoklasistom.

We wtorek, 3 kwietnia 2012 roku, ponad 360 tys. szóstoklasistów w ponad 12 tys. szkół podstawowych w całej Polsce, pisało test, mający sprawdzić wiedzę zdobytą w okresie sześciu lat nauki. Pisanie sprawdzianu było obowiązkiem każdego ucznia i jednym z kilku warunków ukończenia szkoły podstawowej. Przez 60 minut wszyscy uczniowie w kraju pisali taki sam test.

Test albo inaczej sprawdzian, zwany kompetencyjnym, miał na celu skontrolować zarówno wiedzę ucznia, jak i jego umiejętności. Miał też ocenić w jakim stopniu uczeń opanował umiejętności czytania i pisania, liczenia, rozumowania i korzystania z informacji oraz wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce.

Test miał głównie sprawdzić zdobyte umiejętności i wiedzę podczas nauki w szkole podstawowej, a przede wszystkim chodziło o sprawdzenie umiejętności i wiedzy z języka polskiego i matematyki. Wyniki sprawdzianu będą między innymi pomocne nauczycielom w gimnazjum, którzy powinni dostosować program nauczania do realnych umiejętności i wiedzy uczniów po "podstawówce".

Każdy szóstoklasista, piszący test, musiał wykazać się wiedzą i umiejętnościami ze wszystkich przedmiotów nauczania. I nie chodziło o to, aby zaprezentować wiedzę książkową, czy encyklopedyczną, lecz o odpowiednie praktyczne wykorzystanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez sześć lat nauki szkolnej.

Sprawdzian oparto na prostej konstrukcji, zwykle na jednym motywie, dla przykładu na wędrówce po lesie. Uczeń, wędrując po lesie, napotykał na różne zadania, które musiał rozwiązać. Musiał więc rozpoznać nazwę drzewa, przy którym się zatrzymał, określić przy pomocy mapy swoje położenie geograficzne, zamienić centymetry na decymetry, opisać przyrodę w liście do kolegi. Na tej podstawie egzaminator pozna umiejętności i wiedzę ucznia, nie zaś wyłącznie wyuczoną na pamięć wiedzę z podręcznika.

W opinii szóstoklasistów sprawdzian nie był ani prosty, ani łatwy. Mówią tak nawet najzdolniejsi. Także część dziennikarzy w trakcie radiowego przeglądu prasy przyznawało uczciwie, że mieliby poważne trudności w napisaniu tego testu. W gorzowskiej szkole podstawowej nr 21, uczniowie mieli w zestawie 26 zadań do rozwiązania, m.in. motyw: "Początki kina".

Spośród 20 tzw. zadań zamkniętych, trzeba było wybrać i wskazać prawidłową odpowiedź. Zadania odnosiły się do cytowanych tekstów. A teksty dotyczyły m.in. wiersza Leopolda Staffa "Burza nocna", filmów braci Lumiere i wspomnianych początków kina. Twórcy testów zaproponowali też uczniom zadania sprawdzające znajomość państw leżących nad Bałtykiem oraz umiejętność rozwiązywania zadań z geometrii.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.