Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stacja Kraków – Krzemionki wita podróżnych

HENRYK CZECHOWSKI
HENRYK CZECHOWSKI
Nowy Peron Stacji PKP Kraków – Krzemionki.
Nowy Peron Stacji PKP Kraków – Krzemionki.
Piątek 24 czerwca był ważnym dniem w inwestycji Łącznica Kraków – Krzemionki – Kraków – Zabłocie. Uruchomiono pierwszy nowy peron na stacji PKP Kraków – Krzemionki oraz pierwszy nowoczesny dwu kierunkowy tor kolejowy.

Dla tej inwestycji choć nie ma wpływu na kursowanie w przyszłości pociągów po łącznicy, ale jest fragment wielkiej inwestycji kolejowej pt. Stacja kolejowa Kraków – Krzemionki.

Obecnie trwają prace przy budowie drugiego toru z kierunku Kraków – Płaszów –zakopane – Bielsko Biała. Osobna sprawa to prace inwestycyjne drugiej części stacji PKP Kraków – Krzemionki, która obsługiwać będzie podróżnych na trasie od tej stacji po przez Kraków - Zabłocie do stacji Kraków – Główny Osobowe ale na efekty jeszcze droga kilkunastu miesięcy.

Trochę z historii stacji PKP Kraków – Krzemionki.

Cytuje fragmenty z historii stacji kolejowej Kraków – Podgórze zaczerpnięte ze strony Podgorze.pl:

…Dworce kolejowe w Podgórzu. Około 1859 roku oddano do użytku dworce kolejowe w Bieżanowie i w Wieliczce. W latach sześćdziesiątych powstał budynek stacyjny w Podgórzu i obok mała parowozownia, dziś nieistniejąca…

… W 1884 roku doprowadzono do Podgórza linię łączącą z Oświęcimiem, wybudowano również oddzielną stację Podgórze Filia, połączoną ze stacją Podgórze łącznicą. Dla potrzeb stacji Podgórze w 1898 roku wybudowano pierwszą w mieście Podgórze niepubliczną elektrownię kolejową. W 1899 wzniesiono budynek dworcowy na przystanku Podgórze – Miasto (obecnie Kraków – Krzemionki)…

… W latach 1950 – 1960 przebudowano układ torowy w rejonie przystanku Kraków – Krzemionki. Przebudowano łuki i dodano drugą parę torów łączących Kraków Płaszów z Bonarką. W okolicy przystanku tory kolejowe przełożone zostały na drugą północną stronę budynku. W związku z tym budynek stacyjny nie stoi teraz równolegle do torów, co można uznać za ciekawostkę budowlaną.

Powstała, a obecnie zmodernizowana, a faktycznie druga nowa części powstaje na zapleczu historyczne stacji kolejowej o nazwie Kraków – Podgórze.

Historyczna część powstała faktycznie w XIX wieku i przez wiele lat w tym też po drugiej wojnie światowej była kolejowym miejscem przesiadkowym dla pasażerów z rejonu Stare Podgórze, Płaszów i na kierunek Prokocim. Łączyła szlak kolejowy miedzy innymi z Zakopanego, Oświęcimia do Stacji Kraków – Płaszów.

Mało kto pamięta, ba a może nawet wie, że część starego filmu Awantura o Basie właśnie był realizowany na tej stacji PKP. Obecnie w sąsiedztwie nowej inwestycji pomiędzy ulicami Pod Kopcem i Robotniczej istnie cz. zniszczony zabytkowy budynek starego dworca. Natomiast po torowisku nie pozostało nic, za wyjątkiem tam powstałem alejki i zarośniętego krzewami i drzewami miejsca.

Natomiast firmy budowlane na placu prze tym dworcem utworzyli skład materiałów budowlanych. Na starym budynku dworca wisi tablica informacyjna o treści:

…Stacja kolejowa na turystycznym szlaku kolejowym przez Karpaty…

Miejmy nadzieje, że stary budynek stacji PKP Kraków – Podgórze, który znajduje się nie daleko Kopca Krakusa, b. obozu KL Płaszów - będzie zapisany do zabytków i atrakcją turystyczną na terenie Dzielnicy XIII Podgórze. Działacze tej dzielnicy jak też Stowarzyszenia Podgórze.pl jak też powstające Muzeum Podgórza w sąsiedztwie inwestycji łącznicy kolejowej starają się dbać aby zabytki i historia tego regionu nie została zapomniana.

(zdjęcia chroni prawo autorskie)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto