Facebook Google+ Twitter

Starcie gigantów - audyt dostępności serwisów telewizji

Jak sama nazwa wskazuje, telewizja jest przede wszystkim nośnikiem informacji wizualnej. Wydawałoby się, że dla osób niewidomych i niedowidzących to medium zupełnie bezużyteczne. Nic bardziej mylnego.

 / Fot. WidzialniTelewizja jest dla osób niewidomych i niedowidzących tak samo ważna i użyteczna jak dla osób w pełni sprawnych. Oczywiście korzystają z jej oferty w innym zakresie, nie mniej jednak aktywnie i często. Fundacja Widzialni przeprowadziła badania mające wykazać jak o niepełnosprawnego odbiorcę dbają najwięksi polscy nadawcy. Pod lupę trafiły serwisy internetowe TVP, Polsatu, TVN, TVN24 i TVPinfo.

Badania zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszym było badanie z użytkownikami, czyli samymi zainteresowanymi - osobami niewidomymi, niedowidzącymi i głuchymi. Etap drugi to analiza ekspercka, której przedmiotem było sprawdzenie zgodności kodu źródłowego serwisów z wytycznymi międzynarodowego konsorcjum W3C.

Dla wszystkich serwisów zastosowano jednakowe parametry badań, te same kryteria i skalę ocen. Do testowania serwisów wykorzystano programy czytające Jaws i Window Eyes oraz program powiększający Lunar. Niepełnosprawni testujący przeprowadzili audyt biorąc pod uwagę pięć kluczowych elementów: tytuł strony, poprawne opisy nagłówków, bezpośrednie czytanie tekstu po kliknięciu na link, odpowiednio opisane linki, opisane pola formularzy.

Aby zbadać płynność nawigacji w serwisie oraz jego strukturę konsultanci otrzymali do zrealizowania pięć zadań: znajdź dane adresowe stacji, znajdź informację kto jest prowadzącym głównego programu informacyjnego w paśmie wieczornym, jaki program będzie nadawany w podanym dniu i godzinie, znajdź formularz kontaktowy, znajdź formularz rejestracji - logowania.

Wyniki audytu pokazują, że wciąż jest dużo do zrobienia w zakresie dostępności serwisów internetowych. Serwisy z całą pewnością nie są budowane z myślą o osobach niepełnosprawnych. W żadnym z badanych serwisów nie ma na przykład możliwości bezpośredniego czytania po kliknięciu na link. A przecież dostępność to nie tylko działanie prospołeczne, ale także wymierne korzyści komercyjne.

Niestety żaden z nadawców nie pomyślał o umieszczeniu w swoich serwisach klipów filmowych w Polskim Języku Migowym, co osobom głuchym znacznie ułatwiłoby korzystanie z ich zasobów. W żadnym z serwisów informacje i klipy filmowe nie są opatrzone alternatywnym opisem, a zatem dla osób głuchych nie są zrozumiałe.

Niewątpliwym promykiem nadziei jest fakt podjęcia przez niektóre stacje wysiłków skierowanych w kierunku użytkownika niewidomego i niedowidzącego, o czym mowa będzie przy szczegółowym opisaniu serwisów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.