Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Startupowcu, nie popełniaj moich błędów!

Aneta Wojnar
Aneta Wojnar
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości dobiegł końca. Z tej okazji w blisko 160 krajach na świecie,w tym także w Polsce, odbywały się darmowe warsztaty i prezentacje dedykowane młodym przedsiębiorcom. Czego mogli się nauczyć?

Poniżej 10 rad od twórców globalnych biznesów internetowych: Dmytro Voloshyn (Preply.com) oraz Marka Wylona (GameDesire.com)

KEEP CALM AND DO YOUR RESEARCH
Pamiętaj, że tworzysz produkt dla użytkowników i to od nich powinieneś zacząć – poznaj ich potrzeby oraz oczekiwania i to na nich bazuj, projektując swoją usługę. Nie działaj intuicyjnie, nie strzelaj ślepakami. Biznes to nie loteria, a Ty masz ograniczoną liczbę prób. Rozpoznanie potrzeb rynku i odbiorców jest punktem wyjścia każdego biznesu, który odniósł sukces.
ZNAJDŹ LUDZI, KTÓRZY ZA TOBĄ PÓJDĄDobrze dobrany, lojalny zespół, który zna swoje słabe i mocne strony to klucz do sukcesu. Efektywność zespołu mierzy się nie tylko twardymi kompetencjami, ale także tym, jak dobrze znają swoje możliwości, czy potrafią się uzupełniać i zmierzać do wspólnego celu. Dobrze uformowany zespół oznacza nie tylko wysokie kompetencje i efektywność, ale też lojalność oraz dobrą atmosferę w pracy.
WYBIERZ MODEL BIZNESOWY
Wybierz właściwy model biznesowy - projekt, który ma odnieść sukces musi być skalowalny. Zdecyduj, jak będziesz zarabiał, jaki model biznesowy najlepiej pasuje do Twojej działalności. Nie bój się skorzystać z rad bardziej doświadczonych przedsiębiorców czy aniołów biznesu. Oni też kiedyś zaczynali tak jak Ty. Dziś, będąc po drugiej stronie, chętnie udzielają rad, wspierają a także inwestują w młode, rokujące biznesy.
NIE PODDAWAJ SIĘ
Nie poddawaj się zbyt łatwo. To bardzo częste wśród młodych przedsiębiorców niezależnie, czy tworzą biznesy w Dolinie Krzemowej czy Wschodniej Europie. Startupowicze często nie są gotowi na długotrwałe zaangażowania w projekt, oczekując efektów już po kilku miesiącach. Jeśli jesteś na tym etapie – usiądź, weź kilka głębszych oddechów i uzbrój się w cierpliwość.
TY I WSPÓLNIK TO JEDNA DRUŻYNA
Znajdź wspólnika lub partnera, który będzie uzupełniał Twoje kompetencje. Jesteście jedną drużyną, gracie do jednaj bramki. Tu nie ma miejsca na pomyłkę ani strach przed kolejnymi wyzwaniami. Wzajemna inspiracja, wsparcie i uzupełnianie to kluczowe czynniki sukcesu.
BUDUJ BIZNES ŚWIADOMIE OD SAMEGO POCZĄTKU
Musisz poświęcić czas, by stworzyć solidny Business Model Canvas, czyli szablon modelu biznesowego. W skrócie musisz opisać swoją drogę biznesową, cele i metody jak je osiągnąć. Opracowany przez Alexa Osterwaldera i zaprezentowany w książce „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera” szablon stał się w świecie startupów wręcz synonimem opracowywania modelu biznesowego. Według Alexa na model biznesowy składa się 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w proces zarabiania przez organizację pieniędzy. Dotyczą one 4 głównych dziedzin w działalności biznesowej: klienta, oferty, infrastruktury oraz finansów. Obszary te można zaprezentować w formie jednej kartki (kanwy) podzielonej na odpowiadające im pola.
RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT, CZYLI P&L
To rodzaj sprawozdania finansowego, które zawiera podsumowanie przychodów, kosztów i wydatków poniesionych w danym okresie czasu, zwykle kwartału lub roku podatkowego. Raporty te zawierają informacje o możliwościach firmy i to w nich znajdziesz odpowiedź jak „manewrować” budżetem - wygenerować zysk poprzez zwiększenie przychodów, zmniejszenie kosztów, albo jedno i drugie. Warto poświęcić czas na przygotowanie i analizę takich dokumentów.
GO GLOBAL!
Skaluj swój biznes i planuj globalnie. Wiele osób w ciągu ostatniego roku poruszało ten temat – Polska z jednej strony jest dość duża, aby tutaj budować biznes, wielu startupowców skupia się głównie na tym rynku i nie skaluje się globalnie lub nie robi tego od razu. Myślę, że trzeba czerpać wzorce z Finów i Szwedów, którzy mają mniejsze rynki, na których się nie skupiają, dlatego donoszą globalne sukcesy.
PO CO TO ROBISZ?
Świadomość celów, jakiekolwiek by one nie były, pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji. Wyjście na giełdę? Bycie prezesem roku? Gotówka na spełnianie własnych marzeń? Każdy ma coś, co go motywuje i leży ponad biznesem. Dąż do tego, sięgaj po to i codziennie pamiętaj, dlaczego zacząłeś.
NIC NIE TRWA WIECZNIE
Masz w sobie pokorę? Jeśli tak, to dobrze, bo nic nie trwa wiecznie. Każdy biznes kiedyś się kończy. Co wtedy zrobisz? Zastanów się nad już teraz, może to wpłynie na styl narządzanie lub decyzje biznesowe, które podejmiesz w najbliższym czasie.

Dmytro Voloshyn - współzałożyciel i CTO globalnej platformy edukacyjnej

https://preply.com/pl/

, absolwent programu Techstars Berlin. Preply to globalna platforma korepetycji stworzona w Kijowie, wspierana przez dwóch polskich aniołów biznesu: Mariusza Gralewskiego (DocPlanner, Polska), Przemysława Gacka (Grupa Pracuj, Polska).

Marek Wylon - założyciel i właściciel jednej z największych polskich firm tworzących gry – GameDesire. Przygodę z branżą gier zaczynał pod koniec lat 90-tych, kiedy tworzył aplikacje na zlecenie dużych polskich serwisów. W 2004 założył własną, rodzinną firmę oraz stworzył platformę z grami online www.gamedesire.com, z której dziś korzystają miliony użytkowników na całym świecie. W marcu 2015 r. sfinalizował rozmowy z funduszem inwestycyjnym MCI Tech pozyskując dofinansowanie na rozwój kolejnych produktów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto