Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

81225 miejsce

Stworzony przez Polaków podwodny hotel przejdzie testy na Oceanie Indyjskim?

Pod koniec stycznia ma zapaść ważna decyzja odnośnie budowy podwodnego hotelu. Wtedy tez dowiemy się, gdzie prototyp owego unikatowego obiektu, będzie testowany: na Bałtyku, na Oceanie Indyjskim czy w Zatoce Perskiej – w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

 / Fot. AIPPodwodny hotel to urządzenie rekreacyjno-mieszkalne, szkoleniowo – turystyczne, składa się z dwóch głównych dysków: podwodnego i nadwodnego, połączonych kolumną, w której są schody i winda. Pokoje hotelowe znajdują się w części podwodnej. Górny dysk to miejsce relaksu, w cieple oceanicznego klimatu. Dysków może być więcej; dobudowywanych do górnej części; np. dysk - lądowisko dla helikopterów. Autorami koncepcji są naukowcy z Politechniki Gdańskiej, pracujący pod kierownictwem dr hab. inż. Lecha Rowińskiego, kierownika Katedry Teorii i Projektowania Okrętów Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG.

Wiadomo, że kupnem od polskich producentów takiego hotelu zainteresowani są biznesmeni m.in. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz z Malediwów. Na razie jednak można oglądać model, przedstawiający gotowy hotel w dużym zmniejszeniu. Water Discus – pod taką nazwą znany jest za granicą projekt polskiego podwodnego hotelu.
Urzeczywistnianiem planów zajęła się spółka Deep Ocean Technology (DOT), powołana w 2010 roku, w Gdyni. Model Water Discus po raz pierwszy pokazano większej liczbie publiczności w 2011 roku, podczas targów Baltexpo w Gdańsku. W tym samym roku hotel nagrodzono Złotym Medalem na Targach Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji „Technicon Innowacje” w Gdańsku. 3 czerwca 2013 roku Deep Ocean Technology (DOT) i Ridgewood Hotels and Suites Pvt. Ltd. podpisały pierwszy na świecie kontrakt na sprzedaż i dostawę Podwodnego Hotelu Water Discus.

Kontrakt został podpisany na pokładzie jachtu Scubaspa. Obecny był przy tym minister turystyki Malediwów. Ahmed Adeeb Abdul Ghafoor. Kontrakt, w imieniu wspomnianych spółek, podpisali: Arkadiusz Majerski - prezes DOT i reprezentant Ridgewood w Male, Malediwy. Teraz, Deep Ocean Technology, zgodnie z przyznaną dotacją w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Działanie 1.4 "Wsparcie projektów celowych" realizuje przedsięwzięcie, którego głównym celem jest podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie efektów przeprowadzonych badań przemysłowych prowadzących do stworzenia produktu, który będzie nowością w skali międzynarodowej.

Czytaj także: Pies Derby odzyskał sprawność dzięki protezom wydrukowanym w 3D (wideo)


Projekt jest realizowany we współpracy z szeregiem podwykonawców, w tym Politechniką Gdańską Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa (PG WOiO) w zakresie prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych, czy StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o.o. w zakresie prac projektowych. Termin realizacji projektu to: 1 czerwca 2012 r. do 31 marca 2015 r. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach 6 podstawowych zadań tj.: prowadzenie prac badawczych na modelu w skali 1:25; kontynuacja prac badawczych na wstępnym modelu prowadzących do stworzenia ostatecznej koncepcji o wymiarach rzeczywistych; wykonanie modeli badawczych w skali 1:1 oraz badania wstępne; badania szczegółowe na modelach w skali 1:1; kontynuacja badań szczegółowych na modelach w skali 1:1; prace rozwojowe związane z opracowaniem dokumentacji do zezwolenia.

Poziom dofinansowania w części badawczej jest równy 68,69 %. Wartość ogółem projektu celowego (część badawcza) = 33 507 990 złotych – czytamy na stronie internetowej Deep Ocean . Prototyp wykona stocznia w Polsce. Wykonany przez nią model ma stanąć w Gdyni, na Zatoce Gdańskiej, niedaleko akwarium. Niewykluczone jednak, że model doświadczalny Water Discus testowany będzie gdzie indziej – w miejscu, gdzie będzie funkcjonował jako gotowy obiekt turystyczny, na przykład w Zatoce Perskiej – wynika z informacji, które przekazał nam Krzysztof Koniuszaniec, szef projektu w Deep Ocean Technology. Więcej będzie wiadomo pod koniec stycznia bieżącego roku. Water Discus, wykonany w polskiej stoczni, musiałby być przewieziony na Ocean Indyjski. Z tym nie byłoby problemu, ale koszty by wzrosły.

Żródło: AIP

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.