Sukces Polaków.Teleskop Warszawski pomógł odkryć planetę podobną do Ziemi

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył pozasłoneczny układ planetarny. Tworzy go planeta, która okrąża gwiazdę znajdująca się w układzie podwójnym. O odkryciu poinformowało prestiżowe czasopismo „Science”.

Telescopio Polaco - Las Campanas / Fot. By Krzysztof Ulaczyk (more work on Wikimedia Commons: Kszulogaleria) (KszuloFotki (Krzul's Photo Gallery)) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/lOdległość planety od jednej z gwiazd jest porównywalna z odległością pomiędzy Ziemią a Słońcem. Druga z gwiazd znajduje się natomiast 15 razy dalej. Masa nowo odkrytej planety jest dwa razy większa niż masa Ziemi. Ale jak podaje czasopismo "Science", naukowcy przestrzegają przed nazywaniem planety „drugą Ziemią”.

Jakie są różnice? Przede wszystkim występowanie wymienionych wyżej dwu gwiazd, podczas gdy Słońce jest gwiazdą pojedynczą. Ponadto oba słońca mają małe masy, łącznie stanowią zaledwie 10-15 proc. masy Słońca - przytacza PAP wyjaśnienia astronomów z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Oznacza to mniejszą emisję energii. Na planecie panuje temperatura ok. minus 200 stopni Celsjusza. W pobliżu nie zauważono też tzw. strefy życia, czyli terenu, na którym może występować woda w stanie ciekłym.

Teleskop warszawski / Fot. By Krzysztof Ulaczyk (more work on Wikimedia Commons: Kszulogaleria) (KszuloFotki (Krzul's Photo Gallery)) [CC-BY-SA-2.5 (http://creativecommons.org/lOdkryty układ planetarny nosi nazwę OGLE-2013-BLG-0341LB i znajduje się około 3500 lat świetlnych od Ziemi. W jego rozpoznaniu pomógł 1,3-metrowy Teleskop Warszawski w Obserwatorium Las Campanas w Chile z zamontowaną kamerą CCD (jedną największych mozaikowych kamer CCD na świecie). Analiza wszystkich zmian blasku podczas mikrosoczewkowania grawitacyjnego umożliwiła astronomom ustalenie konfiguracji i parametrów układu. Jak pisze PAP, mikrosoczewkowanie grawitacyjne zdarza się w sytuacji, gdy w pobliżu jednej linii pomiędzy obserwatorem na Ziemi, a odległą gwiazdą, znajdzie się inny obiekt, np. inna gwiazda albo planeta. Jego pole grawitacyjne zakrzywia światło odległej gwiazdy, działając podobnie jak soczewka. W efekcie obserwujemy zmiany jasności odległej gwiazdy, np. trwające pewien czas pojaśnienie.

/ Fot. By Krzysztof Ulaczyk (more work on Wikimedia Commons: Kszulogaleria) (KszuloFotki (Krzul's Photo Gallery)) [CC-BY-SA-2.5 (http://creativecommons.org/lOdkrycie międzynarodowego zespołu było możliwe dzięki projektowi OGLE w nowej wersji OGLE-IV, którego częste i precyzyjne pomiary zarejestrowały spadek jasności soczewki. "Doprowadziło mnie to do wniosku, że zjawisko może być wyjątkowo interesujące i do uruchomienia dalszych dodatkowych obserwacji z różnych kontynentów za pomocą sieci teleskopów MicroFuN - cytuje PAP wypowiedź profesora Andy'ego Goulda z Ohio State University, kierownika projektu MicroFun i pierwszego autora pracy w "Science".

Profesor Andrzej Udalski, kierownik zespołu OGLE, dodał, że obserwacje nowo odkrytego układu planetarnego nie pozostawiają wątpliwości, iż w jego systemie znajduje się planeta i dwie gwiazdy. "Użyta do detekcji technika mikrosoczewkowania grawitacyjnego staje się nową techniką poszukiwań planet w układach podwójnych” - tłumaczy prof. Udalski.

Polski projekt OGLE działa od 1992 roku i jest prowadzony przez Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego.