Facebook Google+ Twitter

Szczecin. Inwestycja na Wyspie Gryfii

Koncepcja byłego prezesa wtedy jeszcze Stoczni Remontowej Gryfia Patryka Michalaka, zakładająca sprzedaż zbędnych terenów remontówki i objęcie wyspy statusem specjalnej strefy ekonomicznej, nabiera coraz bardziej widocznych kształtów

Potężna hala produkcyjna na Wyspie Gryfii w budowie / Fot. Grzegorz SadowskiPatryk Michalak stworzył projekt pod nazwą Gryfia Business Park, którego częścią miała być fabryka produkująca elementy morskich siłowni wiatrowych. I rzeczywiście obszar wyspy stał się częścią specjalnej strefy ekonomicznej. Nowy inwestor zakład Bilfinger Crist Offshore - produkcji fundamentów dla morskich siłowni wiatrowych, powstaje na 20 hektarach specjalnej strefy ekonomicznej (Euro-Park Mielec SSE). Wartość inwestycji to około 75 milionów euro. Planowane zatrudnienie to ok. 800 osób.

Produkcja fundamentów dla morskich siłowni wiatrowych na Wyspie Gryfii, ma ruszyć już za rok (budowa fabryki zakończy się w połowie 2015 roku). Przy użyciu nowoczesnych technologii, będą tu produkowane fundamenty kratownicowe lub wielkośrednicowe o wadze tysiąca ton każda. Planowana wielkość produkcji to 80 sztuk takich elementów rocznie, co da spółce przychody wartości 180 mln euro rocznie.

Wyspa podzielona na Morską Stocznię Remontową Gryfia i Fabrykę fundamentów dla morskich siłowni wiatrowych firmy Bilfinger. / Fot. Grzegorz SadowskiW projekcie uczestniczą oprócz firmy Bilfinger, Stocznia Crist i Fundusz Mars, dlatego budowa fabryki uzyskała dofinansowanie w wysokości około 90 mln zł z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Także budowa mostu łączącego Ostrów Brdowski i Gryfię została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 kwotą ponad 32 mln zł. 

Niedawno władze miasta Szczecina i media wizytowały miejsce budowy. Zobaczyli postępy budowy wielkiej hali produkcyjnej, którą nim zaczęto jej budowę, poprzedziło wbicie 4800 żelbetonowych pali, wysypanie 60 tys. ton piasku, wylanie 17 tys. m3 betonu na posadzkach i fundamentach. Wizytujący dziwili się, że inwestor najpierw buduje hale produkcyjne, a nie zaplecze biurowo techniczne. Dowiedzieli się, że dla zachodnich firm, tego typu kolejność budowy (inwestycji) to norma.

Przedstawiciele inwestorów zapowiedzieli, że w ramach fabryki powstanie też ośrodek badawczo – rozwojowy, w którym zatrudnienie znajdzie 12 osób. Ta inwestycja po raz kolejny pokazuje, jakim atutem Szczecina jest woda i transport rzeczny.

Ps. Inwestorzy zdradzili, że suwnica na terenie powstającej fabryki będzie miała wysokość 135 m. Czy będzie tak potężna jak nieruchome suwnice byłej Stoczni Szczecińskiej o udźwigu 450 i 300 t, zobaczymy?.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Szkoda, że redakcja nie organizuje już konkursów tematycznych na artykuły?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Może rzeczywiście inwestor wykorzysta jedną z suwnic stoczniowych?.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.