Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

16524 miejsce

Szczecin miastem skansenów?

Za komuny Szczecin był potęgą przemysłową, po transformacji ustrojowej upadły w Szczecinie wszystkie większe zakłady przemysłowe, a pozostałości po nich utworzyły rodzaj skansenów przemysłowych

Podwójne słupy trakcyjne wokół Stoczni Szczecińskiej / Fot. Grzegorz SadowskiTransformacja ustrojowa w Polsce, przyniosła mieszkańcom Szczecina, upadek przemysłu, bezrobocie, konieczność emigracji zarobkowej (a więc wyludnienie), rozłąki (a więc nagminność rozwodów), wychowywanie dzieci bez jednego z rodziców, ewentualnie „pracę na czarno”, lub z minimalnym wynagrodzeniem.

Upadek przemysłu spowodował opuszczenie zakładów pracy, stałą dewastację ich terenów, obiektów, urządzeń, zamieniając je w skanseny przemysłu, tak jak: Hutę Szczecin, Papiernię Skolwin, Famabud, Polmo, Unikon, Fabrykę Kabli Załom, Stocznię Szczecińską itp. Niestety nikt nie zadbał, aby upadłe zakłady zamienić rzeczywiście w skanseny przemysłowe.

Podwójne słupy trakcyjne tworzą niesamowite wrażenie / Fot. Grzegorz SadowskiWiększość terenów upadłych zakładów, wykupiono właściwie w jednym celu: demontażu i złomowania wszystkich konstrukcji, urządzeń, patrz artykuł brata Zdzisława Sadowskiego: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/upadla_stocznia_szczecinska_nie_ma_szczescia_do_powaznych_inwestorow_222403.html

Przejeżdżając, koło Stoczni Szczecińskiej, widząc te nieruchome suwnice i dźwigi, jedni twierdzą, że to prawdziwy, wielki skansen przemysłowy, inni, że to jedno wielkie składowisko złomu. Nie wszyscy zwracają uwagę, że ulice wzdłuż Stoczni, a właściwie nieużyteczne (zastąpione metalowymi) żelbetonowe słupy trakcyjne, stanowią swoisty skansen komunikacji miejskiej.

Stocznia Szczecińska, swoisty skansen przemysłu / Fot. Grzegorz SadowskiŻelbetonowe słupy trakcyjne (służące też do montażu lamp ulicznych), zostały już za komuny wymienione na postawione obok słupy metalowe, jednak nie zdemontowano ich i przetrwały 25 lat zmian ustrojowych. Na ulicach wokół Stoczni Szczecińskiej: Nocznickiego, Stalmacha, Druckiego-Lubeckiego, Ludowej, naliczyłem po obu stronach ulic aż 57 szt. nieużywanych żelbetonowych słupów trakcyjnych. To prawdziwy skansen komunikacji miejskiej, sąsiadujący z największym skansenem przemysłowym w Szczecinie – Stocznią Szczecińską.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Stocznia Szczecińska to już prawdziwy skansen.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Prawdziwy skansen!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.