Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

42840 miejsce

Szkoła nie uczy myślenia?

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2011-12-15 16:11

Analitycy Eurydice, czyli agencji badającej systemy edukacyjne, w swoim raporcie wykazali, iż poziom nauczania matematyki w Polsce jest słaby.

Ich zdaniem głównym czynnikiem, odpowiedzialnym za taki stan rzeczy, jest metoda nauczania, która opiera się na schematach, a nie kreatywnym myśleniu. Jednym z istotnych problemów, jakie wymienili specjaliści z Eurydice jest fakt, iż w Polsce nadal wyraźny jest problem wykorzystania komputerów w procesie kształcenia matematycznego.

Ich zdaniem polskim szkołom nie udaje się skutecznie wzmocnić znaczenia matematyki poprzez połączenie jej z technologiami, z których uczniowie korzystają na co dzień.

Czynnik finansowy jest w tym miejscu oczywiście nadrzędny, jednak czy brak pieniędzy w budżecie państwa, musi oznaczać likwidacje programu wykorzystania technologii w nauczaniu matematyki w Polskich szkołach? Okazuje się, iż istnieją pośrednie rozwiązania, które opierają się na wykorzystaniu nowoczesnych urządzeń, a jednocześnie uczą kreatywnego myślenia w procesie kształcenia.

Coraz większa grupa nauczycieli w Polsce, sugeruje by zmiany rozpocząć od formuły egzaminu maturalnego, poprzez dopuszczenie do niego kalkulatorów naukowych, które miałby zastąpić proste (umożliwiające wykonywanie podstawowych działań). Pedagodzy powołują się na wyniki uczniów z krajów Europy Zachodniej, w których ta praktyka (z powodzeniem) jest już stosowana od kilkunastu lat.

Koncepcja ta bazuje na innej, mniej kosztownej, a prawdopodobnie bardziej skutecznej, która sugeruje wprowadzenie do szkół kalkulatorów graficznych zamiast laptopów. Badania pokazują, iż ten system sprawdza się m.in. w Austrii, gdzie technologia stałą się nie tylko wsparciem dla procesu kształcenia, ale także przedmiotem zainteresowania uczniów.

Kalkulatory graficzne przydają się w pracy zarówno z uczniami uzdolnionymi jak i tymi słabszymi matematycznie. Dzięki nim uczniowie mogą samodzielnie eksperymentować, wyciągać wnioski i hipotezy. Urządzenia te ułatwiają też pracę nauczycielowi – mówi Janina Duda, nauczycielka matematyki z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Zabrzu, która od lat stosuje nowoczesne kalkulatory graficzne Casio podczas swoich lekcji.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.