Facebook Google+ Twitter

Szlaki turystyczne Szczecina: „Wycieczka po porcie”, cz I

Szczecin, wzorem innych większych miast, ma 7 szlaków turystycznych, dzięki którym można poznać jego historię i współczesność. Dziś zapraszam na wycieczkę po porcie i Odrze statkami białej floty.

Turystom, którzy nie dysponują zbyt długim czasem na zwiedzanie Szczecina, proponuję godzinną wycieczkę po porcie i Odrze. Jest to okazja do poznania historii Szczecina (także tej najnowszej) poprzez pryzmat stoczni: Szczecińskiej i Remontowej „Gryfia”, portu szczecińskiego, a także ważnych obiektów, takich jak: Zamek Książąt Pomorskich, Wały Chrobrego, Wieża Bismarcka, Marina Gocław, Hotel i restauracja Jachtowa.

Po odbiciu od brzegu przy ul. Jana z Kolna, płyniemy w górę Odry wzdłuż Nabrzeża Kapitańskiego. Z głośników słyszymy informację przewodnika (w języku polskim i niemieckim) o Wałach Chrobrego, które powstały na miejscu fortu Leopolda w latach 1902-1921 z inicjatywy nadburmistrza Szczecina Hermana Hackena. Na usypanym wale (19 m nad poziomem Odry) wybudowano taras długości 500 metrów, na którym postawiono dwa pawilony - po obu stronach szerokich schodów prowadzących nad Odrę. Po lewej mijamy wyspę Grodzką i wyspę Bielawa.

Dopływamy do mostów Trasy Zamkowej, jednej z wizytówek miasta Szczecina. Jej budowę rozpoczęto w 1978 r. Po dziewięciu latach prac w październiku 1987 oddano do użytku nitkę wjazdową do centrum miasta, zaś w lipcu 1996, po kolejnych dziewięciu latach nitkę wyjazdową. Trasa Zamkowa ma 2300 m długości, średnia szerokość trzypasmowej jezdni z chodnikami i opaskami wynosi 18 m. Skręcamy w prawo za Wyspę Grodzką, w odnogę Odry, zwaną Duńczyca.

Po prawej stronie mijamy Nabrzeże Starówka wybudowane na początku XX w. Głębiej widoczne są zabudowania dawnej rzeźni. Widoczny jest też Basen Zachodni wybudowany w 1910 r. Basen Wschodni powstał w latach 1894-1898. Na obrotnicy o średnicy ok. 190 m, przed basenami, zawracamy i płyniemy wzdłuż Kanału Grodzkiego wybagrowanego w 1878 r.

Kanał poszerzono do 100 m podczas budowy Portu Wolnocłowego. Przy Nabrzeżu Polskim, mijamy okazały budynek chłodni. Na końcu nabrzeża, po prawej stronie, znajduje się monumentalny elewator zbożowy EWA. Zbudowano go w latach 1929-1936. Był to największy elewator w Europie. Jego pojemność wynosi ok. 45 tys. ton, kubatura ok. 73 tys. m sześc. (170 komór o pojemności od 66 do 528 ton). Obok niego dobudowano nowoczesny magazyn zbożowy na 40 tys. ton.

Na obrotnicy skręcamy w prawo w Kanał Dębicki i płyniemy wzdłuż wybudowanego w latach 1949-1954 Nabrzeża Czechosłowackiego (obecnie Czeskiego i Słowackiego). W końcu portowego nabrzeża pomosty do przeładunku statków typu Ro-Ro, a za nim baza taboru pływającego Przedsiębiorstwa Usług Morskich "Ship-Service".

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Kasia Malec
  • Kasia Malec
  • 15.09.2012 21:39

Byłam na takiej wycieczce, świetna sprawa.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pomyłka. Przeczytaj reportaż z wycieczki po porcie (Odrze) w Szczecinie.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Wilk morski
  • Wilk morski
  • 29.05.2012 21:20

Chyba też popłynę

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zobacz wycieczkę po porcie (Odrze) w Szczecinie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.