Facebook Google+ Twitter

Szwajcaria. Najdłuższy kolejowy tunel na świecie

15 października 2010 roku olbrzymia stalowa maszyna zwana "Sisi", z tarczą o średnicy 10 metrów przewierciła ostatnie metry najdłuższego kolejowego tunelu na świecie, który umożliwi połączenie szynowe Amsterdamu z Genuą.

Tunel ma 57 km, drugi równoległy ukończony będzie w przyszłym roku / Fot. Wikipedia.de / Fot. logoW piątek 15 października 2010 roku olbrzymia stalowa maszyna drążąca TBM, zwana "Sisi" z tarczą o średnicy 10 metrów, przewierciła na wylot najdłuższy kolejowy tunel o centralnym znaczeniu dla europejskich połączeń szynowych.

W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych 64 proc. głosujących Szwajcarów w referendum wypowiedziało się za przyjęciem projektu, którego koszt miał wynosić 8 mld franków. Tunel miałby się zwrócić w ciągu 65 lat. W trakcie prac wiertniczych napotkano na wiele niespodziewanych geologicznych utrudnień, które znacznie obciążyły budżet. Obecnie, tj po ponad 10 latach trwania budowy, koszt tunelu wyliczono na 20 mld franków. Nikt jednak nie żałuje wydanych pieniędzy i nikogo nie obwinia o nieprzewidziany kosztorys. Sukces techniczny inżynierii górniczej jest ogromny, a korzyści w europejskim ruchu komunikacji kolejowej i transportu będą wielkie. Pociągi będą pokonywały tunel z prędkością 150 -200 km na godzinę, podróż przez tunel będzie trwała ledwie 20 minut. Przewiduje się, że ruch kolejowy i transport ciężarówek na szynach będzie już możliwy za 7 lat co znacznie zmniejszy zanieczyszczenie środowiska.

Maszyna drążąca o średnicy tarczy 10 m. / Fot. Wikipedia.deTunel prawie w prostej linii połączy północ Europy z Włochami. Zaczyna się na wysokości 1 tys. metrów nad poziomem morza i przechodzi na głębokości 2 tys. metrów pod najwyższym punktem masywu Gotthard. W tym właśnie punkcie, gdzie pracuje się przy 40 stopniach Celsjusza, dnia 15 października nastąpi przebicie rury biegnącej z południa z rurą z północy. W roku 2011 przewidziane jest przewiercenie na wylot drugiego równoległego tunelu o tej samej długości, aby ruch odbywał się jednocześnie w obie strony.

Przekrój masywu i profil pod który przewiercono pierwszą "rurę" główną. / Fot. Wikipedia.deDzisiaj o godzinie 14 tej odbędzie się oficjalne, uroczyste przewiercenie na wylot 57 km "rury" o średnicy 10 metrów. Czerwone dywaniki są już przygotowane, szampan się mrozi a górnicy szorują swoje hełmy na wielką galę. Telewizja będzie to wydarzenie transmitowała na żywo, albowiem tunel ten jest uznany za budowlę stulecia i jest chlubą szwajcarskiej polityki komunikacji i transportu oraz myśli technicznej. Dodać warto, że imieniem "Sisi", cesarzowej o filigranowej figurze , nazwali gigantyczną maszynę drążącą pracujący przy drążeniu tunelu, austriaccy górnicy.

Wybrane dla Ciebie:


Zobacz inne materiały



Komentarze (21):

Sortuj komentarze:

Owszem , wielka, w wielu krajach europejskich odbiła się głośnym echem.
Jak napisał Jordan Cibura w swoim artykule, jest to sukces demokracji bezpośredniej, podziwiany w całej Europie! link

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 16.10.2010 18:35

Wielka sprawa.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dla odgórnej zmiany nazwy NASZE ZDECYDOWANE NIE !!!!!

Komentarz został ukrytyrozwiń

A ja uprzejmie proszę aby kolejny juz raz zmienijąc moj tytuł uzgadniać go ze mną.
Tunel jest gotowy, górniczo, pozostaje infrastruktura do transportu kolejowego. Włosi natomiast ze swej strony tunelu nie ukończyli na czas. Teraz prace wykończeniowe, jeszcze nie przygotowany do ruchu. To drobna różnica. DLATEGO tytuł jest mylący i nie jest rzetelny!!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wojtku, złośliwi twierdzą, że szwajcarskie Alpy są bardziej podziurawione niż ser szwajcarski - ementaler.
zegarki, tunele, konta, a ja mam dla Ciebie, i nie tylko dla Ciebie, jeszcze jedną szwajcarska "bombę". już wkrótce wyślę do redakcji.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wkurzają mnie te sukcesy Szwajcarów: najpierw zegarki, potem lewe tajne konta, a teraz tunel..

Komentarz został ukrytyrozwiń

Phi tam...tunel jak tunel.
A my za to budujemy autostrady i to od wielu wielu lat :-))

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 15.10.2010 20:43

Jakby nie patrzeć na ten historyczny fakt, jest to sukces i efekt ludzkiego umysłu, technologii, organizacji i logistyki. Materiał Pani Barbary zasługuje na wyróżnienie. Gratuluję. 5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Fantastyczna sprawa. Też oglądałam tą uroczystą relację w ZDF.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Impreza trwa. Kolacja w tunelu na tysiąc osób. Podziw i gratulacje spływają z całego świata! W Brukseli przerwano obrady aby oglądać na żywo. Niektórzy z Unii E. otrzymali zegarki kolei szwajcarskich wmontowane w granitową kostkę z urobku z tunelu. Szwajcarska logistyka i infrastruktura zadziwia każdego, cały czas robót, nawet komórkowe telefony działały w tunelu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.