Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4771 miejsce

Tajemnica sukcesu edukacji w szkołach żydowskich

W czasie debaty na temat wpływu oceniania w pedagogice, i co za tym idzie, związkiem między psychologią a rozwojem intelektualnym, nasuwa się pytanie na temat założeń i wartości w edukacji.

Siedziba Alliance Israélite Universelle de Paris / Fot. http://fr.wikipedia.org/wiki/Alliance_isra%C3%A9lite_universelle#mediaviewer/File:Si%C3%A8ge_de_la_Soci%C3%A9t%C3%A9_d%27histoire_des_Juifs_de_TunisieUważa się, że judaizm przywiązuje ogromną wagę do edukacji. Ostatnio, w Korei Południowej wpisano do programu nauczania Talmud. Według Sama Young’a, ambasadora Korei Południowej w Izraelu, Koreańczycy są „bardzo zainteresowani wysokim poziomem akademickim Żydów. Chcielibyśmy poznać tajemnicę sukcesu narodu żydowskiego. Doszliśmy do wniosku, że tajemnica tkwi w studiowaniu Talmudu”.

Gdzie tkwi sekret sukcesu edukacji żydowskiej? Nie ulega wątpliwości, że mamy tu do czynienia z zaangażowaniem rodziców w przekazywaniu wiedzy. Przekonanie, że dobre wykształcenie dzieci nie zależy jedynie od pedagogów (nauczycieli, trenerów…) jest dziś powszechne. Każdy rodzic, każdy obywatel odgrywa rolę w edukacji młodego pokolenia, dlatego powinien być w stanie rozumieć obowiązki związane z edukacją, czyli to, że rodzice w tradycji żydowskiej są „nośnikami” edukacji, zwłaszcza matka, który ma specjalną misję: powinna otworzyć swoje dziecko na kulturę.

Termin edukacja jest obecnie nadużywany, tracąc swój głęboki sens. Edukacja, to z pewnością nauczanie, czyli przekazywanie fachowej wiedzy, ale także formowanie, kształtowanie ucznia. Oznacza to, że w edukacji zawiera się jakaś część etyki, etos, przekazywanie wartości, a nie tylko wiedzy. Jest to przede wszystkim przekazywanie uniwersalnych myśli poprzez studiowanie i skłanianie do refleksji. Edukacja żydowska jest oparta na etyce, która ma na celu wyrobienie w każdym dziecku pojęć niezbędnych do życia w każdym społeczeństwie: szacunku, życzliwości, otwartości na drugiego człowieka, uczciwości i prawdy.

Ta „transmisja” moralna rozwija się w edukacji żydowskiej za pomocą sprawdzonych metod: na rygorystycznej egzegezie, czyli badaniu i krytycznej interpretacji tekstów. Egzegeza jest sztuką rozumienia i wykładni ukrytych w utworach prawd, alegorii, symbolicznych kodów sensów teologicznych, poznawania warstwy metaforycznej. Żydzi ćwiczą zdolności zapamiętywania, nie jako cel, ale jako środek do otwarcia się i głębokiej refleksji. Edukacja żydowska nie jest dogmatyczna, ale hermeneutyczna, rozwijająca krytyczne myślenie, które jest podstawą wolnej woli. Talmudyczna myśl jest dialektyczna i dyskursywna i, w zasadzie „dysruptywna”, jeśli można użyć tego modnego określenia. Jest to ciągłe poddawanie w wątpliwość, podważanie i ciągłe kwestionowanie prawd, niekoniecznie osiągając rozwiązanie. Jest to myślenie problemowe, które nie musi być logiczne lub hipotetyczno-dedukcyjne, ani racjonalistyczne, ale jest dyskursywne i rewolucyjne. To podejście wyzwala w dzieciach kreatywność.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.